Gemeente Thorn
2 november 2006
OPENBARE RAADSVERGADERING
Op donderdag 2 november 2006 vindt er een openbare raadsvergadering
plaats in de raadzaal van het gemeentehuis van Thorn. De aanvang is
19.30 uur. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. De volgende
agenda wordt aan de orde gesteld:
1. Opening;
2. Voorstel tot vaststelling van de agenda van de raadsvergadering van
2 november 2006;
3. Trekking stemmingsnummer;
4. Voorstel tot vaststelling van de notulen van de openbare
vergadering van de raad der
gemeente Thorn, gehouden op 21 september 2006, vergadernummer 06-05;
4a. Voorstel tot vaststelling van de notulen van de openbare
vergadering van de raad der
gemeente Thorn, gehouden op 28 september 2006, vergadernummer 06-05a;
5. Ingekomen stukken;
6. Voortgangslijst agendapunten;
7. Voorstel tot het verlenen van een Medaille van verdiensten (wordt
besproken in een besloten gedeelte aan het eind van de vergadering);
8. Opiniërende bespreking inzake de voortgang van het dossier
betreffende Kreato;
Maasbracht Heel Thorn (Maasgouw)
9. Voorstel inzake begroting 2007 met productenraming;
10. Voorstel tot het nemen van een besluit m.b.t. de herbestemming van
het gemeentehuis
Thorn;
11. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve
van de verstrekking
van een opdracht tot het vervaardigen van een cultuurhistorische
waardekaart voor de
gemeente Maasgouw;
12. Voorstel tot het vaststellen van de procedure benoeming (wnd)
burgemeester voor de
gemeente Maasgouw;
13. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ad .65.000,00 ten
behoeve van het
volgen van een cultuurtraject;
14. Voorstel tot het vaststellen van diverse belastingverordeningen;
15. Voorstel tot vaststelling van de verordening Overleg Lokaal
Onderwijsbeleid;
16. Voorstel tot het wijzigen van de Verordening Voorzieningen
Huisvesting Onderwijs;
17. Rondvraag;
18. Sluiting.
WOENSDAG 22 NOVEMBER 2006: VERKIEZINGEN GEMEENTERAAD MAASGOUW EN
TWEEDE KAMER
U hoort en ziet het overal. Op woensdag 22 november 2006 kan er
gestemd worden. De beide stembureaus voor Thorn worden ingericht in
Ouderencentrum Sterrebosch, Onder de Bomen 4 te Thorn.
Voor het eerst zal er in Thorn gestemd worden met een stemmachine.
Niet iedereen is hiermee bekend en daarom zal er op dinsdag 7 november
2006 in Ouderencentrum Sterrebosch tussen 17.00 en 19.00 uur een
demonstratie plaatsvinden met en over de stemmachine. Iedere burger
van Thorn die kennis wil maken met de stemmachine kan dan een kijkje
komen nemen.
BELANGRIJKE INFORMATIE VAN DE AFDELING BURGERZAKEN IN VERBAND MET DE
GEMEENTELIJKE HERINDELING MET INGANG VAN 1 JANUARI 2007
(voor informatie bel 0475-567606)
De laatste dag dat er een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart kan
worden aangevraagd bij de afdeling burgerzaken van de gemeente Thorn,
zodat deze documenten nog op tijd klaar kunnen zijn én natuurlijk
kunnen worden uitgereikt, is op maandag 18 december 2006.
(Er geldt een wachttijd van maximaal 5 werkdagen voor het aanvragen
van een reisdocument en/of rijbewijs).
Tussen Kerstmis en Nieuwjaar is het gemeentehuis van Thorn namelijk
gesloten. Alleen de Burgerlijke Stand is voor het maken van een
afspraak om een geboorte of overlijden aan te kunnen geven op 27, 28
en 29 december a.s. nog telefonisch bereikbaar (0475-567606 of
06-29477323).
Op vrijdag 29 december 2006 tussen 09.00 en 12.00 uur bestaat de
laatste gelegenheid om het rijbewijs, paspoort of identiteitskaart af
te komen halen.
LET OP DE DATUM GELDIG TOT IN HET RIJBEWIJS, PASPOORT OF
IDENTITEITSKAART EN VRAAG DOCUMENTEN OP TIJD AAN
Elke werkdag geopend
De afdeling Burgerzaken van de gemeente Thorn is elke werkdag geopend
van 09.00 tot 12.00 uur. In de namiddag is de afdeling Burgerzaken
uitsluitend op afspraak geopend.
De kosten moeten bij de aanvraag betaald worden. Er kan niet gepind
worden.
Wat zijn de kosten in 2006?
Paspoort . 47,45
Zakenpaspoort . 51,90
Nederlandse identiteitskaart . 31,25
Bijschrijving per kind direct bij aanvraag nieuw paspoort . 8,20
Bijschrijving per kind met sticker (later in een bestaand paspoort) .
19,20
Toeslag spoedaanvraag per reisdocument (incl. bijschrijven kinderen) .
40,40
Toeslag spoedaanvraag per bijschrijvingstickers kind in bestaand
paspoort . 19,22
Extra kosten bij het niet kunnen overleggen van oud(e) document(en),
per document . 21,00
Rijbewijs . 32,00
Extra kosten bij het niet kunnen overleggen van het oude rijbewijs .
12,00
Toeslag spoedaanvraag rijbewijs . 40,00
OPENBARE KENNISGEVING GEMEENTERAADSVERKIEZING GEMEENTE MAASGOUW OP
WOENSDAG 22 NOVEMBER 2006
Plaats: Maasbracht De burgemeester voornoemd,
Datum : 27 oktober 2006 F.J.M. Wilms
STEMMEN IN EEN VOOR MINDER-VALIDE
KIEZERS INGERICHT STEMBUREAU
De burgemeester van Maasbracht maakt bekend dat voor de verkiezing van
de leden van de raad van de gemeente Maasgouw op woensdag 22 november
2006 onderstaande stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht,
dat voor minder valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar
zelfstandig hun stem uit te brengen.
Nr. Aanduiding stemdistrict Adres stemdistrict
1 Gemeentehuis Maasbracht Markt 36, Maasbracht
3 Verzorgingstehuis Dokter Engelsoord Dokter Engelsoord 1, Maasbracht
4 Gemeenschapshuis Baekerhoes Kerkstraat 1, Maasbracht
5 Gemeenschapshuis De Pool Markt 1, Linne
6 Gemeenschapsruimte Linnerhof Linnerhof, Linne
7 Gemeenschapshuis Stevensweert Jan v. Steffeswertplein 1-2,
Stevensweert
8 Verenigingszaal Ohé en Laak Kerkstraat 3a, Ohé en Laak
9 Cultureel centrum Don Bosco Mgr. Savelbergweg 100, Heel
10 Gemeenschapshuis t Leuke Leukenstraat 6, Beegden
11 Sportzaal De Tump Thornerweg 3, Wessem
12 Ontmoetingsruimte Stephanushof Stephanushof 1, Heel
13 Ouderencentrum Sterrebosch Onder de Bomen 4, Thorn
Een kiezer, die niet in één van de vermelde stemdistricten staat
geregistreerd, dient, teneinde toch in één van die districten een stem
te mogen uitbrengen, de oproepingskaart vooraf bij het bureau
verkiezingen te laten omzetten in een kiezerspas. Dit kan schriftelijk
geschieden tot uiterlijk woensdag 8 november 2006 en mondeling tot
uiterlijk op de vijfde dag voor de stemming (17 november 2006).
---
____
UITOEFENING VAN HET KIESRECHT DOOR
PERSONEN DIE IN DIENSTBETREKKING ZIJN
De burgemeester van Maasbracht herinnert in verband met de op woensdag
22 november 2006 te houden verkiezing van de leden van de raad van de
gemeente Maasgouw aan de onderstaande bepalingen van de Kieswet.
1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht
te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar in
dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de verkiezingen deel
te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten zijn werkuren kan doen.
Deze verplichting geldt niet ten aanzien van de werknemers, die binnen
de voor de stemming bepaalde tijd geen dienst verrichten in een
gemeente, waar zij aan de stemming kunnen deelnemen, of in een
aangrenzende gemeente. Indien laatstgenoemde werknemers evenwel, om
aan de stemming deel te nemen, niet langer dan twee achtereenvolgende
uren behoeven te verzuimen, geldt vorengenoemde verplichting van de
werkgever wel.
2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de
hierboven vermelde, hem/haar opgelegde, verplichting niet nakomt,
gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van
de tweede categorie.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de gemeente Maasbracht,
bureau Verkiezingen, Markt 36, telefoon 0475-469292.
---
____
VERLEENDE ONTHEFFING
Het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders heeft in zijn vergadering
van 9 oktober 2006 besloten te verlenen:
· een ontheffing ex artikel 2.4.25 en 2.4.26 APV Thorn 2005 aan
restaurant De Pannekoekenbakker, ten behoeve van het maken van levende
muziek bij het optreden van een plaatselijke amateur-kapel ter
opfleuring van de (najaars)kermis (datum verzending 26 oktober 2006).
Bezwaar
Bezwaren tegen een verleende vergunning kunt u binnen een termijn van
zes weken na de datum van verzending van het besluit aan de aanvrager
indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft. Het
postadres is: Postbus 3590, 6017 ZH Thorn.
Een bezwaarschrift moet bevatten:
- uw naam en adres;
- de datum;
- een omschrijving van het besluit waartegen u uw bezwaar richt;
- de redenen waarom u bezwaar maakt.
Daarnaast kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Roermond,
sector Bestuursrecht (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) verzoeken een
voorlopige voorziening (waaronder schorsing) te treffen, mits u daar
dringende redenen voor hebt. Voor nadere informatie kunt u contact
opnemen met afdeling Algemene Zaken, telefoon (0475) 567600.
TELEFONISCH LOKET VOOR AL UW WMO-VRAGEN
Vorige week kon u op deze paginas al lezen dat per 1 januari 2007 de
Wmo ingevoerd wordt. Wmo staat voor Wet maatschappelijke
ondersteuning. Deze helpt de mensen om zo lang mogelijk zelfstandig te
leven in de samenleving.
Sinds deze week is er een telefoonnummer waar de inwoners van de
toekomstige gemeente Maasgouw terecht kunnen met vragen over zorg,
zorgverlening en de Wmo. Dit telefoonnummer is 0475-852600 en is
bereikbaar op werkdagen van 08.30-16.00 uur (met uitzondering van
12.30-13.30 uur).
Meer informatie over de Wmo kunt u vinden op:
www.thorn.nl/het gemeentehuis/wmo - voor informatie over de Wmo in de
gemeente Maasgouw, en
www.wmo-info.nl voor informatie over de Wmo van de overheid.
GEMEENTE MAASGOUW IN ZICHT
Vragen
De geboorte van gemeente Maasgouw is in zicht. Op 1 januari 2007 is de
nieuwe krachtige gemeente rondom de Midden-Limburgse Maasplassen een
feit. We hebben dus nog een kleine twee maanden te gaan. Twee maanden
waarin nog veel werk verzet moet worden. Natuurlijk bent u als inwoner
benieuwd hoe het er straks aan toe gaat in de nieuwe gemeente.
Logischerwijs heeft u veel vragen. Wij hebben voor u enkele veel
gestelde vragen op een rij gezet.
1. Wanneer stromen Heel, Maasbracht en Thorn samen in gemeente
Maasgouw?
Op 1 januari 2007.
2. Welke kernen horen straks bij gemeente Maasgouw?
De nieuwe gemeente Maasgouw wordt gevormd door de huidige gemeenten
Heel, Maasbracht en Thorn. Hieronder vallen de kernen: Thorn, Heel,
Panheel, Wessem, Beegden, Maasbracht, Brachterbeek, Linne,
Stevensweert en Ohé en Laak.
3. Hoeveel inwoners krijgt gemeente Maasgouw?
De nieuwe gemeente heeft straks ruim 24.600 inwoners. Op 1 januari
2006 telden Maasbracht 13.772, Heel 8.284 en Thorn 2.583 inwoners.
4. Waarom gaat de nieuwe gemeente Maasgouw heten?
De gemeenteraden van Heel, Maasbracht en Thorn hebben eind 2005 deze
naam gekozen. De naam Maasgouw is een samenvoeging van Maas en gouw.
De Maas is de rivier die de drie gemeenten met elkaar verbindt. Gouw
betekent landstreek, zo was het Frankische Rijk in gouwen verdeeld. De
nieuwe gemeente Maasgouw ligt in de voormalige Frankische gouw Pagus
Mosarium. Het gewest bestreek een gebied langs de Maas van Luik tot
Grave.
5. Wanneer zijn er verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad?
Op 22 november 2006 mogen alle inwoners van Heel, Maasbracht en Thorn
naar de stembus. Zij mogen dan twee stemmen uitbrengen; één stem voor
de nieuwe gemeenteraad en één stem voor de nieuwe Tweede Kamer. De
publieksbalies van drie gemeentehuizen zijn op 22 november 2006
gesloten.
6. Wanneer wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd?
Op 2 januari 2007 wordt een speciale gemeenteraadvergadering gehouden.
Op dat moment treedt de gemeenteraad van Maasgouw voor het eerst aan.
Tijdens de vergadering worden de raadsleden, wethouders en
griffiemedewerkers benoemd en de verordeningen en beleidsnotas die in
de afgelopen periode zijn behandeld in de raadsconferentie
vastgesteld.
7. Hoeveel zetels krijgt de nieuwe gemeenteraad?
De nieuwe gemeenteraad telt 19 zetels.
8. Wie wordt burgemeester van Maasgouw?
Wie de nieuwe burgemeester wordt, is nog niet bekend. Aan de drie
burgemeesters van Heel, Maasbracht en Thorn wordt op 1 januari 2007
ontslag verleend. Na de verkiezingen benoemt gouverneur Léon Frissen
een waarnemend burgemeester, die op 1 januari 2007 aan de slag gaat.
De gouverneur zal over de tijdelijke benoeming overleggen met de
nieuwe gemeenteraad. Direct na de datum van de herindeling wordt de
procedure opgestart voor de benoeming van een burgemeester voor
gemeente Maasgouw.
9. Blijven de huidige gemeentehuizen bestaan?
Alle ambtenaren van de nieuwe gemeente Maasgouw worden op 1 januari
2007 ondergebracht in de gemeentehuizen van Heel en Maasbracht. Het
gemeentehuis van Thorn wordt behouden voor activiteiten door Maasgouw
en andere functies. Denk daarbij aan de vestiging van de VVV-winkel en
een historisch informatie- en documentatiecentrum.
10. Waar moet ik straks mijn paspoort of rijbewijs ophalen of een
vergunning aanvragen?
Volgens het voorlopige huisvestingplan komen in het gemeentehuis van
Maasbracht alle publieksbalies. Hier kunt u straks terecht voor alle
producten van de gemeente Maasgouw. Het gemeentebestuur komt in het
gemeentehuis van Heel te zitten. Hier wordt ook de raadszaal van
gemeente Maasgouw ingericht.
11. Op welk telefoonnummer is de nieuwe gemeente straks te bereiken?
Het nieuwe telefoonnummer van gemeente Maasgouw is (0475) 852500. Op
dit moment krijgt u nog de receptionist in het gemeentehuis van
Maasbracht aan de lijn. De receptionist kan u eventueel doorverbinden
met de gemeentehuizen in Heel en Thorn. Na 1 januari 2007 komt u
terecht bij de centrale receptie van Maasgouw, de receptionist kan u
vervolgens met een van de twee vestigingen van de gemeente
doorverbinden. In de onlangs verschenen nieuwe telefoongids staat al
het telefoonnummer van gemeente Maasgouw. De gemeenten Heel,
Maasbracht en Thorn zijn voorlopig ook nog bereikbaar via de huidige
telefoonnummers; Heel: (0475) 579500, Maasbracht: (0475) 469292 en
Thorn: (0475) 567600.
12. Moet ik meer belasting gaan betalen?
Dat ligt eraan in welke gemeente u nu woont. Op dit moment worden alle
gemeentelijke belastingen en heffingen van de drie gemeenten naast
elkaar gezet en wordt bekeken hoe deze gelijk getrokken kunnen worden.
13. Blijven voorzieningen gehandhaafd?
Ook daarover beslist de nieuwe gemeenteraad. Let wel, de missie van de
gemeente Maasgouw is: Leefbaarheid en toerisme in balans. Dat betekent
dat leefbaarheid (en dus ook goede voorzieningen) in de kernen hoog in
het vaandel staat.
WONING TE HUUR
De woning Ittervoorterweg 19 is binnenkort voor de verhuur
beschikbaar. De huur bedraagt .210,75 per maand, exclusief 25,80 voor
de huur van de CV-ketel. Aan belangstellenden, die woonachtig zijn in
de gemeente Thorn, wordt gelegenheid gegeven om zich tot 13 november
2006 als gegadigde schriftelijk te melden bij de gemeente. Na het
verstrijken van deze termijn zal via loting (bij meer gegadigden)
worden bepaald aan wie de woning wordt toegewezen. De schriftelijke
reactie kunt u richten aan het college van burgemeester en wethouders,
Postbus 3590, 6017 ZH Thorn.
DE GEMEENTE STELT 15 GEBRUIKTE PCS TER BESCHIKKING.
Per 1 januari 2007 zal de gemeente Thorn opgaan in de nieuwe gemeente
Maasgouw. Gezien het feit dat er in de nieuwe gemeente gewerkt gaat
worden met nieuwe computerapparatuur heeft het college besloten een
gedeelte van de huidige gebruikte PCs ter beschikking te stellen aan
de Thorner verenigingen. Het betreft hier een vijftiental computers
(PC, beeldscherm en toetsenbord).
De verenigingen die interesse hebben in een computer kunnen een
schriftelijke aanvraag indienen. Verzocht wordt om de aanvraag te
motiveren. Het college zal uiteindelijk via een verdelingsplan de
computers verdelen waarbij noodzaak en omvang vereniging de
hoofdcriteria vormen.
Wij verzoeken u om vóór 10 november a.s. een gemotiveerd schriftelijk
verzoek te richten aan het college van Burgemeester en Wethouders van
de gemeente ter attentie van H.M.L. van Soest.
FOTOBOEK THORN
Op 22 december 2006 neemt de gemeenschap Thorn afscheid van de
gemeente Thorn. Er wordt op die dag van alles georganiseerd, waarvoor
alle inwoners van Thorn van harte zijn uitgenodigd. Het programma en
de uitnodiging om vooral massaal te komen zal u via de Wingerd en via
verenigingen nog bereiken.
Op die dag zal ook aan alle gezinnen/alleenstaanden in Thorn een
fotoboek worden aangereikt als herinnering aan Thorn. Het boek bevat
actuele fotos van verenigingen, enkele gedichten, historische
annotaties en het winnende verhaal van de verhalenwedstrijd voor
kinderen van de basisschool. Het boek bevat 80-100 bladzijden.
Eén boek ontvangt u gratis. U kunt ook meerdere exemplaren bestellen.
De kosten van deze extra exemplaren zijn .5,00 per stuk en te
reserveren via onderstaande strook. Deze moet u voor 15 november a.s.,
voorzien van het bedrag van uw bestelling, inleveren bij mevrouw Van
Zundert (tel. 0475-567600), in het gemeentehuis. Bent u niet in de
gelegenheid om het boek op 22 december a.s. in ontvangst ten nemen,
dan gelieve u dit ook door te geven aan voornoemde mevrouw Van
Zundert. Er verschijnt maar één druk, dus bent u op tijd.
De burgemeester,
Ad Lutters.
Gelieve voor mij.. exempla(a)r(en) van het fotoboek Thorn te
reserveren.
Naam
Adres
Het bedrag van . x .5,00 of . is bijgevoegd.