Gemeente Hilversum

B&W stemmen in met reconstructie kruisingen


1 november 2006
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft de Definitieve Ontwerpen goedgekeurd voor de reconstructie van twee kruisingen op de buitenring: de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Jacob van Campenlaan en de kruising van de Kamerlingh Onnesweg met de Minckelersstraat.
De reconstructie van beide kruispunten maakt deel uit van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP). Dat plan, vorig jaar december goedgekeurd door de gemeenteraad, beoogt met ruim 40 infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum met openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren.

Johannes Geradtsweg/Jacob van Campenlaan
De belangrijkste verandering op deze kruising wordt dat auto's op de Johannes Geradtsweg komend vanaf het Den Uylplein straks niet meer linksaf richting de Jan van der Heijdenstraat mogen rijden. Daaraan wordt, ondanks negatieve reacties tijdens de inspraak over de slechtere bereikbaarheid van de wijken rond de Hoge Larenseweg niet getornd. In het Definitief Ontwerp stelt het College dat de verkeerslichteninstallatie op de kruising thans aan zijn maximale capaciteit zit. De doelstelling om de doorstroming op de Johannes Geradtsweg te verbeteren kan alleen worden gehaald, als de linksaf-beweging onmogelijk wordt gemaakt. Dan ontstaat er in de verkeerslichteninstallatie ruimte om zowel de verkeersstromen op de Johannes Geradtsweg als die op de Jacob van Campenlaan langer groen te geven.
De mening van insprekers dat de Larenseweg en de Jan van der Heijdenstraat de toename van het autoverkeer de wijk in niet aan zouden kunnen, deelt het College niet. Het baseert zich daarbij op berekeningen van het verkeersmodel voor het jaar 2020.

Bij de reconstructie van de kruising wordt halverwege de plantsoenen van het
Dr. Cuypersplein een oversteekvoorziening aangebracht. Ouders en kinderen van school De Wilge kunnen daar straks via een middengeleider in twee etappes oversteken. Door het plantsoen langs de kerk wordt naast het bestaande voetpad een fietspad aangelegd.

Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat
Op deze kruising verdwijnen de verkeerslichten. De kruising wordt ingericht met een zogenaamd voorrangspleintje. De hoofdrijbanen van de Kamerlingh Onnesweg (buitenring) hebben voorrang op de Minckelersstraat; de linksaf-bewegingen op de kruising alsook het oversteken van de Kamerlingh Onnesweg vanaf de Minckelersstraat worden afgewikkeld via het voorrangspleintje. Dat komt tussen de uitgebogen rijbanen van de Kamerlingh Onnesweg te liggen. Bij de reconstructie van de kruising wordt meteen het gedeelte van de radiaal Minckelersstraat tussen de Jan van der Heijdenstraat en de Kamerlingh Onnesweg
heringericht.

Op basis van de inspraak zijn ten opzichte van het Voorlopig Ontwerp een paar aanpassingen verwerkt. Zo krijgt de Minckelersstraat niet één maar twee oversteekvoorzieningen door de middenberm voor voetgangers en fietsers, ter hoogte van de Valkstraat en bij de Duivenstraat. Verder wordt op de Kamerlingh Onnesweg voor het wooncentrum St. Joseph een bushaven voor de noordelijke richting aangelegd, waar ook taxi's en ambulances gebruik van mogen maken. En in de zuidwesthoek van de kruising, diagonaal tegenover wooncentrum St. Joseph wordt het aantal parkeerplaatsen van zes naar tien uitgebreid. Ook wordt daar een clusterplaats voor afvalcontainers gerealiseerd.

Procedure/uitvoering
Op maandag 20 november worden de beide ontwerpen besproken door de raadscommissie
Verkeer en Buurt. Als de commissie akkoord gaat, kan de herinrichting van de kruisingen in het voorjaar van 2007 worden uitgevoerd.