Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Afvalinzameling wordt op één lijn gebracht

De gemeente Utrechtse Heuvelrug bereidt maatregelen voor waardoor de afvalinzameling bij de huishoudens in alle zeven dorpen op dezelfde manier gaat plaatsvinden. Per 1 januari 2008 kan dan ook de afvalstoffenheffing voor de huishoudens gelijk worden getrokken. Op dit moment variëren de heffingen van 240 tot 310 euro.

De manier waarop afval wordt ingezameld is op dit moment in ieder dorp anders.
De maatregelen die worden voorgesteld gaan over vrijwel alle soorten afval die bij een huishouden voorkomen. De maatregelen zijn voorgelegd aan een klankbordgroep die uit inwoners en organisaties uit de gemeente bestaat. De klankbordgroep kan zich vinden in een aantal voorstellen zoals:

* het overgaan van grijze vuilniszakken naar minicontainers voor restafval in Driebergen-Rijsenburg

* het afschaffen van de gft-inzameling bij hoogbouw
* de inzet van een chemokar in alle zeven dorpen op zaterdagochtend
* het laten vervallen van de glasroute in Driebergen-Rijsenburg
* een onderzoek naar ondergronds plaatsen van glas- en kledingcontainers

* nieuwe verzamelcontainers bij hoogbouw (ondergronds of inpandig)
* op proef oud papier inzamelen met minicontainers

Het voorstel om grof afval en snoeihout te brengen naar de aanbiedstations en alleen aan huis te laten ophalen tegen betaling en op afroep wordt niet gesteund door de klankbordgroep. Men geeft de voorkeur aan een huis-aan-huis-inzameling zonder bijbetaling. Ook wordt door de inwoners aandacht gevraagd voor de stankoverlast van gft-containers in de zomermaanden.

De plannen worden de komende maanden afgerond waarna de gemeenteraad op1 februari 2007 besluit hoe het maatregelenpakket er precies uit gaat zien. Naar verwachting worden de veranderingen in de wijze van afvalinzameling in de loop van 2007 doorgevoerd. Inwoners worden hierover geïnformeerd via de afvalkalender, een afvalinformatiekrant, het gemeentenieuws in De Kaap/Stichtse Courant en de website.