Gemeente Hengelo
Geslaagde avond met binnenstadsondernemers
Op dinsdagavond 31 oktober vond een geslaagde bijeenkomst plaats
tussen vertegenwoordigers van de gemeente, de Stichting VVV &
Stadspromotie, de winkeliersvereniging VSH en ondernemers en
onderneemsters in de Hengelose binnenstad. Doel van de bijeenkomst was
de ondernemers bij te praten over alle ontwikkelingen die zich met
betrekking tot de binnenstad dit jaar hebben voorgedaan.
Goede opkomst
Voor het gezelschap van ongeveer 80 ondernemers benadrukte wethouder
Guido Weber dat de binnenstad aanhoudend hoog op de politieke agenda
staat. Dit jaar zijn enkele belangrijke beleidsstukken gepresenteerd,
zoals de detailhandelsvisie en de horecavisie. De politieke steun uit
zich ook in financiële zin, zoals onder meer in de beschikbaarstelling
van 50.000 voor kleinschalige sfeerverhogende evenementen in de
binnenstad, en 40.000 voor de ijsbaan op het marktplein.
Binnenstadsondernemers moeten rol willen spelen bij de promotie van de stad
Jan Arie Bijl, hoofd van de afdeling communicatie van de gemeente,
blikte terug op de ontwikkelingen die zich sinds 2003 bij de Stichting
VVV & Stadspromotie hebben voorgedaan tot de fusie tussen VVV en
Stadspromotie en de indiensttreding dit jaar van Saskia Exterkate als
nieuwe directeur. De gemeente Hengelo wil meer gaan investeren in de
marketing en promotie van de binnenstad, zei Bijl, maar wel onder de
conditie dat de Stichting VVV & Stadsmarketing Hengelo en de
binnenstadsondernemers bereid zijn daar ook een belangrijke bijdrage
aan te leveren.
VVV & Stadspromotie-directeur Saskia Exterkate presenteerde de nieuwe
informatiebrochure van VVV & Stadspromotie. Daarin wordt de klant
duidelijk gemaakt waarvoor hij of zij bij de VVV terecht kan, en
waarvoor bij Stadspromotie. Samen sterk, schouder aan schouder is het
motto van Exterkate. Waar het de promotie en marketing van onze
binnenstad betreft moeten alle neuzen in de binnenstad dezelfde kant
op staan, vindt ze. Alle partijen moeten willen meewerken, zeker ook
de VSH en de SHCH hebben daarin een belangrijke rol. Exterkate is erg
blij met de inbreng van een aantal binnenstadsondernemers bij de
totstandkoming van een marketing/promotieplan voor de binnenstad.
Tot slot deed Henk Kosterink, voorzitter van de VSH, in zijn toespraak
een oproep aan alle ondernemers om hun betrokkenheid bij de Hengelose
binnenstad te tonen door zich aan te sluiten bij de
winkeliersvereniging VSH. In toenemende mate wordt de VSH
geconfronteerd met ondernemers die zich niet aansluiten bij de VSH,
maar wel profiteren van de activiteiten die door de VSH worden
georganiseerd. Ook vestigde hij de aandacht op het succes van het
Keurmerk Veilig Ondernemen. De brandweer was met een stand over het
Keurmerk en informatie over veiligheid in het algemeen bij de
bijeenkomst aanwezig.
Op herhaling
Het gezelschap van vertegenwoordigers van gemeente,
binnenstadsondernemers en VVV & Stadspromotie ging uiteen na het maken
van de afspraak om begin 2007 opnieuw bijeen te komen. Het is de
bedoeling dan meer tijd in te ruimen voor discussie. Daarnaast bestaat
de wens te praten over de samenhang in promotie- en
marketingactiviteiten ten behoeve van de Hengelose binnenstad. Ook de
planning, afstemming en thematisering van activiteiten en evenementen
kan wat de ondernemers betreft besproken worden.