AutoRai

De âmakingâ van de Chevrolet WTCC Ultra: Teamwork zonder grenzen

(11/2/2006)
De opwindende Chevrolet WTCC Ultra concept toerwagen was dit jaar één van de sterren van de Paris Motor Show. De âbody languageâ en de technische innovaties van het visionaire concept zijn fascinerend â net zoals het verhaal over hoe het voertuig is ontstaan. De WTCC Ultra is het product van een buitengewone logistieke prestatie, aangemoedigd door een golf van enthousiasme die letterlijk de gehele wereld omvatte: de spectaculaire toerwagen is ontwikkeld en gebouwd door GM teams op diverse continenten.

30 augustus, 2006. "JL 6437 de ârunwayâ 29 is volledig vrij. De wind komt uit het zuid westen, 15 knopen". "Begrepen, JL 6437 is klaar om op te stijgen." De door Japan Airlines (JAL) ingezette Boeing 747 accelereert krachtig over de Tokyo-Narita startbaan en verheft zich majestueus in de lucht. Aan boord voor de 11 uur durende vlucht naar Frankfurt is de Chevrolet WTCC Ultra, een concept auto die verscheidene honderdduizenden euroâs kost. De opzienbarende verrassing van Chevrolet voor de Paris Motor Show is veilig vastgestouwd, stevig vastgebonden in een houten container en veilig voor spiedende blikken.

Het Chevrolet-team hoeft zich geen zorgen te maken over hun waardevolle lading: in het krat is de auto beschermd tegen turbulentie en de krant staat weer stevig verankerd in het vliegtuig.

Eén van de driehonderd passagiers aan boord van de Jumbo weet alles van de vierwielige reiziger in het laadruim: Teruhiko Iwahara, een ervaren engineer van YDS, begeleidt de Chevrolet WTCC Ultra naar Frankfurt. YDS, een bedrijf in het Kanagawa gebied ten zuiden van Tokyo, is gespecialiseerd in het construeren van showautoâs en prototypes en bouwde eerder al de Chevrolet T2X en S3X concepts.

In Duitsland staat één persoon al ongeduldig en opgewonden te wachten op Iwahara en zijn waardvolle vracht: fotograaf Axel Wierdemann heeft van Chevrolet Europe de opdracht gekregen om de persfotoâs te maken van de auto. "Om veilig te zijn heb ik een Japans woordenboek gekocht omdat Teruhiko Iwahara klaarblijkelijk geen andere taal spreekt," zegt Wierdemann met een glimlach. "Hoe moet ik anders met hem communiceren in het geval dat iets niet goed werkt van dit met de hand gebouwde prototype?â Maar de aanschaf van het woordenboek bleek overbodig te zijn: YDS specialist Iwahara spreekt behoorlijk goed Engels en de Chevrolet WTCC Ultra veroorzaakte geen enkel probleem.

"Met een zo futuristisch vormgegeven auto als de WTCC Ultra is het heel erg belangrijk om de juiste gezichtshoek te vinden voor het instellen van de camera," verklaart Wierdemann. De duidelijke lijnen van de Ultra, de kleur en de afwerking moeten goed overkomen. Het Chevrolet logo bijvoorbeeld is op de motorkap geverfd, en ligt er niet op. Hoewel het een metallic uitstraling heeft, mag hij geen enkele reflectie veroorzaken op de foto."

Samen met Andreas Plass, die een video maakt van de blauwe raceauto, gaan ze direct aan de slag zodra de auto in de fotostudio in Wiesbaden arriveert. In Parijs wordt intussen met smart gewacht op de opnames. De hostesses zullen meer dan 4.000 CDâs uitgeven aan de autojournalisten. En talloze Internetgebruikers zullen inloggen op de media-website van Chevrolet Europe om de tekst en de fotoâs te downloaden.

Een flashback naar november 2005: De eerste stap wordt gezet op de weg naar het realiseren van het wereldomvattende WTCC Ultra project. "De WTCC Ultra is het eerste echte, wereldwijde voertuigconcept dat GM ooit heeft ontworpen," zegt Peter Bramberger, Design Manager van GM Holden in Australië. De manier waarop deze werd gecreëerd is indicatief voor het internationale karakter van Chevrolet. Gebaseerd op de eerste ontwerpschetsen van de GM Advanced Design Studio in Zuid-Korea, ging het team specialisten van Peter Bramberger onmiddellijk aan de slag. In december heeft de futuristische WTCC op de elektronische tekenborden al aardig vorm gekregen. "Aggressief, gespierd en spannend" is de manier waarop de 25-jarige ontwerper Ewan Kingsbury, afgestudeerd in Transport Design aan de Universiteit van Coventry, de visionaire verschijning van het concept beschrijft.

Terwijl de ontwerpers van het interieur en het exterieur in Melbourne, Australië, de laatste hand leggen aan de finale ontwerpdetails, verfijnen zeer gekwalificeerde beeldhouwers de uiteindelijke vorm van het kleimodel op ware grootte in de styling studio. Fotometrische scanners leggen de definitieve contouren van het model digitaal vast. Dit is een eerste technische vereiste voor alle opeenvolgende stappen in het proces die over de gehele aardbol worden uitgevoerd: op basis van deze gegevens construeren de Japanse experts van YDS de rijklare showauto. Tegelijkertijd worden de ontwerpgegevens van GM Holden Design in Melbourne via een ultrasnelle datalijn overgezonden naar het GM Technical Center in Bangalore, India, waar digitale beeldhouwers krachtige computers gebruiken om de maatvoering te genereren voor het buitenoppervlak van het model en de basis voor een multimedia presentatie: de filmanimatie voor de Paris Motor Show.

In een één minuut durende film op de Chevrolet stand in Paris wordt de auto in actie getoond op een virtueel racecircuit. Gefilmd op topsnelheid vanuit verschillende virtuele perspectieven en ondersteund door het echte geluid van de race dieselmotor worden spannende emoties opgeroepen. Een Zwitsers animatiebedrijf is verantwoordelijk voor de echte filmproductie, gebaseerd op het storyboard van Ewan Kingsbury. Zij hebben de film een Europees karakter gegeven en hebben duizend uur gestopt in het maken van de actievolle film over de WTCC Ultra. De animatie-experts vertrouwen op dezelfde krachtige "Maya" software die wordt gebruikt door het bedrijf van Steven Spielberg.

September 2006. Terwijl de Chevrolet WTCC Ultra op weg is naar Parijs, goed verstopt in een speciale, gesloten truck, is een team al bezig met het opbouwen van de stand. Daar wachten de Zwitserse specialisten van Messerli uit Wetzikon op de sensationele showauto. Standbouwer Daniel Burlet: "Natuurlijk hadden wij een multimedia concept nodig om de Chevrolet WTCC Ultra uit te lichten. Hiervoor moest de auto gepresenteerd worden in een perfect samenspel tussen muziek, licht en animatie. Daarbij moest de gehele presentatie wel een Europees karakter hebben."

Bij het ontwerpen van de stand maakten de ontwerpers gebruik van een uiterst flexibel modulesysteem dat veel variatiemogelijkheden kent, waardoor de benodigde bouwtijd fiks kon worden teruggebracht. Enkele ruwe cijfers: er werd 140 ton aan staal, glas, steen en hout gebruikt voor een stand van zoân 1.000 vierkante meter. Verlichtingsexperts en geluidsspecialisten ten slotte verzorgden de audiovisuele voorzieningen voor de gevoelsrijke presentatie.

28 september 2006. Tijdens de GM persconferentie op de Paris Motor Show werd door een onzichtbaar mechanisme de Chevrolet WTCC Ultra spectaculair onthuld. "The WTCC Ultra geeft de richting aan waar we met het merk Chevrolet naar toe gaan," vertelt GM Europe President Carl-Peter Forster aan de verzamelde wereldpers.

De WTCC Ultra slaagt tijdens zijn eerste test met vlag en wimpel. De samenwerking wereldwijd tussen de internationale designteams was absoluut een logistiek meesterwerk.