AutoRai

50.000ste Toyota Prius in Europa in Nederland verkocht

(11/1/2006)
De Toyota Prius doet het goed in Europa. Het bewijs daarvoor werd onlangs geleverd met de verkoop van het 50.000ste exemplaar van deze hybride. Een Nederlandse Toyota dealer, Garage Dijksman uit Haarlem, was verantwoordelijk voor deze mijlpaal. Namens dit bedrijf overhandigde vestigingsmanager Maurice Allart onlangs de sleutels van 50.000ste Prius aan de gelukkige kopers de heer en mevrouw Groeneveld uit Haarlem.
De Prius is âs werelds eerste in serie geproduceerde hybride-auto. Inmiddels zijn er wereldwijd ruim 600.000 hybride autoâs van Toyota verkocht, waarvan meer dan 550.000 Prius modellen. Europa loopt, met inmiddels een recordaantal van 50.000 stuks, keurig in de pas. Als erkenning voor de hoogwaardige technologie, kracht en prestaties werd de Prius in 2005 bekroond met de Europese titel âAuto van het Jaarâ. Dit jaar werd de Prius winnaar in de compacte middenklasse in het âAutoWeek Tevredenheids Trofeeâ-onderzoek, waaraan bijna 10.000 consumenten meewerkten.

Dat de 50.000ste Toyota Prius afkomstig is uit een Nederlandse showroom, is volgens vestigingsmanager Allart van Garage Dijksman niet verwonderlijk: âVan alle Europese landen scoort Nederland relatief hoog met de verkoop van deze auto. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de hybride-aandrijving van de Prius waarvoor een BPM-vrijstelling van 6.000 euro geldt. Mensen kiezen er bewust voor milieuvriendelijk te rijden en krijgen daar nog subsidie voor ook. Dat is zeer aantrekkelijk.â

Behalve om de zuinige en milieuvriendelijke hybride-motor roemt koper Groeneveld de door hem aangeschafte zwarte Prius Tech Edition om âzijn fabelachtige wegligging, prima comfort, opvallende hoeveelheid ruimte en uiterst stille motor. De Prius is niet alleen een lust voor het oog, maar ook een genot om in te rijden.â

Nóg milieuvriendelijker
Toyota Motor Corporation (TMC) maakt er geen geheim van in de toekomst nóg milieuvriendelijker autoâs te willen maken. âHet rendement uit hybrides wordt steeds groterâ, aldus Allart. âEn dat is goed nieuws voor zowel het milieu als de consument.â