De âmakingâ van de Chevrolet WTCC Ultra: Teamwork zonder grenzen
(11/2/2006)
De opwindende Chevrolet WTCC Ultra concept toerwagen was dit jaar
één van de sterren van de Paris Motor Show. De âbody languageâ en de
technische innovaties van het visionaire concept zijn fascinerend â
net zoals het verhaal over hoe het voertuig is ontstaan.
De WTCC Ultra is het product van een buitengewone logistieke
prestatie, aangemoedigd door een golf van enthousiasme die letterlijk
de gehele wereld omvatte: de spectaculaire toerwagen is ontwikkeld en
gebouwd door GM teams op diverse continenten.
30 augustus, 2006. "JL 6437 de ârunwayâ 29 is volledig vrij. De wind
komt uit het zuid westen, 15 knopen". "Begrepen, JL 6437 is klaar om
op te stijgen." De door Japan Airlines (JAL) ingezette Boeing 747
accelereert krachtig over de Tokyo-Narita startbaan en verheft zich
majestueus in de lucht. Aan boord voor de 11 uur durende vlucht naar
Frankfurt is de Chevrolet WTCC Ultra, een concept auto die
verscheidene honderdduizenden euroâs kost. De opzienbarende verrassing
van Chevrolet voor de Paris Motor Show is veilig vastgestouwd, stevig
vastgebonden in een houten container en veilig voor spiedende blikken.
Het Chevrolet-team hoeft zich geen zorgen te maken over hun
waardevolle lading: in het krat is de auto beschermd tegen turbulentie
en de krant staat weer stevig verankerd in het vliegtuig.
Eén van de driehonderd passagiers aan boord van de Jumbo weet alles
van de vierwielige reiziger in het laadruim: Teruhiko Iwahara, een
ervaren engineer van YDS, begeleidt de Chevrolet WTCC Ultra naar
Frankfurt. YDS, een bedrijf in het Kanagawa gebied ten zuiden van
Tokyo, is gespecialiseerd in het construeren van showautoâs en
prototypes en bouwde eerder al de Chevrolet T2X en S3X concepts.
In Duitsland staat één persoon al ongeduldig en opgewonden te
wachten op Iwahara en zijn waardvolle vracht: fotograaf Axel
Wierdemann heeft van Chevrolet Europe de opdracht gekregen om de
persfotoâs te maken van de auto. "Om veilig te zijn heb ik een Japans
woordenboek gekocht omdat Teruhiko Iwahara klaarblijkelijk geen andere
taal spreekt," zegt Wierdemann met een glimlach. "Hoe moet ik anders
met hem communiceren in het geval dat iets niet goed werkt van dit met
de hand gebouwde prototype?â Maar de aanschaf van het woordenboek
bleek overbodig te zijn: YDS specialist Iwahara spreekt behoorlijk
goed Engels en de Chevrolet WTCC Ultra veroorzaakte geen enkel
probleem.
"Met een zo futuristisch vormgegeven auto als de WTCC Ultra is het
heel erg belangrijk om de juiste gezichtshoek te vinden voor het
instellen van de camera," verklaart Wierdemann. De duidelijke lijnen
van de Ultra, de kleur en de afwerking moeten goed overkomen. Het
Chevrolet logo bijvoorbeeld is op de motorkap geverfd, en ligt er niet
op. Hoewel het een metallic uitstraling heeft, mag hij geen enkele
reflectie veroorzaken op de foto."
Samen met Andreas Plass, die een video maakt van de blauwe raceauto,
gaan ze direct aan de slag zodra de auto in de fotostudio in Wiesbaden
arriveert. In Parijs wordt intussen met smart gewacht op de opnames.
De hostesses zullen meer dan 4.000 CDâs uitgeven aan de
autojournalisten. En talloze Internetgebruikers zullen inloggen op de
media-website van Chevrolet Europe om de tekst en de fotoâs te
downloaden.
Een flashback naar november 2005: De eerste stap wordt gezet op de weg
naar het realiseren van het wereldomvattende WTCC Ultra project. "De
WTCC Ultra is het eerste echte, wereldwijde voertuigconcept dat GM
ooit heeft ontworpen," zegt Peter Bramberger, Design Manager van GM
Holden in Australië. De manier waarop deze werd gecreëerd is
indicatief voor het internationale karakter van Chevrolet. Gebaseerd
op de eerste ontwerpschetsen van de GM Advanced Design Studio in
Zuid-Korea, ging het team specialisten van Peter Bramberger
onmiddellijk aan de slag. In december heeft de futuristische WTCC op
de elektronische tekenborden al aardig vorm gekregen. "Aggressief,
gespierd en spannend" is de manier waarop de 25-jarige ontwerper Ewan
Kingsbury, afgestudeerd in Transport Design aan de Universiteit van
Coventry, de visionaire verschijning van het concept beschrijft.
Terwijl de ontwerpers van het interieur en het exterieur in Melbourne,
Australië, de laatste hand leggen aan de finale ontwerpdetails,
verfijnen zeer gekwalificeerde beeldhouwers de uiteindelijke vorm van
het kleimodel op ware grootte in de styling studio. Fotometrische
scanners leggen de definitieve contouren van het model digitaal vast.
Dit is een eerste technische vereiste voor alle opeenvolgende stappen
in het proces die over de gehele aardbol worden uitgevoerd: op basis
van deze gegevens construeren de Japanse experts van YDS de rijklare
showauto. Tegelijkertijd worden de ontwerpgegevens van GM Holden
Design in Melbourne via een ultrasnelle datalijn overgezonden naar het
GM Technical Center in Bangalore, India, waar digitale beeldhouwers
krachtige computers gebruiken om de maatvoering te genereren voor het
buitenoppervlak van het model en de basis voor een multimedia
presentatie: de filmanimatie voor de Paris Motor Show.
In een één minuut durende film op de Chevrolet stand in Paris wordt
de auto in actie getoond op een virtueel racecircuit. Gefilmd op
topsnelheid vanuit verschillende virtuele perspectieven en ondersteund
door het echte geluid van de race dieselmotor worden spannende emoties
opgeroepen. Een Zwitsers animatiebedrijf is verantwoordelijk voor de
echte filmproductie, gebaseerd op het storyboard van Ewan Kingsbury.
Zij hebben de film een Europees karakter gegeven en hebben duizend uur
gestopt in het maken van de actievolle film over de WTCC Ultra. De
animatie-experts vertrouwen op dezelfde krachtige "Maya" software die
wordt gebruikt door het bedrijf van Steven Spielberg.
September 2006. Terwijl de Chevrolet WTCC Ultra op weg is naar Parijs,
goed verstopt in een speciale, gesloten truck, is een team al bezig
met het opbouwen van de stand. Daar wachten de Zwitserse specialisten
van Messerli uit Wetzikon op de sensationele showauto. Standbouwer
Daniel Burlet: "Natuurlijk hadden wij een multimedia concept nodig om
de Chevrolet WTCC Ultra uit te lichten. Hiervoor moest de auto
gepresenteerd worden in een perfect samenspel tussen muziek, licht en
animatie. Daarbij moest de gehele presentatie wel een Europees
karakter hebben."
Bij het ontwerpen van de stand maakten de ontwerpers gebruik van een
uiterst flexibel modulesysteem dat veel variatiemogelijkheden kent,
waardoor de benodigde bouwtijd fiks kon worden teruggebracht. Enkele
ruwe cijfers: er werd 140 ton aan staal, glas, steen en hout gebruikt
voor een stand van zoân 1.000 vierkante meter. Verlichtingsexperts en
geluidsspecialisten ten slotte verzorgden de audiovisuele
voorzieningen voor de gevoelsrijke presentatie.
28 september 2006. Tijdens de GM persconferentie op de Paris Motor
Show werd door een onzichtbaar mechanisme de Chevrolet WTCC Ultra
spectaculair onthuld. "The WTCC Ultra geeft de richting aan waar we
met het merk Chevrolet naar toe gaan," vertelt GM Europe President
Carl-Peter Forster aan de verzamelde wereldpers.
De WTCC Ultra slaagt tijdens zijn eerste test met vlag en wimpel. De
samenwerking wereldwijd tussen de internationale designteams was
absoluut een logistiek meesterwerk.
AutoRai