Regionale dagbladen blijvend populair bij werkzoekenden

Lensink van berkel comm.

Regionale dagbladen blijvend populair bij werkzoekenden

Combinatie online en print gat in de (arbeids)markt

Amsterdam, 2 november 2006 - Werkzoekenden geven sterk de voorkeur aan de regionale dagbladen bij het zoeken naar een baan. Ook verkiest de werkzoekende huis-aan-huiskranten boven de landelijke dagbladen als oriëntatiekanaal. Het doemscenario dat print het onderspit delft ten opzichte van online is hiermee van de baan. Van alle Nederlandse vacaturesites biedt JobTrack.nl werkgevers de beste combinatie om personeel te werven. Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) van 2006.

Werkzoekenden maken veel gebruik van vacaturesites, regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten om een nieuwe baan te vinden. Vacaturesites staan bovenaan als oriëntatiebron. In het NOA-onderzoek komt JobTrack.nl naar voren als de grootste vacaturesite van Nederland met het grootste bereik onder MBO- en HBO-personeel. De vacaturesite hanteert een multimediale aanpak waarmee online en print worden gecombineerd. Alle vacatures in de Wegener dagbladen, Het Parool en AD worden automatisch doorgeplaatst op JobTrack.nl. De combinatie van JobTrack.nl en de regionale dagbladen blijkt een succesformule.

Regionale dagbladen blijvend populair bij zoeken naar baan De conclusie dat werkzoekenden nog altijd sterk de voorkeur geven aan de regionale dagbladen bij het zoeken naar een baan ontkracht het doemscenario dat print het onderspit zal delven aan online. Zeker als het gaat om personeelsadvertenties blijft het regionale dagblad één van de favorieten.
Ook is het opmerkelijk dat de werkzoekende de huis-aan-huiskranten verkiest boven de landelijke dagbladen als oriëntatiekanaal voor een baan. 'Het lokale karakter van de huis-aan-huiskranten gecombineerd met het grotere bereik van de regionale dagbladen en de landelijke reikwijdte van vacaturesites biedt een complete dekking van het wervingskanaal van personeelsadverteerders', aldus Marco de Weerd, hoofd marketing JobTrack.Wegener Dagbladen.
Inspelend op deze multimediale wens van de adverteerder is JobTrack.nl eerder dit jaar een samenwerking aangegaan met Wegener Huis-aan-huiskranten. Vacatures in de Wegener Huis-aan-huiskranten kunnen sinds kort ook doorgeplaatst worden op JobTrack.nl.

Top 5 oriëntatiebron (alle media/ gemeten onder de totale populatie)

Oriëntatiebronnen

1. Vacaturesites 67,3%

2. Regionale dagbladen 61,2%

3. Vrienden/ kennissen 41,5%

4. Huis-aan-huiskranten 36,0%

5. Landelijke dagbladen 34,6%

Top 5 maandbereik vacaturesites (gemeten onder de totale populatie)

Vacaturesites Maandbereik

1. JobTrack.nl 15,3%

2. Monsterboard.nl 12,5%

3. Vacaturekrant.nl 11,9%

4. Nationalevacaturebank.nl 11,5%

5. Werk.nl 10,9%

Over JobTrack / Wegener Dagbladen
JobTrack / Wegener Dagbladen - onderdeel van uitgeversconcern Koninklijke Wegener NV - is de onder Wegener Multimedia vallende businessunit die verantwoordelijk is voor sales en marketing van print en online richting het arbeidsmarktsegment. JobTrack / Wegener Dagbladen koppelt de kracht van werven via het regionale dagblad aan de voordelen van online werving via JobTrack.nl. JobTrack.nl is met ca. 700.000 unieke bezoekers per maand de leidende vacaturesite voor de mbo en hbo doelgroep. De Wegener dagbladen zijn met wekelijks duizenden vacatures en een totaal bereik van 2,7 miljoen personen hét platform voor arbeidsmarktcommunicatie in de regio.