Gemeente Thorn


2 november 2006

OPENBARE RAADSVERGADERING
Op donderdag 2 november 2006 vindt er een openbare raadsvergadering plaats in de raadzaal van het gemeentehuis van Thorn. De aanvang is 19.30 uur. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. De volgende agenda wordt aan de orde gesteld:

1. Opening;

2. Voorstel tot vaststelling van de agenda van de raadsvergadering van 2 november 2006;

3. Trekking stemmingsnummer;

4. Voorstel tot vaststelling van de notulen van de openbare vergadering van de raad der
gemeente Thorn, gehouden op 21 september 2006, vergadernummer 06-05; 4a. Voorstel tot vaststelling van de notulen van de openbare vergadering van de raad der
gemeente Thorn, gehouden op 28 september 2006, vergadernummer 06-05a;
5. Ingekomen stukken;

6. Voortgangslijst agendapunten;

7. Voorstel tot het verlenen van een Medaille van verdiensten (wordt besproken in een besloten gedeelte aan het eind van de vergadering);
8. Opiniërende bespreking inzake de voortgang van het dossier betreffende Kreato;

Maasbracht Heel Thorn (Maasgouw)

9. Voorstel inzake begroting 2007 met productenraming;
10. Voorstel tot het nemen van een besluit m.b.t. de herbestemming van het gemeentehuis
Thorn;

11. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van de verstrekking
van een opdracht tot het vervaardigen van een cultuurhistorische waardekaart voor de
gemeente Maasgouw;

12. Voorstel tot het vaststellen van de procedure benoeming (wnd) burgemeester voor de
gemeente Maasgouw;

13. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ad .65.000,00 ten behoeve van het
volgen van een cultuurtraject;

14. Voorstel tot het vaststellen van diverse belastingverordeningen;
15. Voorstel tot vaststelling van de verordening Overleg Lokaal Onderwijsbeleid;

16. Voorstel tot het wijzigen van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs;

17. Rondvraag;

18. Sluiting.

WOENSDAG 22 NOVEMBER 2006: VERKIEZINGEN GEMEENTERAAD MAASGOUW EN TWEEDE KAMER
U hoort en ziet het overal. Op woensdag 22 november 2006 kan er gestemd worden. De beide stembureaus voor Thorn worden ingericht in Ouderencentrum Sterrebosch, Onder de Bomen 4 te Thorn. Voor het eerst zal er in Thorn gestemd worden met een stemmachine. Niet iedereen is hiermee bekend en daarom zal er op dinsdag 7 november 2006 in Ouderencentrum Sterrebosch tussen 17.00 en 19.00 uur een demonstratie plaatsvinden met en over de stemmachine. Iedere burger van Thorn die kennis wil maken met de stemmachine kan dan een kijkje komen nemen.

BELANGRIJKE INFORMATIE VAN DE AFDELING BURGERZAKEN IN VERBAND MET DE GEMEENTELIJKE HERINDELING MET INGANG VAN 1 JANUARI 2007 (voor informatie bel 0475-567606)
De laatste dag dat er een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart kan worden aangevraagd bij de afdeling burgerzaken van de gemeente Thorn, zodat deze documenten nog op tijd klaar kunnen zijn én natuurlijk kunnen worden uitgereikt, is op maandag 18 december 2006. (Er geldt een wachttijd van maximaal 5 werkdagen voor het aanvragen van een reisdocument en/of rijbewijs).
Tussen Kerstmis en Nieuwjaar is het gemeentehuis van Thorn namelijk gesloten. Alleen de Burgerlijke Stand is voor het maken van een afspraak om een geboorte of overlijden aan te kunnen geven op 27, 28 en 29 december a.s. nog telefonisch bereikbaar (0475-567606 of 06-29477323).
Op vrijdag 29 december 2006 tussen 09.00 en 12.00 uur bestaat de laatste gelegenheid om het rijbewijs, paspoort of identiteitskaart af te komen halen.

LET OP DE DATUM GELDIG TOT IN HET RIJBEWIJS, PASPOORT OF IDENTITEITSKAART EN VRAAG DOCUMENTEN OP TIJD AAN Elke werkdag geopend
De afdeling Burgerzaken van de gemeente Thorn is elke werkdag geopend van 09.00 tot 12.00 uur. In de namiddag is de afdeling Burgerzaken uitsluitend op afspraak geopend.
De kosten moeten bij de aanvraag betaald worden. Er kan niet gepind worden.

Wat zijn de kosten in 2006?
Paspoort . 47,45
Zakenpaspoort . 51,90
Nederlandse identiteitskaart . 31,25
Bijschrijving per kind direct bij aanvraag nieuw paspoort . 8,20 Bijschrijving per kind met sticker (later in een bestaand paspoort) .
19,20
Toeslag spoedaanvraag per reisdocument (incl. bijschrijven kinderen) . 40,40
Toeslag spoedaanvraag per bijschrijvingstickers kind in bestaand paspoort . 19,22
Extra kosten bij het niet kunnen overleggen van oud(e) document(en), per document . 21,00
Rijbewijs . 32,00
Extra kosten bij het niet kunnen overleggen van het oude rijbewijs . 12,00
Toeslag spoedaanvraag rijbewijs . 40,00

OPENBARE KENNISGEVING GEMEENTERAADSVERKIEZING GEMEENTE MAASGOUW OP WOENSDAG 22 NOVEMBER 2006
Plaats: Maasbracht De burgemeester voornoemd,
Datum : 27 oktober 2006 F.J.M. Wilms

STEMMEN IN EEN VOOR MINDER-VALIDE
KIEZERS INGERICHT STEMBUREAU
De burgemeester van Maasbracht maakt bekend dat voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Maasgouw op woensdag 22 november 2006 onderstaande stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht, dat voor minder valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar zelfstandig hun stem uit te brengen.

Nr. Aanduiding stemdistrict Adres stemdistrict

1 Gemeentehuis Maasbracht Markt 36, Maasbracht 3 Verzorgingstehuis Dokter Engelsoord Dokter Engelsoord 1, Maasbracht 4 Gemeenschapshuis Baekerhoes Kerkstraat 1, Maasbracht 5 Gemeenschapshuis De Pool Markt 1, Linne
6 Gemeenschapsruimte Linnerhof Linnerhof, Linne 7 Gemeenschapshuis Stevensweert Jan v. Steffeswertplein 1-2, Stevensweert
8 Verenigingszaal Ohé en Laak Kerkstraat 3a, Ohé en Laak 9 Cultureel centrum Don Bosco Mgr. Savelbergweg 100, Heel 10 Gemeenschapshuis t Leuke Leukenstraat 6, Beegden 11 Sportzaal De Tump Thornerweg 3, Wessem
12 Ontmoetingsruimte Stephanushof Stephanushof 1, Heel 13 Ouderencentrum Sterrebosch Onder de Bomen 4, Thorn

Een kiezer, die niet in één van de vermelde stemdistricten staat geregistreerd, dient, teneinde toch in één van die districten een stem te mogen uitbrengen, de oproepingskaart vooraf bij het bureau verkiezingen te laten omzetten in een kiezerspas. Dit kan schriftelijk geschieden tot uiterlijk woensdag 8 november 2006 en mondeling tot uiterlijk op de vijfde dag voor de stemming (17 november 2006).
---

____

UITOEFENING VAN HET KIESRECHT DOOR
PERSONEN DIE IN DIENSTBETREKKING ZIJN
De burgemeester van Maasbracht herinnert in verband met de op woensdag 22 november 2006 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Maasgouw aan de onderstaande bepalingen van de Kieswet.
1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten zijn werkuren kan doen. Deze verplichting geldt niet ten aanzien van de werknemers, die binnen de voor de stemming bepaalde tijd geen dienst verrichten in een gemeente, waar zij aan de stemming kunnen deelnemen, of in een aangrenzende gemeente. Indien laatstgenoemde werknemers evenwel, om aan de stemming deel te nemen, niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeven te verzuimen, geldt vorengenoemde verplichting van de werkgever wel.

2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de hierboven vermelde, hem/haar opgelegde, verplichting niet nakomt, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van de tweede categorie.

Nadere inlichtingen worden verstrekt door de gemeente Maasbracht, bureau Verkiezingen, Markt 36, telefoon 0475-469292.
---

____

VERLEENDE ONTHEFFING
Het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders heeft in zijn vergadering van 9 oktober 2006 besloten te verlenen:

· een ontheffing ex artikel 2.4.25 en 2.4.26 APV Thorn 2005 aan restaurant De Pannekoekenbakker, ten behoeve van het maken van levende muziek bij het optreden van een plaatselijke amateur-kapel ter opfleuring van de (najaars)kermis (datum verzending 26 oktober 2006).

Bezwaar
Bezwaren tegen een verleende vergunning kunt u binnen een termijn van zes weken na de datum van verzending van het besluit aan de aanvrager indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft. Het postadres is: Postbus 3590, 6017 ZH Thorn.
Een bezwaarschrift moet bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum;

- een omschrijving van het besluit waartegen u uw bezwaar richt;
- de redenen waarom u bezwaar maakt.

Daarnaast kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Roermond, sector Bestuursrecht (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) verzoeken een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) te treffen, mits u daar dringende redenen voor hebt. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met afdeling Algemene Zaken, telefoon (0475) 567600.

TELEFONISCH LOKET VOOR AL UW WMO-VRAGEN
Vorige week kon u op deze paginas al lezen dat per 1 januari 2007 de Wmo ingevoerd wordt. Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. Deze helpt de mensen om zo lang mogelijk zelfstandig te leven in de samenleving.
Sinds deze week is er een telefoonnummer waar de inwoners van de toekomstige gemeente Maasgouw terecht kunnen met vragen over zorg, zorgverlening en de Wmo. Dit telefoonnummer is 0475-852600 en is bereikbaar op werkdagen van 08.30-16.00 uur (met uitzondering van 12.30-13.30 uur).
Meer informatie over de Wmo kunt u vinden op:
www.thorn.nl/het gemeentehuis/wmo - voor informatie over de Wmo in de gemeente Maasgouw, en
www.wmo-info.nl voor informatie over de Wmo van de overheid.

GEMEENTE MAASGOUW IN ZICHT
Vragen
De geboorte van gemeente Maasgouw is in zicht. Op 1 januari 2007 is de nieuwe krachtige gemeente rondom de Midden-Limburgse Maasplassen een feit. We hebben dus nog een kleine twee maanden te gaan. Twee maanden waarin nog veel werk verzet moet worden. Natuurlijk bent u als inwoner benieuwd hoe het er straks aan toe gaat in de nieuwe gemeente. Logischerwijs heeft u veel vragen. Wij hebben voor u enkele veel gestelde vragen op een rij gezet.


1. Wanneer stromen Heel, Maasbracht en Thorn samen in gemeente Maasgouw?
Op 1 januari 2007.


2. Welke kernen horen straks bij gemeente Maasgouw? De nieuwe gemeente Maasgouw wordt gevormd door de huidige gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn. Hieronder vallen de kernen: Thorn, Heel, Panheel, Wessem, Beegden, Maasbracht, Brachterbeek, Linne, Stevensweert en Ohé en Laak.


3. Hoeveel inwoners krijgt gemeente Maasgouw? De nieuwe gemeente heeft straks ruim 24.600 inwoners. Op 1 januari 2006 telden Maasbracht 13.772, Heel 8.284 en Thorn 2.583 inwoners.


4. Waarom gaat de nieuwe gemeente Maasgouw heten? De gemeenteraden van Heel, Maasbracht en Thorn hebben eind 2005 deze naam gekozen. De naam Maasgouw is een samenvoeging van Maas en gouw. De Maas is de rivier die de drie gemeenten met elkaar verbindt. Gouw betekent landstreek, zo was het Frankische Rijk in gouwen verdeeld. De nieuwe gemeente Maasgouw ligt in de voormalige Frankische gouw Pagus Mosarium. Het gewest bestreek een gebied langs de Maas van Luik tot Grave.


5. Wanneer zijn er verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad? Op 22 november 2006 mogen alle inwoners van Heel, Maasbracht en Thorn naar de stembus. Zij mogen dan twee stemmen uitbrengen; één stem voor de nieuwe gemeenteraad en één stem voor de nieuwe Tweede Kamer. De publieksbalies van drie gemeentehuizen zijn op 22 november 2006 gesloten.


6. Wanneer wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd? Op 2 januari 2007 wordt een speciale gemeenteraadvergadering gehouden. Op dat moment treedt de gemeenteraad van Maasgouw voor het eerst aan. Tijdens de vergadering worden de raadsleden, wethouders en griffiemedewerkers benoemd en de verordeningen en beleidsnotas die in de afgelopen periode zijn behandeld in de raadsconferentie vastgesteld.


7. Hoeveel zetels krijgt de nieuwe gemeenteraad? De nieuwe gemeenteraad telt 19 zetels.


8. Wie wordt burgemeester van Maasgouw?
Wie de nieuwe burgemeester wordt, is nog niet bekend. Aan de drie burgemeesters van Heel, Maasbracht en Thorn wordt op 1 januari 2007 ontslag verleend. Na de verkiezingen benoemt gouverneur Léon Frissen een waarnemend burgemeester, die op 1 januari 2007 aan de slag gaat. De gouverneur zal over de tijdelijke benoeming overleggen met de nieuwe gemeenteraad. Direct na de datum van de herindeling wordt de procedure opgestart voor de benoeming van een burgemeester voor gemeente Maasgouw.


9. Blijven de huidige gemeentehuizen bestaan? Alle ambtenaren van de nieuwe gemeente Maasgouw worden op 1 januari 2007 ondergebracht in de gemeentehuizen van Heel en Maasbracht. Het gemeentehuis van Thorn wordt behouden voor activiteiten door Maasgouw en andere functies. Denk daarbij aan de vestiging van de VVV-winkel en een historisch informatie- en documentatiecentrum.


10. Waar moet ik straks mijn paspoort of rijbewijs ophalen of een vergunning aanvragen?
Volgens het voorlopige huisvestingplan komen in het gemeentehuis van Maasbracht alle publieksbalies. Hier kunt u straks terecht voor alle producten van de gemeente Maasgouw. Het gemeentebestuur komt in het gemeentehuis van Heel te zitten. Hier wordt ook de raadszaal van gemeente Maasgouw ingericht.


11. Op welk telefoonnummer is de nieuwe gemeente straks te bereiken? Het nieuwe telefoonnummer van gemeente Maasgouw is (0475) 852500. Op dit moment krijgt u nog de receptionist in het gemeentehuis van Maasbracht aan de lijn. De receptionist kan u eventueel doorverbinden met de gemeentehuizen in Heel en Thorn. Na 1 januari 2007 komt u terecht bij de centrale receptie van Maasgouw, de receptionist kan u vervolgens met een van de twee vestigingen van de gemeente doorverbinden. In de onlangs verschenen nieuwe telefoongids staat al het telefoonnummer van gemeente Maasgouw. De gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn zijn voorlopig ook nog bereikbaar via de huidige telefoonnummers; Heel: (0475) 579500, Maasbracht: (0475) 469292 en Thorn: (0475) 567600.


12. Moet ik meer belasting gaan betalen?
Dat ligt eraan in welke gemeente u nu woont. Op dit moment worden alle gemeentelijke belastingen en heffingen van de drie gemeenten naast elkaar gezet en wordt bekeken hoe deze gelijk getrokken kunnen worden.


13. Blijven voorzieningen gehandhaafd?
Ook daarover beslist de nieuwe gemeenteraad. Let wel, de missie van de gemeente Maasgouw is: Leefbaarheid en toerisme in balans. Dat betekent dat leefbaarheid (en dus ook goede voorzieningen) in de kernen hoog in het vaandel staat.

WONING TE HUUR
De woning Ittervoorterweg 19 is binnenkort voor de verhuur beschikbaar. De huur bedraagt .210,75 per maand, exclusief 25,80 voor de huur van de CV-ketel. Aan belangstellenden, die woonachtig zijn in de gemeente Thorn, wordt gelegenheid gegeven om zich tot 13 november 2006 als gegadigde schriftelijk te melden bij de gemeente. Na het verstrijken van deze termijn zal via loting (bij meer gegadigden) worden bepaald aan wie de woning wordt toegewezen. De schriftelijke reactie kunt u richten aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 3590, 6017 ZH Thorn.

DE GEMEENTE STELT 15 GEBRUIKTE PCS TER BESCHIKKING. Per 1 januari 2007 zal de gemeente Thorn opgaan in de nieuwe gemeente Maasgouw. Gezien het feit dat er in de nieuwe gemeente gewerkt gaat worden met nieuwe computerapparatuur heeft het college besloten een gedeelte van de huidige gebruikte PCs ter beschikking te stellen aan de Thorner verenigingen. Het betreft hier een vijftiental computers (PC, beeldscherm en toetsenbord).
De verenigingen die interesse hebben in een computer kunnen een schriftelijke aanvraag indienen. Verzocht wordt om de aanvraag te motiveren. Het college zal uiteindelijk via een verdelingsplan de computers verdelen waarbij noodzaak en omvang vereniging de hoofdcriteria vormen.
Wij verzoeken u om vóór 10 november a.s. een gemotiveerd schriftelijk verzoek te richten aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente ter attentie van H.M.L. van Soest.

FOTOBOEK THORN
Op 22 december 2006 neemt de gemeenschap Thorn afscheid van de gemeente Thorn. Er wordt op die dag van alles georganiseerd, waarvoor alle inwoners van Thorn van harte zijn uitgenodigd. Het programma en de uitnodiging om vooral massaal te komen zal u via de Wingerd en via verenigingen nog bereiken.
Op die dag zal ook aan alle gezinnen/alleenstaanden in Thorn een fotoboek worden aangereikt als herinnering aan Thorn. Het boek bevat actuele fotos van verenigingen, enkele gedichten, historische annotaties en het winnende verhaal van de verhalenwedstrijd voor kinderen van de basisschool. Het boek bevat 80-100 bladzijden. Eén boek ontvangt u gratis. U kunt ook meerdere exemplaren bestellen. De kosten van deze extra exemplaren zijn .5,00 per stuk en te reserveren via onderstaande strook. Deze moet u voor 15 november a.s., voorzien van het bedrag van uw bestelling, inleveren bij mevrouw Van Zundert (tel. 0475-567600), in het gemeentehuis. Bent u niet in de gelegenheid om het boek op 22 december a.s. in ontvangst ten nemen, dan gelieve u dit ook door te geven aan voornoemde mevrouw Van Zundert. Er verschijnt maar één druk, dus bent u op tijd.

De burgemeester,
Ad Lutters.

Gelieve voor mij.. exempla(a)r(en) van het fotoboek Thorn te reserveren.

Naam
Adres

Het bedrag van . x .5,00 of . is bijgevoegd.