Regionale dagbladen blijvend populair bij werkzoekenden
Lensink van berkel comm.
Regionale dagbladen blijvend populair bij werkzoekenden
Combinatie online en print gat in de (arbeids)markt
Amsterdam, 2 november 2006 - Werkzoekenden geven sterk de voorkeur aan de regionale
dagbladen bij het zoeken naar een baan. Ook verkiest de werkzoekende huis-aan-huiskranten
boven de landelijke dagbladen als oriëntatiekanaal. Het doemscenario dat print het
onderspit delft ten opzichte van online is hiermee van de baan. Van alle Nederlandse
vacaturesites biedt JobTrack.nl werkgevers de beste combinatie om personeel te werven.
Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) van 2006.
Werkzoekenden maken veel gebruik van vacaturesites, regionale dagbladen en
huis-aan-huiskranten om een nieuwe baan te vinden. Vacaturesites staan bovenaan als
oriëntatiebron. In het NOA-onderzoek komt JobTrack.nl naar voren als de grootste
vacaturesite van Nederland met het grootste bereik onder MBO- en HBO-personeel. De
vacaturesite hanteert een multimediale aanpak waarmee online en print worden
gecombineerd. Alle vacatures in de Wegener dagbladen, Het Parool en AD worden automatisch
doorgeplaatst op JobTrack.nl. De combinatie van JobTrack.nl en de regionale dagbladen
blijkt een succesformule.
Regionale dagbladen blijvend populair bij zoeken naar baan
De conclusie dat werkzoekenden nog altijd sterk de voorkeur geven aan de regionale
dagbladen bij het zoeken naar een baan ontkracht het doemscenario dat print het onderspit
zal delven aan online. Zeker als het gaat om personeelsadvertenties blijft het regionale
dagblad één van de favorieten.
Ook is het opmerkelijk dat de werkzoekende de huis-aan-huiskranten verkiest boven de
landelijke dagbladen als oriëntatiekanaal voor een baan. 'Het lokale karakter van de
huis-aan-huiskranten gecombineerd met het grotere bereik van de regionale dagbladen en de
landelijke reikwijdte van vacaturesites biedt een complete dekking van het wervingskanaal
van personeelsadverteerders', aldus Marco de Weerd, hoofd marketing JobTrack.Wegener
Dagbladen.
Inspelend op deze multimediale wens van de adverteerder is JobTrack.nl eerder dit jaar een
samenwerking aangegaan met Wegener Huis-aan-huiskranten. Vacatures in de Wegener
Huis-aan-huiskranten kunnen sinds kort ook doorgeplaatst worden op JobTrack.nl.
Top 5 oriëntatiebron (alle media/ gemeten onder de totale populatie)
Oriëntatiebronnen
1. Vacaturesites 67,3%
2. Regionale dagbladen 61,2%
3. Vrienden/ kennissen 41,5%
4. Huis-aan-huiskranten 36,0%
5. Landelijke dagbladen 34,6%
Top 5 maandbereik vacaturesites (gemeten onder de totale populatie)
Vacaturesites Maandbereik
1. JobTrack.nl 15,3%
2. Monsterboard.nl 12,5%
3. Vacaturekrant.nl 11,9%
4. Nationalevacaturebank.nl 11,5%
5. Werk.nl 10,9%
Over JobTrack / Wegener Dagbladen
JobTrack / Wegener Dagbladen - onderdeel van uitgeversconcern Koninklijke Wegener NV - is
de onder Wegener Multimedia vallende businessunit die verantwoordelijk is voor sales en
marketing van print en online richting het arbeidsmarktsegment. JobTrack / Wegener
Dagbladen koppelt de kracht van werven via het regionale dagblad aan de voordelen van
online werving via JobTrack.nl. JobTrack.nl is met ca. 700.000 unieke bezoekers per maand
de leidende vacaturesite voor de mbo en hbo doelgroep. De Wegener dagbladen zijn met
wekelijks duizenden vacatures en een totaal bereik van 2,7 miljoen personen hét
platform voor arbeidsmarktcommunicatie in de regio.