KPMG


Bedrijven zetten IT trends onvoldoende in bij innovatie


1 november 2006

Nederlandse bedrijven en instellingen zetten informatietechnologie onvoldoende in bij het realiseren van de noodzakelijke innovatie. Hoewel de organisaties het belang van IT ontwikkelingen onderkennen, maken zij nauwelijks gebruik van specifieke software om organisatieverbetering en innovatie te faciliteren en blijft de rol van de IT functie tot een minimum beperkt. De IT afdelingen van de bedrijven worden niet of nauwelijks betrokken bij organisatieverbetering en innovatie, terwijl een flexibele en snel aanpasbare IT omgeving essentieel is om adequaat te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Dit blijkt uit het jaarlijks IT Trends onderzoek van het Business & IT Trends Institute (www.itti.nl) onder Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen. Het Business & IT Trends Institute kent een samenwerkingsverband met onder meer KPMG en Bisnez. Naast de gebrekkige inzet van IT ontwikkelingen blijken de bedrijven innovatie bij de werknemer in beperkte mate te stimuleren.

De organisaties kiezen in hun bedrijfsvoering in het algemeen voor de vertrouwde procedures waardoor fouten zoveel mogelijk worden vermeden en het benutten van nieuwe ideeën wordt beperkt. Een keuze die volgens Barry Derksen van KPMG een belangrijk obstakel vormt voor verdere verbetering van de concurrentiepositie. Derksen: "Bedrijven en instellingen zouden veel meer aandacht moeten schenken aan en het belonen van innovatieve initiatieven en bijvoorbeeld interne concurrentie tussen afdelingen en medewerkers moeten stimuleren."

Hoewel innovatie vaak vanuit een idee of onderzoek ontstaat, vinden de meeste bedrijven dat innovatie te managen is. Derksen: "Een logisch gevolg hiervan zou zijn dat innovatie deel zou moeten uitmaken van de bedrijfsstrategie. Slechts 50% van de organisaties heeft innovatie echter opgenomen in de strategie. Een teken dat de dagelijkse gang van zaken een hogere prioriteit heeft. Bij niet meer dan 1% van de bedrijven en instellingen staat innovatie op de managementagenda."

Uit het onderzoek blijkt overigens dat Nederlandse bedrijven in toenemende mate investeren in IT ontwikkelingen en zich hierbij vooral leiden door een gezonde dosis verstand. Derksen: "Na een periode van overdreven optimisme en overdreven pessimisme, investeren bedrijven weer op basis van realisme en blijven daarbij met beide benen op de grond staan. Overigens zijn de bedrijven en instellingen steeds minder goed in staat het tempo van nieuwe IT trends te volgen.

Het huidige onderzoek geeft aan dat ruim 30% in staat is het tempo bij te benen. In 2001 en 2002 was dit zo'n 60% en vorig jaar 45%. Deze bevinding wordt ondersteund door het groot aantal faillissementen de afgelopen jaren en met name de nieuwe internetbedrijven. Dit betekent dat IT trends door de recente economische omstandigheden steeds meer naar de achtergrond zijn verschoven en niet meer de hoogste aandacht krijgen van het management. Dit is een verontrustende ontwikkeling.

Juist nu het economisch beter gaat en investeringen in IT ontwikkelingen en innovatie van groot belang zijn. Qua omvang van de organisaties blijken met name blijken met name grote bedrijven en instellingen minder goed in staat de ontwikkelingen op het gebied van IT te volgen. Dit betekent een duidelijke breuk met de periode 1995 tot en met 2003, waarin juist de grote organisaties hiertoe veel beter in staat waren."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.

© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.