31 oktober 2006
Erik Brouwer bijzonder hoogleraar Mededinging en innovatie
Benoeming aan de Universiteit van Tilburg
Vaak wordt verondersteld dat mededinging en innovatie samenhangen: veel concurrentie is goed voor de productiviteit, maar te veel concurrentie belemmert vernieuwing. Wetenschappelijke onderbouwing voor deze veronderstelling ontbreekt echter. Econoom Erik Brouwer zal vanaf 1 november de complexe relatie bestuderen tussen mededinging en innovatie. Zijn leerstoel is gefinancierd door PricewaterhouseCoopers.
Erik Brouwer heeft veel onderzoek verricht naar indicatoren voor innovatie. Vernieuwing(sdrang) is namelijk niet makkelijk te meten. Brouwer beperkte zich niet alleen tot de traditionele innovatie indicatoren zoals R&D-uitgaven en het aantal aangevraagde patenten (die vaak maar een beperkt beeld bieden), maar onderzocht ook de waarde van nieuwe indicatoren, zoals omzet uit nieuwe producten, productaankondigingen in vaktijdschriften en innovatie-uitgaven.
Momenteel is de hoogleraar vooral geïnteresseerd in de relaties tussen innovatie, mededinging en productiviteit. Innovatie blijkt sterk beïnvloed te worden door marktwerking, maar er bestaat nog weinig wetenschappelijke consensus over hoe de relaties in elkaar steken en welke marktvorm het beste presteert in termen van innovatie en productiviteitsgroei. Is veel concurrentie bijvoorbeeld slecht voor de economie omdat het innovatie remt? En zouden innovatiebeleid en mededingingsbeleid meer geïntegreerd en gecoördineerd dienen te worden? Erik Brouwer buigt zich de komende jaren als bijzonder hoogleraar 'Meten en modelleren van innovatie van bedrijven en sectoren' in Tilburg over deze en andere vragen op het gebied van innovatie en concurrentie. Brouwer zal verbonden zijn aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen en aan TILEC, het Tilburg Law and Economics Center. De nieuwe leerstoel is complementair aan de bij de faculteit reeds bestaande leerstoel Innovatiebeleid (prof.dr. Bart Nooteboom) die gesponsord wordt door de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg. Waar de aandacht van Nooteboom vooral uit gaat naar kennisoverdracht en innovatie in netwerken, zal Brouwer zich richten op econometrische aspecten en markten.
Prof.dr. E. (Erik) Brouwer (1965, Amsterdam) studeerde econometrie aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1990-1999 werkte hij bij SEO Economisch Onderzoek, een onderzoeksbureau gelieerd aan de UvA. In 1997 promoveerde hij op het proefschrift "Into innovation. Determinants and indicators", een onderzoek naar innovatie-indicatoren en determinanten van innovatie. Vervolgens werkte hij twee jaar als senior onderzoeker bij het onderzoeks- en adviesbureau Dialogic. Sinds 2001 is Brouwer werkzaam bij PricewaterhouseCoopers Advisory; zijn huidige functie is Principal Manager. Tot zijn takenpakket behoren mededingingsissues, optimale prijsstrategieën en het beter waarderen van merken. Van 2002-2004 was hij tevens innovatie onderzoeker bij onderzoekscentrum OCFEB van de Erasmus universiteit. In 2005 ontving hij samen met de Tilburgse hoogleraar Jan Boone en onderzoeker Henry van der Wiel een NWO subsidie om de relatie tussen concurrentie en innovatie te bestuderen. Brouwer adviseert ook de Europese Commissie over monitoring en evaluatie van innovatie stimuleringsinstrumenten.
Noot voor de pers
Professor Erik Brouwer is bereikbaar via tel: 020 568 6133, e-mail: e.brouwer@uvt.nl. Zie voor meer informatie ook: www.center.uvt.nl/staff/brouwer/.
Informatie over wetenschappers van de UvT is te vinden op www.uvt.nl/webwijs/. Persberichten van de UvT vindt u op www.uvt.nl/persberichten/.
Universiteit van Tilburg