Resultaten tweede Bredase Detailhandelsmonitor
Breda heeft zich sinds de vorige monitor nog meer ontwikkeld tot een
complete winkelstad met een regionale- en bovenregionale functie.
Breda is de zevende winkelstad van Nederland met een totale
winkelvloeroppervlak (vvo) van 376.400 m2. Met ruim 2.400 m2 vvo per
inwoner komt Breda op een 1e plaats van de grote steden in Nederland.
In 2004 stond Breda nog op een 2e plaats. De winkelleegstand is de
afgelopen twee jaar flink afgenomen en Breda verbeterde daarmee haar
positie in de rangorde van grote steden van een 12e naar een 4e
plaats. Breda is goed voor 30% van het aantal winkelmeters in
West-Brabant. Breda telt 1.300 winkels waar zo'n 8.400 personen
werkzaam zijn.
Binnenstad
Met eenderde van het totale winkelvloeroppervlakte is kleding en mode
de grootste winkelbranche in Breda. De Bredase binnenstad wordt
bezocht om gezellig te winkelen door zowel de mensen uit West-Brabant
als de rest van Nederland. Voor een toeristisch bezoek aan Breda komt
men in de eerste plaats om te winkelen. De belangrijkste redenen voor
mensen uit de regio West-Brabant om in Breda te winkelen zijn de
bereikbaarheid, variatie van het aanbod, de locatie en de sfeer. De
parkeertarieven worden lager den gemiddeld beoordeeld. De bezoekers
waarderen de Bredase binnenstad met een 7,5. Breda heeft met een
passantenintensiteit van 58.600 passanten één van de drukste
hoofdwinkelstraten van Nederland.
Op de A1 locaties zitten voornamelijk de winkels die een hoge omzet
draaien uit het lage- en middensegment. Op deze locaties bevinden zich
de panden met de hoogste huurprijzen. Ongeveer 50% van alle bekende
filialen hebben een winkel op deze locatie, zoals dat ook het geval is
in het merendeel van de binnensteden in Nederland. De winkels uit het
hogere segment bevinden zich op de rustigere A2 en B locaties. De
panden met een hoge pandkwaliteit bevinden zich in 't Sas, de
Ridderstraat en de Veemarktstraat.
De straten naar de binnenstad toe (inlopers) verschillen duidelijk qua
winkelbeeld. De Nieuwe Ginnekenstraat heeft veel diensten, de
Boschstraat vrije tijd en de Haagdijk overige detailhandel. Begin van
de Wilhelminastraat/Ginnekenweg kenmerkt zich door een relatief groot
deel mode en luxe. Door de komst van formules als Pauw, River Woods,
Life Style, Donaldson en Geddes & Gillmore ontstaat in deze straat een
clustering van single-brandstores.
Woonboulevard
De Bredase woonboulevard is met 72.000 m2 wvo qua omvang het tweede
belangrijkste winkelcentrum van West-Brabant. De binnenstad staat op
nummer één. Bij de woonboulevard ligt de nadruk op meubels,
woninginrichting, slaapkamers, keukens, verlichting, bruin- en
witgoed. De woonboulevard heeft een belangrijke regiofunctie: 58% van
de bestedingen komt van buiten Breda. Bezoekers zijn zeer positief
over de bereikbaarheid en parkeertarieven. Ook het prijsniveau op de
woonboulevard scoort gunstiger dan voor de andere winkelcentra. De
waardering voor het horeca-aanbod en sfeer blijft achter bij de andere
winkelcentra.
Buurt- wijk- en dorpscentra
De totale winkelvloeroppervlakte van de belangrijkste winkelcentra
voor dagelijkse goederen bedraagt 63.100 m2 wvo. Vergeleken met 2004
is de winkelvloeroppervlak van deze winkelcentra met 2.200 m2
wvo toegenomen. De supermarkten zijn de belangrijkste dragers van de
verschillende winkelcentra. Breda telt 39 supermarkten met een totale
winkelvloeroppervlak van 35.800 m2 wvo. Met ruim 4.400 m2 wvo telt
winkelcentrum Hoge Vucht veruit het grootste aantal vierkante meters
supermarkt.
Breda, 1 november 2006
Te downloaden:
* Detailhandelsmonitor2006 rapport definitief.pdf
Gemeente Breda