Politie Groningen

Regiopolitie Groningen start fietsverlichtingscontroles

Veel jongeren fietsen zonder goede fietsverlichting

Provincie Groningen, 02-11-2006 o Val op, daar kun je mee thuiskomen, dat is de slogan van de nieuwe landelijke campagne Fietsverlichting 2006. De boodschap van de campagne is dat verlichting belangrijk is voor je eigen veiligheid als fietser. Goede verlichting zorgt ervoor dat je eerder gezien wordt door andere weggebruikers en dat je zelf alles beter ziet. Regiopolitie Groningen haakt hierop aan door de komende tijd intensief te controleren op fietsverlichting.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat doet de laatste jaren onderzoek naar het voeren van fietsverlichting in grote steden in Nederland. De stad Groningen doet het met 64 procent in 2005 gemiddeld beter dan andere grote steden. Ten opzicht van een jaar eerder is het voeren van de juiste fietsverlichting met 9 procent toegenomen. Regiopolitie Groningen streeft ernaar ook dit jaar het aantal fietsers mét juiste verlichting te laten toenemen. Winst is er te behalen bij jongeren. Het landelijke onderzoek heeft aangetoond dat bij maar liefst 70 procent van de fietsers jonger dan 25 jaar de verlichting defect is. De campagne is om die reden vooral gericht op deze doelgroep.

Controles

Vanaf deze week intensiveert Regiopolitie Groningen het aantal controles op het voeren van fietsverlichting. Er wordt gecontroleerd op verlichting voor- en achterop de fiets, reflectie op de trappers, reflectie in de wielen en het hebben van een rode reflector op de achterkant van de fiets. Op ieder defect staat een boete van 20,-.

Landelijke campagne

De campagne Licht aan, daar kun je mee thuiskomen wordt sinds 2003 gevoerd. De afgelopen jaren is de combinatie van voorlichting en handhaving succesvol gebleken. Begin 2003 gebruikte landelijk nog 49 procent van de fietsers zowel voor- als achterlicht. Dat percentage is mede onder invloed van de campagne gestegen naar 64 procent aan het begin van 2006. De landelijke campagne Fietsverlichting 2006 bestaat uit een tv-spot, twee radiospots en posters.