2006
Vergelijken van ziekenhuiswachttijden kan
lonen 2 november 2006
Op de website kiesBeter.nl kunnen consumenten vanaf vandaag
wachttijden van ziekenhuizen vergelijken. Dat kan tijdwinst opleveren,
want voor sommige planbare behandelingen verschillen de wachtlijsten
aanzienlijk.
Wie voor een ingreep wordt doorverwezen, kan zelf kiezen naar welk
ziekenhuis hij wil. Op kiesBeter.nl konden ziekenhuizen al worden
vergeleken op basis van de voorzieningen die zij bieden en aan de hand
van kwaliteitsscores gemeten door de Inspectie voor de
Gezondheidszorg. Nu zijn daar de actuele wachttijden voor
niet-spoedeisende ingrepen bijgekomen. Mensen kunnen zelf een afweging
maken tussen snelheid, kwaliteit en nabijheid van ziekenhuizen.
Normen gehaald
Zorgaanbieders en verzekeraars hebben in het verleden afspraken
gemaakt over de maximaal aanvaardbare wachttijden in de zorg, de
zogenoemde treeknormen. Over het algemeen voldoen de ziekenhuizen aan
deze normen. Zo ligt ruim 75 procent van alle poliklinische
wachttijden binnen de norm. Voor dagbehandelingen en klinische
behandelingen is dat bijna 90 procent.
Verschillen in wachttijden
Voor een aantal behandelingen verschillen ziekenhuizen zo van elkaar,
dat het zeker de moeite waard is om hun wachttijden te vergelijken.
Bij poliklinische behandelingen geldt dat bijvoorbeeld bij
reumatologie, waarvoor de wachttijd uiteenloopt van nul tot twintig
weken. Voor behandeling in dagopname gaat het dan vooral om
staaroperaties (tussen twee en zestien weken) en operaties aan
spataderen (tussen twee en eenentwintig weken). Bij meerdaagse opnames
verschillen de wachttijden per ziekenhuis vooral waar het gaat om
totale knie- en heupoperaties (beide tussen twee en zeventien weken)
en om borst- en buikwandcorrecties (beide tussen twee en vijftig
weken).
DBC Informatie Systeem
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op de meeste recente, beschikbare
verwachte wachttijden per medio oktober. De wachttijdinformatie wordt
maandelijks aangeleverd door het DIS (DBC Informatie Systeem), een
onafhankelijke uitvoeringsorganisatie en een databank voor informatie
over wachttijden en diagnose-behandelcombinaties (DBCs). Ziekenhuizen
leveren hun wachttijden zelf aan bij het DIS.
KiesBeter.nl
KiesBeter.nl is een product van het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en wordt ontwikkeld in samenwerking
met vele andere organisaties in de zorg. De website biedt
onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid, die de consument in
staat stelt keuzes te maken. Op de site kunnen ziekenhuizen, maar ook
andere instellingen en zorgpolissen met elkaar worden vergeleken.
KiesBeter.nl geeft antwoord op vragen zoals: Wat houdt mijn aandoening
in? Wat voor behandelingen zijn mogelijk? Waar kan ik daarvoor
terecht? Moet ik bijbetalen voor mijn behandeling of medicijnen? Of
wat zijn mijn rechten als er een medische fout is gemaakt?
Ook per telefoon
Telefonisch is het kiesBeter Informatiepunt elke werkdag bereikbaar
van 09.00 tot 18.00 uur via 0900-1237890 ( 0,30 per minuut). E-mailen
kan natuurlijk ook, naar info@kiesBeter.nl.
Links
www.rivm.nl, www.minvws.nl, www.disportal.nl
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu