Nederlanders kiezen massaal voor andere politieke partij

Lensink van berkel comm.

Nederlanders kiezen massaal voor andere politieke partij

GroenLinks in trek bij werklozen, student schuift richting VVD

Den Haag, 2 november 2006 - Het CDA trekt bij de komende verkiezingen nog meer gepensioneerden dan in 2003; maar liefst 45% van de aankomende CDA-stemmers is 65+. Dit is één van de uitkomsten van het jaarlijks grootschalige consumentenonderzoek van doelgroepspecialist Cendris onder 200.000 Nederlandse huishoudens. De SP zal bij de Tweede Kamer verkiezingen van 22 november de grootst groeiende partij worden. 19% van de SP stemmers is afkomstig van de PvdA. Oud-LPF kiezers lijken erg zoekende te zijn naar nieuwe invloeden via kleine partijen. Ook blijkt dat relatief veel mensen overstappen naar een andere partij. Van de niet-stemmers in 2003 zal ruim 36% weer niet gaat stemmen en weet maar liefst 45% nog niet wat ze gaan doen.

In het onderzoek zijn met name persoonlijke profielen van kiezers in kaart gebracht zoals leeftijd, opleiding, inkomensklasse, de sector waarin men werkzaam is, maar bevat ook gegevens zoals bijvoorbeeld lifestyle, interesses en mediagedrag zoals het lezen van kranten en het kijken van TV. Hierdoor is een verband te leggen tussen de verschillende typen mensen en hun kiesgedrag. Deelname aan dit onderzoek gebeurt op vrijwillige basis. Cendris heeft door jarenlang onderzoek honderden kenmerken van de Nederlandse consumenten verzameld.

GroenLinks in trek bij werklozen, student schuift richting VVD PvdA stemmers blijken vaker in een huurwoning te wonen. 'Nieuwe' VVD-stemmers komen vooral uit het onderwijs, terwijl de 'weglopers' juist uit de sector Sales komen. SP- stemmers hebben vaker dan gemiddeld geen auto voor de deur staan. GroenLinks lijkt voor de komende verkiezingen meer werklozen aan te trekken. Vooral studenten laten GroenLinks in tegenstelling tot de verkiezingen in 2003 links liggen. Bovendien kiezen ze relatief vaker voor de VVD dan voorheen.
Laurens Ruster van Cendris: 'In het algemeen worden de peilingen gemaakt op basis van relatief kleine steekproeven waardoor het moeilijk is om betrouwbare en gedetailleerde uitspraken te doen over kleinere groepen kiezers wat met name ook speelt bij de kleinere partijen. Ons jaarlijks grootschalige onderzoek, waaraan ruim 200.000 huishoudens hebben deelgenomen, brengt zelfs op gemeenteniveau het stemgedrag in kaart.'

32% kiesgerechtigden is nog 'zwevend'
Van de huidige regeringspartijen VVD en CDA blijft respectievelijk 53% en 54% op dezelfde partij stemmen en weet 28% en 25% nog niet zeker wat ze dit jaar gaan doen. Van de oppositie partijen GroenLinks, PvdA en SP stemmen respectievelijk 37%, 55% en 58% op dezelfde partij en weet 29%, 26% en 22% nog niet zeker wat ze gaan doen. Hoewel het onderzoek zich niet specifiek richt op de prognose wie de grootste partij wordt, is dit wel meegenomen in het onderzoek. Zo komt naar voren dat zowel de PvdA als het CDA beide op 41 zetels uitkomen. De VVD haalt 28 zetels. Ondanks de vele verschuivingen van partijen onder de kiezers, is het eindresultaat voor de 3 grote partijen nagenoeg gelijk aan 2003. Alleen het CDA levert hierbij zetels in. De eindstrijd is echter nog niet gestreden, want een opvallend hoog percentage van 32% van de kiesgerechtigden weet nog niet wat ze gaan stemmen.

Hieronder zijn de opvallendste overstappercentages opgenomen:


- 7% van de CDA-2003 stemmers wil nu op VVD gaan stemmen
- 9% van de CU-2003 stemmers wil nu op CDA gaan stemmen
- oud-D66 verdeelt zich over PvdA (10%), SP (5%) en VVD (8%) (en 40% weet het niet)
- 13% van GroenLinks verdwijnt naar PvdA en 12% naar SP
- Oud LPF gaat een grote groep op zoek naar de kleine overige partijen (niet CDA, CU, D66, GroenLinks. Lijst Vijf Fortuyn, PvdA, SGP,SP of VVD)

- 7% van de PvdA-2003 stemmers wil op SP gaan stemmen
- 5% van de SGP-2003 stemmers wil op CDA gaan stemmen
- 9% van de SP-2003 stemmers wil op PvdA gaan stemmen
- 8% van de VVD-2003 stemmers wil op CDA gaan stemmen

Over het onderzoek
Cendris heeft voor het onderzoek gebruik gemaakt van de vragenlijst van de Stichting Selectieve Post. In totaal hebben 200.000 Nederlandse huishoudens zowel schriftelijk als online de vragenlijst ingevuld. Door middel van deze vragenlijst is aan mensen gevraagd wat ze de vorige verkiezingen gestemd hebben. En op welke partij men tijdens de aankomende verkiezingen zullen gaan stemmen. Op basis van de vragenlijst heeft Cendris nog ruim 1000 andere kenmerken verzameld, waardoor de kiezer in detail kan worden getypeerd.
De data is verzameld in september 2006. De vragenlijst is vrijwillig ingevuld.

Over SSP
Sinds 1986 verzamelt Stichting Selectieve Post (SSP) schriftelijk en digitaal gegevens over huishoudens in Nederland en registreert zij de gegevens in haar adressenbestand. De doelstelling van de Stichting is ervoor te zorgen dat consumenten informatie ontvangen over onderwerpen die aansluiten bij de persoonlijke situatie en minder informatie over zaken die niet passen bij de huidige levensstijl. Dus het bevorderen van doelgerichte reclame of informatie. Cendris beheert en bewerkt dit Stichtingsbestand en heeft contact met de bedrijven die consumenten informatie toe willen sturen over onderwerpen, gebaseerd op de antwoorden die men heeft gegeven in de SSP-vragenlijst. De SSP Lifestyle-database bestaat inmiddels uit 1,9 miljoen huishoudens. Tevens wordt deze data ingezet voor consumenten-analyse doeleinden.
Het SSP bestand is aangemeld bij het College Bescherming Persoongegevens te Den Haag.

Over Cendris
Cendris, een onderdeel van TNT Post, behaalde in 2005 een omzet van 225 miljoen euro en heeft 4.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf biedt een compleet portfolio aan specialistische oplossingen voor directe communicatie, data en document management. Zo geeft Cendris advies over het vinden en behouden van klanten en biedt diensten aan op het gebied van callcenteractiviteiten, het printen van rekeningoverzichten en direct mail.

Noot voor redactie,