Ingezonden persbericht


Tweede Kamer verruimt kerstpakkettenregeling

Paarse Krokodil zorgt voor groter kerstpakket

Leidschendam, 1 november 2006

De Tweede Kamer heeft gisteravond besloten dat het kerstpakket in 2007 tot een bedrag van E 70 fiscaalvriendelijk mag worden verstrekt. Dit jaar ligt de grens nog op E 35. De nieuwe Kerstpakkettenregeling maakt deel uit van het Wetsvoorstel Paarse Krokodil dat de administratieve lasten voor het bedrijfsleven moet terugdringen.

Van E 35 naar E 70
Met het verruimen van de Kerstpakkettenregeling speelt het kabinet in op het feit dat steeds meer werkgevers een kerstpakket geven met een hogere waarde dan E 35. Het bedrag dat werkgevers boven de E 35 uitgeven aan een kerstpakket wordt dit jaar nog beschouwd als loon en daardoor extra belast. Volgend jaar wordt de fiscaalvriendelijke grens verhoogd van E 35 naar E 70. Hierdoor wordt het voor bedrijven extra interessant om een groter kerstpakket voor hun werknemers en relaties aan te schaffen.

Stijging verkoop kerstpakketten
Het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten is buitengewoon ingenomen met de verruiming van de Kerstpakkettenregeling. Het bureau verwacht dat er in december minimaal 4,7 miljoen kerstpakketten cadeau worden gedaan. Dat is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar. In 2005 werden minimaal 4 miljoen Nederlanders verblijd met een kerstpakket. Het cijfer komt uit het nieuwste onderzoek van KPMG, dat de markt van kerstpakketten in kaart heeft gebracht in opdracht van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten.

Kerstpakket blijft favoriet
Het kerstpakket is en blijft favoriet bij Nederlanders. Het wordt gewaardeerd door alle leeftijden. Uit een peiling op www.infokerstpakket.nl, de website van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten, geeft 92% van de respondenten aan dat het kerstpakket van werkgevers aan werknemers een goede traditie is die zeker in stand gehouden moet worden.

Trends van 2006

Ook dit jaar hebben de kerstpakketten weer een op en top feestelijke uitstraling. De pakketten zijn uitbundig gekleurd en kleurstellingen worden duidelijk geïnspireerd door de mode. Veel blauw, rood, groen, oranje en paars. Ook stijlvol zwart/wit is weer helemaal terug. De thema's in kerstpakketten volgen steeds meer de actuele ontwikkelingen in de samenleving. Belangrijke trends zijn dan ook wellness, sport en gezondheid. Uiteraard ontbreekt ook het veelal exclusieve foodassortiment niet in het kerstpakket.

Over het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten

De Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten zet zich sinds haar oprichting in 2004 in voor het behoud van het oer-Hollandse kerstpakket. In geen enkel land kent men een dergelijke traditie. De stichting is een initiatief van diverse partijen uit de markt.