Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Hart onder de riem voor zoekende koe; CBL overhandigt 40.000 handtekeningen aan zuivelindustrie
Jan van den Broek overhandigde gisteravond 40.000 handtekeningen in een melkbus aan de vertegenwoordigers van de zuivelindustrie van burgers die willen dat melkkoeien zoveel mogelijk in de wei kunnen zijn. "Supermarkten houden geen koeien maar verkopen de producten van de zuivelindustrie door aan de consument. Het is daarom de industrie en hun toeleveranciers die werk moeten maken van koeien in de wei. Supermarkten hebben producten waarvan de consument weet dat de dieren het goed hebben, graag in de winkel", aldus Van den Broek.
Tijdens de bestuursvergadering van het Productschap Zuivel heeft Jan van den Broek de 40.000 handtekeningen overhandigd. Van den Broek heeft namens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, zitting in het bestuur van het Productschap Zuivel. In mei van dit jaar kreeg het CBL de 40.000 handtekeningen van de Dierenbescherming die ze op haar beurt heeft opgehaald bij burgers.
Van den Broek gaf erbij aan dat met name vanuit het oogpunt van dierwelzijn supermarkten voorstander zijn van het stimuleren van weidegang voor koeien. "In deze tijd van het jaar zijn de koeien uiteraard binnen vanwege de weersomstandigheden en omdat het gras niet meer groeit. Het komende voorjaar hopen wij echter dat zoveel mogelijk koeien weer van de wei kunnen genieten."
Het CBL is betrokken bij de werkgroep van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit waar geïnventariseerd wordt waarom weidegang voor koeien terugloopt en hoe deze trend gekeerd kan worden. Naast het CBL en de overheid zijn ook LTO Nederland, de zuivelindustrie, Stichting Natuur en Milieu en de Dierenbescherming betrokken in de werkgroep. Het blijkt dat zaken als bedrijfsvoering, milieuproblematiek, ruimtelijke ordening, natuur- en landschap, diergezondheid en dierwelzijn belangrijk zijn. Het CBL is daarom geen voorstander van verplichte weidegang voor melkvee. Verplicht stellen van weidegang raakt te direct in alle aspecten van de bedrijfsvoering op het melkveehouderijbedrijf met mogelijk hoge kosten of investeringen als gevolg. De supermarkt wil niet op de stoel van de agrarisch ondernemer gaan zitten. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in de keten, van boer tot consument. Als de consument melk of melkproducten wil van koeien die gegarandeerd weidegang hebben gehad, is er volop keuze aan biologische zuivelproducten in vrijwel alle supermarkten. Als leveranciers van zuivelproducten naast biologisch de garantie willen bieden dat deze producten afkomstig zijn van koeien die een bepaalde hoeveelheid uren weidegang per jaar hebben gehad, kunnen zij dit overeenkomen met hun afnemers om er vervolgens via de commerciële- en marketingkanalen vervolg aan te geven richting de consument. Supermarkten dragen hier graag aan bij.
Bijgaand de foto met links Jan van den Broek, bestuurslid CBL, en rechts de heer C. Wantenaar, voorzitter Campina en melkveehouder, namens de gehele zuivelsector.
Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL
070-3376200
06-51502772
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.