Media Observer - Groep Publiekstijdschriften start nieuw onderzoek
Onderzoek is een uitstekende manier om de kracht en waarde van het
mediumtype tijdschriften aan te tonen in de mediamix. De Groep
Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond heeft
dan ook besloten een nieuw onderzoek te starten. Gekozen is voor de
Media Observer, een meetinstrument dat gedurende een langere periode
kan worden gebruikt en daardoor de mogelijkheid biedt om een database
te kunnen opbouwen.
Wat is de Media Observer ?
De Media Observer is een van oorsprong Frans effect-onderzoek dat in
Nederland jarenlang werd uitgevoerd door het toenmalige mediabureau
The Media Partnership (TMP). Dit onderzoek biedt de mogelijkheid om
een relatie te leggen tussen het aantal gerealiseerde contacten en de
verschillende mate van reclame-effectiviteit. Na de opheffing van TMP
is de Media Observer op de achtergrond geraakt. De rechten van het
onderzoek werden aangekocht door TNS NIPO. In het kader van de
doelstelling om de kracht van tijdschriften ook door relevant
onderzoek aan te tonen, is door de GPT, tezamen met onderzoeksbureau
TNS NIPO, de Media Observer weer nieuw leven in geblazen. Campagnes
die in ieder geval hebben geadverteerd in tijdschriften, televisie
en/of internet worden gemeten. Andere media worden buiten beschouwing
gelaten.
Samenwerking met mediabureaus
Een meting van de Media Observer bestaat uit maximaal 10 campagnes van
verschillende adverteerders. Om 10 relevante consumentencampagnes te
verzamelen is de medewerking gevraagd van mediabureaus. In september
2006 werd een bijeenkomst georganiseerd voor researchers van
mediabureaus om ze te informeren over de achtergrond van de Media
Observer en het belang van de uitkomsten. De belangstelling hiervoor
was zeer groot.
Vervolgens is door de GPT aangeboden om 10 campagnes kosteloos in de
eerste meting op te nemen. Er waren een aantal voorwaarden waar men
rekening mee moest houden om in aanmerking te kunnen komen. Inmiddels
zijn er 10 consumenten brede campagnes aangemeld en zal de eerste
meting op 1 november a.s. van start gaan. De eerste resultaten worden
rond half december 2006 verwacht. De resultaten zullen o.a. worden
gebruikt voor de onderbouwing van het mediumtype tijdschriften in de
presentatie van het Magazine Executive Program (MEP) en voor overige
publiciteitsdoeleinden van de GPT.
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met
Jeanette van den Horst, e-mail j.vandenhorst@nuv.nl.
Nederlands Uitgeversverbond