Gemeente Hengelo
Gemeente pakt niet-gebruik voorzieningen aan
De gemeente heeft een actieplan Bestrijding niet-gebruik voorzieningen
gemaakt. In het actieplan staan vier belangrijke stappen om het
niet-gebruik van voorzieningen, zoals het sport- en cultuur fonds, de
tegemoetkoming voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen en de
langdurigheidstoeslag tegen te gaan. Mensen die van die voorzieningen
gebruik zouden moeten maken, doen dat vaak niet. Uit onderzoek blijkt
dat minder dan 25 procent een beroep doet op de regelingen.
Mensen die de regelingen zouden moeten gebruiken, zijn vaak klant van
Sociale Zaken of werknemers met een minimuminkomen, kleine
zelfstandigen, mensen met een uitkering van het UWV, ouderen met
alleen AOW of met een klein pensioen. De oorzaken van het niet-gebruik
van voorzieningen zijn vaak onwetendheid, ingewikkelde regelingen,
schaamte voor het aanvragen en taalproblemen.
Vier belangrijke stappen
* De klanten van Sociale Zaken kunnen relatief makkelijk bereikt
worden. Bij andere groepen is dat lastiger. De gemeente gaat nu
verschillende gemeentelijke bestanden met elkaar vergelijken om
inzicht te krijgen in de doelgroep die niet bereikt wordt.
Startpunt is het vergelijken van de bestanden van Sociale Zaken
met die van kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen 2005 en de
Gemeentelijke Basis Administratie. De mensen die op deze manier in
beeld komen, worden rechtstreeks benaderd met informatie over
gemeentelijke regelingen.
* De gemeente gaat ook de communicatie verbeteren. De nieuwsbrief
Alinea voor de klanten van de Sociale Dienst wordt onder meer
geactualiseerd en de gemeentelijke website voor het onderdeel
Sociale Zaken en Werk wordt verbeterd. Daarnaast onderzoekt de
gemeente of er een programma op de gemeentelijke website kan komen
waarmee inwoners kunnen berekenen op welke voorzieningen ze recht
hebben
* Voor het stimuleren van het gebruik van regelingen en
voorzieningen voor mensen met een laag inkomen, heeft Hengelo het
Hengelos informatie Team (HinT). HinT gaat beter samenwerken met
lokale maatschappelijke instanties, zoals de Stichting Welzijn
Ouderen Hengelo en de vakbonden (FNV, CNV en Ouderenbonden). Er
worden bijvoorbeeld spreekuren in buurthuizen en in zorg- en
wooncentra gehouden met de belastingconsulenten van de FNV, CNV en
ouderenbonden.
* Aan klanten van wie de gegevens bekend zijn, worden bijdragen en
tegemoetkomingen verstrekt. Als de gegevens niet bekend zijn,
wordt standaard een aanvraagformulier opgestuurd. Het streven is
om de doorlooptijden van de aanvragen van het sport en
cultuurfonds terug te brengen van drie tot vier weken naar twee
dagen tot een week. Dat gebeurt door het vereenvoudigen van de
aanvraagformulieren en het inkorten van het werkproces.