Ingezonden persbericht
Persbericht
---
METRO TEGEN STAATSSTEUN VOOR BETAALDE DAGBLADEN
Amsterdam, 31 oktober 2006
"Staatssteun voor dagbladen is een zeer slecht idee", zegt Silvio de Groot, directeur en uitgever van gratis dagblad Metro. Hij reageert daarmee op de toezegging van minister Van der Hoeve een onderzoek te laten doen naar staatssteun voor dagbladen.
"Ten eerste is het niet zo dat het met alle dagbladen financieel slecht gaat", aldus De Groot. "Het is waar dat de oplagen van de betaalde dagbladen teruglopen, maar De Telegraaf, Spits, De Volkskrant en het NRC Handelsblad maken gewoon winst. Het feit dat lezers weglopen bij betaalde kranten betekent dat ze niet in staat zijn goede producten te maken die een doelgroep aanspreken. Daarnaast zijn een aantal titels kapot gereorganiseerd door incompetent management zoals bij het nieuwe AD. De verantwoordelijkheid voor de slachting die plaatsvindt door samenvoeging van het AD met regionale titels van Wegener ligt bij het management van zowel PCM als Wegener. En niet bij de belastingbetaler."
Silvio de Groot: "Het is uiteindelijk de markt die bepaalt of een product bestaansrecht heeft of niet. De dagbladenconcerns zouden zich moeten richten op waar ze goed in zijn. Helaas worden de redacties van de betaalde dagbladen steeds verder onder druk gezet om te bezuinigen in plaats van verder uit te bouwen. De betaalde dagbladen hebben geen monopolie op de pluriformiteit van de pers. Van een aantasting van de pluriformiteit is geen enkele sprake. Er zijn de laatste jaren juist alleen maar media bijgekomen. Naast de twee gratis dagbladen speelt ook het internet een belangrijke en steeds grotere rol in de (onafhankelijke) nieuwsvoorziening."
Metro-hoofdredacteur Rutger Huizenga steekt het dat het CDA en de PvdA een onderscheid maken tussen kwaliteitsmedia -die zij willen steunen- en gratis media, die die steun zullen moeten ontberen. "Alleen lezers bepalen of een krant kwaliteit heeft. Metro en Spits hebben beide 1,7 miljoen lezers per dag, terwijl de betaalde kranten voortdurend te maken hebben met dalende lezersaantallen."
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: met: Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever Metro Holland, 020 - 511 4000.
Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 500.000 exemplaren gratis verspreid via NS-stations, McDonald's vestigingen, 160 grote postkantoren, RET Rotterdam, GVB Metro-stations Amsterdam, GVU Utrecht, universiteiten en scholen. De 1.664.000 lezers (NOM Print Monitor 2006-1) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.
Metro is het grootste en snelst groeiende dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 69 edities in 21 landen in 19 talen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Dagelijks lezen meer dan 18,5 miljoen mensen Metro.