Gemeente Hengelo

Gemeente pakt niet-gebruik voorzieningen aan

De gemeente heeft een actieplan Bestrijding niet-gebruik voorzieningen gemaakt. In het actieplan staan vier belangrijke stappen om het niet-gebruik van voorzieningen, zoals het sport- en cultuur fonds, de tegemoetkoming voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen en de langdurigheidstoeslag tegen te gaan. Mensen die van die voorzieningen gebruik zouden moeten maken, doen dat vaak niet. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 25 procent een beroep doet op de regelingen.

Mensen die de regelingen zouden moeten gebruiken, zijn vaak klant van Sociale Zaken of werknemers met een minimuminkomen, kleine zelfstandigen, mensen met een uitkering van het UWV, ouderen met alleen AOW of met een klein pensioen. De oorzaken van het niet-gebruik van voorzieningen zijn vaak onwetendheid, ingewikkelde regelingen, schaamte voor het aanvragen en taalproblemen.

Vier belangrijke stappen


* De klanten van Sociale Zaken kunnen relatief makkelijk bereikt worden. Bij andere groepen is dat lastiger. De gemeente gaat nu verschillende gemeentelijke bestanden met elkaar vergelijken om inzicht te krijgen in de doelgroep die niet bereikt wordt. Startpunt is het vergelijken van de bestanden van Sociale Zaken met die van kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen 2005 en de Gemeentelijke Basis Administratie. De mensen die op deze manier in beeld komen, worden rechtstreeks benaderd met informatie over gemeentelijke regelingen.

* De gemeente gaat ook de communicatie verbeteren. De nieuwsbrief Alinea voor de klanten van de Sociale Dienst wordt onder meer geactualiseerd en de gemeentelijke website voor het onderdeel Sociale Zaken en Werk wordt verbeterd. Daarnaast onderzoekt de gemeente of er een programma op de gemeentelijke website kan komen waarmee inwoners kunnen berekenen op welke voorzieningen ze recht hebben

* Voor het stimuleren van het gebruik van regelingen en voorzieningen voor mensen met een laag inkomen, heeft Hengelo het Hengelos informatie Team (HinT). HinT gaat beter samenwerken met lokale maatschappelijke instanties, zoals de Stichting Welzijn Ouderen Hengelo en de vakbonden (FNV, CNV en Ouderenbonden). Er worden bijvoorbeeld spreekuren in buurthuizen en in zorg- en wooncentra gehouden met de belastingconsulenten van de FNV, CNV en ouderenbonden.

* Aan klanten van wie de gegevens bekend zijn, worden bijdragen en tegemoetkomingen verstrekt. Als de gegevens niet bekend zijn, wordt standaard een aanvraagformulier opgestuurd. Het streven is om de doorlooptijden van de aanvragen van het sport en cultuurfonds terug te brengen van drie tot vier weken naar twee dagen tot een week. Dat gebeurt door het vereenvoudigen van de aanvraagformulieren en het inkorten van het werkproces.