Gemeente Breda

Resultaten tweede Bredase Detailhandelsmonitor

Breda heeft zich sinds de vorige monitor nog meer ontwikkeld tot een complete winkelstad met een regionale- en bovenregionale functie. Breda is de zevende winkelstad van Nederland met een totale winkelvloeroppervlak (vvo) van 376.400 m2. Met ruim 2.400 m2 vvo per inwoner komt Breda op een 1e plaats van de grote steden in Nederland.

In 2004 stond Breda nog op een 2e plaats. De winkelleegstand is de afgelopen twee jaar flink afgenomen en Breda verbeterde daarmee haar positie in de rangorde van grote steden van een 12e naar een 4e plaats. Breda is goed voor 30% van het aantal winkelmeters in West-Brabant. Breda telt 1.300 winkels waar zo'n 8.400 personen werkzaam zijn.

Binnenstad

Met eenderde van het totale winkelvloeroppervlakte is kleding en mode de grootste winkelbranche in Breda. De Bredase binnenstad wordt bezocht om gezellig te winkelen door zowel de mensen uit West-Brabant als de rest van Nederland. Voor een toeristisch bezoek aan Breda komt men in de eerste plaats om te winkelen. De belangrijkste redenen voor mensen uit de regio West-Brabant om in Breda te winkelen zijn de bereikbaarheid, variatie van het aanbod, de locatie en de sfeer. De parkeertarieven worden lager den gemiddeld beoordeeld. De bezoekers waarderen de Bredase binnenstad met een 7,5. Breda heeft met een passantenintensiteit van 58.600 passanten één van de drukste hoofdwinkelstraten van Nederland.

Op de A1 locaties zitten voornamelijk de winkels die een hoge omzet draaien uit het lage- en middensegment. Op deze locaties bevinden zich de panden met de hoogste huurprijzen. Ongeveer 50% van alle bekende filialen hebben een winkel op deze locatie, zoals dat ook het geval is in het merendeel van de binnensteden in Nederland. De winkels uit het hogere segment bevinden zich op de rustigere A2 en B locaties. De panden met een hoge pandkwaliteit bevinden zich in 't Sas, de Ridderstraat en de Veemarktstraat.

De straten naar de binnenstad toe (inlopers) verschillen duidelijk qua winkelbeeld. De Nieuwe Ginnekenstraat heeft veel diensten, de Boschstraat vrije tijd en de Haagdijk overige detailhandel. Begin van de Wilhelminastraat/Ginnekenweg kenmerkt zich door een relatief groot deel mode en luxe. Door de komst van formules als Pauw, River Woods, Life Style, Donaldson en Geddes & Gillmore ontstaat in deze straat een clustering van single-brandstores.

Woonboulevard

De Bredase woonboulevard is met 72.000 m2 wvo qua omvang het tweede belangrijkste winkelcentrum van West-Brabant. De binnenstad staat op nummer één. Bij de woonboulevard ligt de nadruk op meubels, woninginrichting, slaapkamers, keukens, verlichting, bruin- en witgoed. De woonboulevard heeft een belangrijke regiofunctie: 58% van de bestedingen komt van buiten Breda. Bezoekers zijn zeer positief over de bereikbaarheid en parkeertarieven. Ook het prijsniveau op de woonboulevard scoort gunstiger dan voor de andere winkelcentra. De waardering voor het horeca-aanbod en sfeer blijft achter bij de andere winkelcentra.

Buurt- wijk- en dorpscentra

De totale winkelvloeroppervlakte van de belangrijkste winkelcentra voor dagelijkse goederen bedraagt 63.100 m2 wvo. Vergeleken met 2004 is de winkelvloeroppervlak van deze winkelcentra met 2.200 m2 wvo toegenomen. De supermarkten zijn de belangrijkste dragers van de verschillende winkelcentra. Breda telt 39 supermarkten met een totale winkelvloeroppervlak van 35.800 m2 wvo. Met ruim 4.400 m2 wvo telt winkelcentrum Hoge Vucht veruit het grootste aantal vierkante meters supermarkt.

Breda, 1 november 2006

Te downloaden:

* Detailhandelsmonitor2006 rapport definitief.pdf