KPMG
Bedrijven zetten IT trends onvoldoende in bij innovatie
1 november 2006
Nederlandse bedrijven en instellingen zetten informatietechnologie
onvoldoende in bij het realiseren van de noodzakelijke innovatie.
Hoewel de organisaties het belang van IT ontwikkelingen onderkennen,
maken zij nauwelijks gebruik van specifieke software om
organisatieverbetering en innovatie te faciliteren en blijft de rol
van de IT functie tot een minimum beperkt. De IT afdelingen van de
bedrijven worden niet of nauwelijks betrokken bij
organisatieverbetering en innovatie, terwijl een flexibele en snel
aanpasbare IT omgeving essentieel is om adequaat te kunnen inspelen op
nieuwe ontwikkelingen.
Dit blijkt uit het jaarlijks IT Trends onderzoek van het Business & IT
Trends Institute (www.itti.nl) onder Nederlandse bedrijven en
overheidsinstellingen. Het Business & IT Trends Institute kent een
samenwerkingsverband met onder meer KPMG en Bisnez. Naast de
gebrekkige inzet van IT ontwikkelingen blijken de bedrijven innovatie
bij de werknemer in beperkte mate te stimuleren.
De organisaties kiezen in hun bedrijfsvoering in het algemeen voor de
vertrouwde procedures waardoor fouten zoveel mogelijk worden vermeden
en het benutten van nieuwe ideeën wordt beperkt. Een keuze die volgens
Barry Derksen van KPMG een belangrijk obstakel vormt voor verdere
verbetering van de concurrentiepositie. Derksen: "Bedrijven en
instellingen zouden veel meer aandacht moeten schenken aan en het
belonen van innovatieve initiatieven en bijvoorbeeld interne
concurrentie tussen afdelingen en medewerkers moeten stimuleren."
Hoewel innovatie vaak vanuit een idee of onderzoek ontstaat, vinden de
meeste bedrijven dat innovatie te managen is. Derksen: "Een logisch
gevolg hiervan zou zijn dat innovatie deel zou moeten uitmaken van de
bedrijfsstrategie. Slechts 50% van de organisaties heeft innovatie
echter opgenomen in de strategie. Een teken dat de dagelijkse gang van
zaken een hogere prioriteit heeft. Bij niet meer dan 1% van de
bedrijven en instellingen staat innovatie op de managementagenda."
Uit het onderzoek blijkt overigens dat Nederlandse bedrijven in
toenemende mate investeren in IT ontwikkelingen en zich hierbij vooral
leiden door een gezonde dosis verstand. Derksen: "Na een periode van
overdreven optimisme en overdreven pessimisme, investeren bedrijven
weer op basis van realisme en blijven daarbij met beide benen op de
grond staan. Overigens zijn de bedrijven en instellingen steeds minder
goed in staat het tempo van nieuwe IT trends te volgen.
Het huidige onderzoek geeft aan dat ruim 30% in staat is het tempo bij
te benen. In 2001 en 2002 was dit zo'n 60% en vorig jaar 45%. Deze
bevinding wordt ondersteund door het groot aantal faillissementen de
afgelopen jaren en met name de nieuwe internetbedrijven. Dit betekent
dat IT trends door de recente economische omstandigheden steeds meer
naar de achtergrond zijn verschoven en niet meer de hoogste aandacht
krijgen van het management. Dit is een verontrustende ontwikkeling.
Juist nu het economisch beter gaat en investeringen in IT
ontwikkelingen en innovatie van groot belang zijn. Qua omvang van de
organisaties blijken met name blijken met name grote bedrijven en
instellingen minder goed in staat de ontwikkelingen op het gebied van
IT te volgen. Dit betekent een duidelijke breuk met de periode 1995
tot en met 2003, waarin juist de grote organisaties hiertoe veel beter
in staat waren."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.
© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.