Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Afvalinzameling wordt op één lijn gebracht
De gemeente Utrechtse Heuvelrug bereidt maatregelen voor waardoor de
afvalinzameling bij de huishoudens in alle zeven dorpen op dezelfde
manier gaat plaatsvinden. Per 1 januari 2008 kan dan ook de
afvalstoffenheffing voor de huishoudens gelijk worden getrokken. Op
dit moment variëren de heffingen van 240 tot 310 euro.
De manier waarop afval wordt ingezameld is op dit moment in ieder dorp
anders.
De maatregelen die worden voorgesteld gaan over vrijwel alle soorten
afval die bij een huishouden voorkomen. De maatregelen zijn voorgelegd
aan een klankbordgroep die uit inwoners en organisaties uit de
gemeente bestaat. De klankbordgroep kan zich vinden in een aantal
voorstellen zoals:
* het overgaan van grijze vuilniszakken naar minicontainers voor
restafval in Driebergen-Rijsenburg
* het afschaffen van de gft-inzameling bij hoogbouw
* de inzet van een chemokar in alle zeven dorpen op zaterdagochtend
* het laten vervallen van de glasroute in Driebergen-Rijsenburg
* een onderzoek naar ondergronds plaatsen van glas- en
kledingcontainers
* nieuwe verzamelcontainers bij hoogbouw (ondergronds of inpandig)
* op proef oud papier inzamelen met minicontainers
Het voorstel om grof afval en snoeihout te brengen naar de
aanbiedstations en alleen aan huis te laten ophalen tegen betaling en
op afroep wordt niet gesteund door de klankbordgroep. Men geeft de
voorkeur aan een huis-aan-huis-inzameling zonder bijbetaling. Ook
wordt door de inwoners aandacht gevraagd voor de stankoverlast van
gft-containers in de zomermaanden.
De plannen worden de komende maanden afgerond waarna de gemeenteraad
op1 februari 2007 besluit hoe het maatregelenpakket er precies uit
gaat zien. Naar verwachting worden de veranderingen in de wijze van
afvalinzameling in de loop van 2007 doorgevoerd. Inwoners worden
hierover geïnformeerd via de afvalkalender, een afvalinformatiekrant,
het gemeentenieuws in De Kaap/Stichtse Courant en de website.