B&W stemmen in met reconstructie kruisingen
1 november 2006
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft de Definitieve
Ontwerpen goedgekeurd voor de reconstructie van twee kruisingen op de
buitenring: de kruising van de Johannes Geradtsweg met de Jacob van
Campenlaan en de kruising van de Kamerlingh Onnesweg met de
Minckelersstraat.
De reconstructie van beide kruispunten maakt deel uit van het
Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP). Dat plan, vorig
jaar december goedgekeurd door de gemeenteraad, beoogt met ruim 40
infraprojecten de bereikbaarheid van het Media Park en heel Hilversum
met openbaar vervoer, auto en fiets te verbeteren.
Johannes Geradtsweg/Jacob van Campenlaan
De belangrijkste verandering op deze kruising wordt dat auto's op de
Johannes Geradtsweg komend vanaf het Den Uylplein straks niet meer
linksaf richting de Jan van der Heijdenstraat mogen rijden. Daaraan
wordt, ondanks negatieve reacties tijdens de inspraak over de
slechtere bereikbaarheid van de wijken rond de Hoge Larenseweg niet
getornd. In het Definitief Ontwerp stelt het College dat de
verkeerslichteninstallatie op de kruising thans aan zijn maximale
capaciteit zit. De doelstelling om de doorstroming op de Johannes
Geradtsweg te verbeteren kan alleen worden gehaald, als de
linksaf-beweging onmogelijk wordt gemaakt. Dan ontstaat er in de
verkeerslichteninstallatie ruimte om zowel de verkeersstromen op de
Johannes Geradtsweg als die op de Jacob van Campenlaan langer groen te
geven.
De mening van insprekers dat de Larenseweg en de Jan van der
Heijdenstraat de toename van het autoverkeer de wijk in niet aan
zouden kunnen, deelt het College niet. Het baseert zich daarbij op
berekeningen van het verkeersmodel voor het jaar 2020.
Bij de reconstructie van de kruising wordt halverwege de plantsoenen
van het
Dr. Cuypersplein een oversteekvoorziening aangebracht. Ouders en
kinderen van school De Wilge kunnen daar straks via een middengeleider
in twee etappes oversteken. Door het plantsoen langs de kerk wordt
naast het bestaande voetpad een fietspad aangelegd.
Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat
Op deze kruising verdwijnen de verkeerslichten. De kruising wordt
ingericht met een zogenaamd voorrangspleintje. De hoofdrijbanen van de
Kamerlingh Onnesweg (buitenring) hebben voorrang op de
Minckelersstraat; de linksaf-bewegingen op de kruising alsook het
oversteken van de Kamerlingh Onnesweg vanaf de Minckelersstraat
worden afgewikkeld via het voorrangspleintje. Dat komt tussen de
uitgebogen rijbanen van de Kamerlingh Onnesweg te liggen.
Bij de reconstructie van de kruising wordt meteen het gedeelte van de
radiaal Minckelersstraat tussen de Jan van der Heijdenstraat en de
Kamerlingh Onnesweg
heringericht.
Op basis van de inspraak zijn ten opzichte van het Voorlopig Ontwerp
een paar aanpassingen verwerkt. Zo krijgt de Minckelersstraat niet één
maar twee oversteekvoorzieningen door de middenberm voor voetgangers
en fietsers, ter hoogte van de Valkstraat en bij de Duivenstraat.
Verder wordt op de Kamerlingh Onnesweg voor het wooncentrum St. Joseph
een bushaven voor de noordelijke richting aangelegd, waar ook taxi's
en ambulances gebruik van mogen maken. En in de zuidwesthoek van de
kruising, diagonaal tegenover wooncentrum St. Joseph wordt het aantal
parkeerplaatsen van zes naar tien uitgebreid. Ook wordt daar een
clusterplaats voor afvalcontainers gerealiseerd.
Procedure/uitvoering
Op maandag 20 november worden de beide ontwerpen besproken door de
raadscommissie
Verkeer en Buurt. Als de commissie akkoord gaat, kan de herinrichting
van de kruisingen in het voorjaar van 2007 worden uitgevoerd.
Gemeente Hilversum