Gemeente Utrecht
beantwoording vragen nr. 119 inzake fietsoversteek Leuvenlaan.
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
119 Vragen van de heer M.D. van den Tooren
(vragen binnengekomen op 3 oktober 2006
En antwoorden van het college verzonden op 31 oktober 2006)
Dit college heeft net als de SP de fiets en de fietser hoog in het vaandel. Waar mogelijk wordt het gebruik van de fiets gestimuleerd en wordt het autogebruik terug gedrongen. Althans, dat zijn de woorden die het college ons doet horen. De SP beoordeelt het college graag op zijn daden en zal de komende jaren het beleid en dus de daden tegen het licht houden.
Waar de Universiteitsweg de Leuvenlaan kruist konden fietsers in het verleden rechtdoor de Leuvenlaan oversteken. Sinds enige tijd is dat niet meer mogelijk en moeten fietsers op de Universiteitsweg omrijden om hun weg te vervolgen. Een verandering die, zo lijkt de SP, de fietser niet ten goede komt. Om de situatie inzichtelijk te maken is een foto van de situatie meegestuurd. De oude positie van de fietsoversteek was in de verte langs de Universiteitsweg.
1. Kent de wethouder de situatie?
* Ja. Deze situatie is bij het college bekend. Sinds de start van de werkzaamheden aan de HOV-baan bij de kruising Heidelberglaan-Universiteitsweg is deze verkeerssituatie in deze vorm aanwezig. De werkzaamheden zijn april dit jaar begonnen en zijn naar verwachting eind december van dit jaar gereed.
2. Waarom is de oude fietsoversteek verplaatst?
* De oude fietsoversteek is tijdelijk verplaatst om de verkeersveiligheid van fietsers ook tijdens de werkzaamheden te waarborgen. De kruising Heidelberglaan-Universiteitsweg is van april tot en metdecember voor autoverkeer afgesloten. Autoverkeer in de richting van (onder meer) de parkeergarage UMC en Faculteit Diergeneeskunde, wordt gedurende deze periode omgeleid via de route Leuvenlaan, Sorbonnelaan en Cambridgelaan. Dit houdt in dat bijna al het inkomende autoverkeer in De Uithof op de Universiteitsweg rechtsaf moet slaan, de Leuvenlaan op. Hierbij bestaat de kans dat autobestuurders, bij het volgen van de omleidingsborden, de rechtdoorgaande fietsers op de kruising Universiteitsweg-Leuvenlaan over het hoofd zien. Daarom is besloten om de fietsoversteek ongeveer 30 meter te verplaatsen naar de huidige locatie op de Leuvenlaan. De overzichtelijkheid is hier voor zowel autobestuurders als fietsers groter, en daarmee de kans op ongevallen kleiner. Omdat niet langer sprake is van fietsers rechtdoor op dezelfde weg en het autoverkeer hier dus niet verwacht dat fietsers voorrang hebben, dienen fietsers tijdelijk voorrang te verlenen aan het autoverkeer. Voor zowel fietsers als autoverkeer is deze situatie met verkeersborden duidelijk aangegeven. Om de snelheid van het autoverkeer te beperken is hier tevens een drempel aangebracht.
3. Is er bij de beslissing de oversteek te verplaatsen wel voldoende uitgegaan van de belangen van de fietser?
* Ja. Het college realiseert zich dat fietsers op de Universiteitsweg tijdelijk enkele tientallen meters moeten omrijden en bovendien voorrang moeten verlenen aan het kruisende autoverkeer. Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in deze tijdelijke situatie te waarborgen is dit echter de optimale oplossing.
4. Is de verplaatsing definitief of vindt er in een later stadium nog een evaluatie plaats waarnaar
veranderingen, aanpassingen of het terugdraaien van de beslissing tot de mogelijkheden behoort? Zo ja, wanneer zal dat zijn?
* De oude situatie, waarbij fietsers op de oude plaats oversteken en waarin afslaand autoverkeer voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaande fietsers, wordt na de werkzaamheden in ere hersteld.
---
5. Worden bij een eventuele evaluatie de reacties en meningen van de diverse soorten weggebruikers
meegewogen?
* Ja, de gemeente gebruikt de opgedane ervaringen bij het inrichten van nieuwe (tijdelijke) situaties.
---- --