Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)


IJmuiden/Ameland, 1 november 2006
PERSBERICHT: Reddingboot van Ameland gekapseisd, bemanning ongedeerd

Onderweg naar een schip in nood ten noorden van de waddeneilanden is de Amelander reddingboot Anna Margaretha in de zware zee een aantal keren gekapseisd zes mijl ten noorden van Rottumerplaat. Na lange tijd van onzekerheid over het lot van de boot en de bemanning kan nu met zekerheid worden gesteld dat de bemanning, op enkele lichte verwondingen na, het goed maakt.

Over de omstandigheden waaronder de reddingboot is gekapseisd is op dit moment nog niets bekend. Zodra de vier bemanningsleden weer enigszins op verhaal zijn gekomen, zal het ongeval uitvoerig worden besproken. De weersomstandigheden ten tijde van de actie waren extreem. Windkracht 10 met een golfhoogte van 12 meter.

De reddingboot van Ameland werd om kwart over vier s nachts gealarmeerd voor het vrachtschip Cementina, die roerproblemen had en begeleiding wenste. Terwijl de reddingboot bij de vrachtvaarder lag is zij door een zware breker gegrepen en gekapseisd. Dit is door de Cementina gemeld aan het Kustwachtcentrum. Maar tegelijkertijd verloor het kustwachtcentrum het contact met de reddingboot en verdween de Anna Margaretha van radarschermen en het AIS (Automated Information System) scherm. De positie op dat moment lag ongeveer zes mijl ten noorden van Rottumerplaat.
Door het Redding Coördinatiecentrum Bremen werden direct twee Duitse helikopters gealarmeerd terwijl het Kustwachtcentrum Den Helder de Nederlandse Offshore SAR helikopter inzette.

Lange tijd bleef er grote onzekerheid bestaan over het lot van de reddingboot en haar bemanning. Pas om 10.20 uur werd door een helikopter bevestigd dat de reddingboot varende was gesignaleerd ten noorden van Schiermonnikoog. Vanuit de helikopter was contact geweest met de bemanning. Eén van de vier opvarenden is door de helikopter meegenomen om een snijwond in het gezicht te laten hechten. De overige bemanningsleden maakten het goed en zagen kans om de reddingboot behouden binnen te brengen in Lauwersoog.
De reddingboot Anna Margaretha behoort tot de grootste reddingboten van de KNRM. De 19 meter lange reddingboot is zelfrichtend, heeft een topsnelheid van 33 knopen en een actieradius van 16 uur volle kracht. Deze reddingbootklasse is onder alle weersomstandigheden inzetbaar.

Saillant detail: vandaag zou een soortgelijke nieuwe reddingboot van deze klasse in Hindeloopen een zogenaamde kapseisproef ondergaan. Vanwege de weersomstandigheden is deze proef niet doorgegaan. Dat de zelfrichtende kwaliteit van de reddingboot levensreddend kan zijn is vandaag in de praktijk bewezen. Realistischer kan het niet.

EINDE PERSBERICHT