en WerkgelegenheidDirectie
Communicatie
01 november 2006
Nr. 06/168
Werkomstandigheden in thuiszorg verbeterd
Tien procent van de organisaties voor thuiszorg in Nederland doet veel te weinig aan het voorkomen van ziekte en arbeidsongeschiktheid. De werkomstandigheden zijn verbeterd ten opzichte van eerdere jaren, toen sprake was van overtredingen bij bijna alle instellingen. Dat concludeert de Arbeidsinspectie na controles bij 160 organisaties.
Bij de instellingen waar nog veel mis was, ontbrak het vooral aan hulpmiddelen om het lichamelijk zware werk te verlichten, zoals tilliften. Verder waren medewerkers te weinig beschermd tegen agressie en geweld, bijvoorbeeld doordat ze geen alarm konden slaan.
Het werk in de thuiszorg is lichamelijk zwaar. Werknemers werken vaak in ongunstige houdingen en moeten veel zwaar tillen. Rug-, nek- en schouderklachten kwamen in het verleden veel voor. Ook krijgen de thuishulpen te maken met onveilige situaties, zoals agressie en geweld door klanten. Soms moeten zij 's avonds door onveilige buurten om klanten te bezoeken.
Bij de vorige inspectieronde van de Arbeidsinspectie in 1998 was er veel mis in de thuiszorg. Om het ziekteverzuim en de WAO-instroom in de thuiszorg te verminderen heeft de overheid samen met werkgevers en werknemers in de sector in 1999 een arboconvenant gesloten. Hierin zijn afspraken gemaakt over de aanpak van lichamelijke belasting, werkdruk en veiligheid. Werkgevers en werknemers hebben een aantal jaren de tijd gehad om de regels door te voeren. In die periode heeft de Arbeidsinspectie nauwelijks gecontroleerd.
De dienst heeft vorig jaar en dit jaar geïnspecteerd. Zij kwamen daarbij onder meer bij ruim vierhonderd patiënten thuis om te kijken hoe het werk gedaan wordt. Ook zijn gesprekken gehouden met in totaal 1300 medewerkers. Nederland telt 200 thuiszorgorganisaties die samen 210.000 werknemers in dienst hebben. De Arbeidsinspectie zal voorlopig niet meer in de thuiszorg controleren.