Ingezonden persbericht
+ + + PERSBERICHT + + + + +
Haarlem, 16 oktober 2006
Reklame Rakkers congres in Amsterdam
Commercie en Media: waar ligt de grens?'
Het opinievormende congres en debat over de grensvervaging tussen media en commercie -
Hoe kinderen nieuwe vormgen van commercie kunnen herkennen.
Donderdag 2 november 2006, Festige Theater Amsterdam
---
REKLAME RAKKERS LANCEERT NATIONALE OPLEIDING MEDIACOACH
Reklame Rakkers heeft, in navolging op het advies van de Raad voor Cultuur, het initiatief genomen om in samenwerking met vele partijen een opleiding te ontwikkelen die leerkrachten PO, docenten VO, bibliothecarissen, jeugdhulpverlening en politie opleidt tot mediacoaches. Tijdens het congres zal nader worden ingegaan op de taken en verantwoordelijkheden van de toekomstige mediacoaches.
---
REKLAME RAKKERS PRESENTEERT NIEUW ONDERZOEK TIJDENS CONGRES!
Reklame Rakkers heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan de afronding van nieuw onderzoek, waarvan de rapportages worden uitgedeeld aan de deelnemers aan het congres op donderdag 2 november. Het kenniscentrum heeft onderzoek gedaan naar nieuwe vormen van reclame in de media en naar de ontwikkeling van mediawijsheid in een aantal Europese landen en de VS. Daarnaast is er onderzoek gedaan onder experts, bibliotheken, leerkrachten PO en docenten VO naar de behoefte aan media-onderwijs in Nederland.
---
JOOP ATSMA (MEDIASPECIALIST CDA) SPREEKT OP CONGRES REKLAME RAKKERS!
Dhr. Joop Atsma van het CDA zal tijdens het congres de visie van het CDA geven op de ontwikkelingen van de media-omgeving rondom kinderen in Nederland. Dhr. Atsma houdt zich al jaren bezig met het thema en heeft plannen ontwikkeld om kinderen op internet beter te beschermen.
---
'Commercie en Media: waar ligt de grens?'
Het opinievormende congres en debat over de grensvervaging tussen media en commercie -
Hoe kinderen nieuwe vormen van commercie kunnen herkennen..
Onderzoek wijst uit dat er een grensvervaging optreedt tussen media-inhoud en commerciële boodschappen. Daardoor ontstaan allerlei nieuwe vormen van commercie. Stichting Reklame Rakkers organiseert wederom een nationale congres en debat om deze nieuwe vormen van commercie onder de aandacht te brengen en te discussiëren over hoe wij in de komende jaren kunnen zorgen dat kinderen en hun opvoeders over voldoende mediawijsheid beschikken om deze nieuwe ontwikkelingen te volgen.
Congresgegevens
Datum
Donderdag 2 november 2006
Tijdsduur
Van 12.30 tot 16.30 uur
Locatie
Festige Theater, Amsterdam (www.festige.nl)
Opening spreker
Dr. Jaap van Ginneken
Psycholoog, wetenschapper en auteur van de klassieker 'Verborgen verleiders - Hoe de media je sturen' en van het recent verschenen boek 'Exotisch Hollywood - De verbeelding van andere culturen in recente succesfilms'.
Overige sprekers
Marcel Bullinga, futurist, Future Check, zal een flitsende blik op de toekomst verzorgen: 'Hoe ziet de mediawereld er in 2020 uit?'
Mr. Els H. Swaab, voorzitter Raad voor Cultuur, spreekt over mediawijsheid. Zij is tevens advocaat bij Boekel de Neree, voorzitter Klachten- en Geschillen-commissies Nivre en Nicam en voorzitter Stichting Democratie en Media.
Liesbeth Hop, initiator en woordvoerster Stichting Reklame Rakkers over het nieuwe gratis lesmateriaal Media Makkers voor basisscholen en over de nieuwe vakopleiding tot Media Coach voor leerkrachten, docenten en bibliothecarissen.
Jacqueline Smit, Country Manager MSN Nederland, verantwoordelijk voor het dagelijkse management van dit belangrijke onderdeel van de business van Microsoft, dat zich richt op de zakelijke markt met een belangrijk advertentie-platform en op de consumentenmarkt met populaire internetdiensten zoals MSN Messenger en toekomstige diensten voor Windows Live. Zij studeerde psychologie en volgde diverse SRM trainingen.
Remco Pijpers, hoofdredacteur www.mijnkindonline.nl en specialist jeugd en internet, auteur van het boek 'Verliefd op Internet - over het internetgedrag van pubers'
De doelgroep aan het woord!
Onder begeleiding van YoungWorks, bureau voor jongerencommunicatie, geven een aantal jongeren hun kijk op commercie en media.
Nationaal debat
Het congres wordt afgesloten met een debat tussen alle aanwezigen en een aantal interessante inleiders:
Debatleider: Alfred Levi, oprichter MM&MO en voorzitter NIMA
Debatinleiders: Peter Nikken, afdeling Jeugd en Media, NIZW
Patrick Alders, Directeur MTV Networks, Nickelodeon
Edo Postma, Adviseur Media Educatie, ProBiblio
Eeke Wervers, Stichting Leermiddelen Ontwikkeling
Stefanie Jansen, Manager IPM Kidwise
Léon Bouwman, Hoofdredacteur vakblad Adformatie
Hans Hillen, voorzitter CMC (Centrum voor Merk en Communicatie)
Dagvoorzitter
Liesbeth Hop, initiator en woordvoerster Stichting Reklame Rakkers
Congrespartners
Bestemd voor
Overheid, maatschappelijke- en consumentenorganisaties, universiteiten, overkoepelende brancheorganisaties, de Nederlandse media, marketeers, communicatiemanagers, media-, reclame- en onderzoeksbureaus, directies en leerkrachten van basisscholen, ouders en ouderverenigingen, studenten.
Aanmelding
Via de website www.reklamerakkers.nl/congres of per email naar liesbeth.hop@reklamerakkers.nl
Kosten
Er wordt per deelnemer een bijdrage gevraagd voor de kosten van het congres van 145 Euro voor non-profit organisaties en particulieren en van 185 Euro voor profit organisaties. Stichting Reklame Rakkers vraagt hiervoor begrip en medewerking.
Organisatie
Stichting Reklame Rakkers ontwikkelt educatieve diensten om de mediawijsheid en het commerciële bewustzijn van kinderen, hun ouders en leerkrachten te verbeteren.
Stichting Reklame Rakkers is een non-profit organisatie en wordt gesteund door
een groot aantal gespecialiseerde organisaties, waaronder universiteiten, de
overheid, maatschappelijke organisaties, de reclame- en mediabranche en het
bedrijfsleven.
Stichting Reklame Rakkers biedt de volgende educatieve diensten:
* Online kenniscentrum Kind, Media en Commercie www.reklamerakkers.nl
* Gratis Reklame Rakkers lesmateriaal voor basisscholen
* Gratis Media Makkers lesmateriaal voor basisscholen
* Vakopleiding Media Coach voor leerkrachten, docenten en bibliothecarissen
* Ouderavonden over Media en Commercie
* Jaarlijkse congressen en evenementen
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Noot voor de redactie,