Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrechts Debatcentrum TUMULT organiseert op maandag 30 oktober een debat over ideeën versus uiterlijkheden in de politiek. Locatie: Lutherse Kerk, Hamburgerstraat 9, Utrecht. Aanvang 20.00 uur. Entree vrij. (info& reserveren: 030-2332430/www.tumultdebat.nl)

MANNETJESMAKERS
Spindoctors en de politiek

Mark Rutte aan de ontbijttafel, de populariteit van het BNN programma Lijst 0, de kookles van Maxime Verhagen en Femke Halsema; allemaal voorbeelden van de inkijkjes in het leven van onze politici waar wij behoefte aan schijnen te hebben. Verkiezingen draaien in Nederland ook al lang niet meer alleen om de inhoud van de partijprogramma's. De persoonlijkheid van de lijsttrekkers wordt als net zo belangrijk ervaren. Is die personalisering niet funest voor het politieke bedrijf?

In debat o.l.v. Tariq Yousef, publicist, debatteren o.a. Dick Pels, publicist; en Jan Kleinnijenhuis, hoogleraar communicatiewetenschap VU; Willem Breedveld, docent Mediacommunicatie Universiteit Leiden, politiek commentator van Trouw en coördinator Nederland Zeitschrift für Parlements-fragen. Inleiding door Jan Kleinnijenhuis.

De Nederlandse politiek na Paars lijkt ideologisch meer en meer naar elkaar toe te groeien; elke partij wenst de middenklasse te bedienen. Daar valt de buit te halen, en binnen die klasse schijnen geen verschillen te bestaan. Geen wonder dan dat de persoonlijke kenmerken van de lijsttrekkers steeds belangrijker worden. Bestuurlijke kwaliteiten en visies waar het naar toe moet met dit land doen er steeds minder toe, de personalisering heeft nu ook definitief in de politiek toegeslagen. 'Amerikaanse toestanden' zouden we 10 jaar geleden hebben verzucht. Nu smullen we ervan... Partijleiders zijn meer en meer hét gezicht van de partijen aan het worden. Was de slogan "Kies Kok" in 1994 nog gewaagd, sinds Fortuyn moet de lijsttrekker een BN-er zijn. De mediatisering uit zich ook aan de andere kant: meer en meer stappen journalisten naar de voorlichtingskant over. Achter de schermen zijn spindoctors en communicatie adviseurs, al dan niet uit de reclamehoek afkomstig, nu al bezig met de volgende verkiezingen. Allemaal voorbeelden van het groeiend belang van communicatie naar de burger toe, zoals dat dan in vakjargon heet. Als ideeën minder tellen en uiterlijkheden meer, wordt de kloof tussen burger en politiek dan niet nog groter? Zijn de spindokters dan de geneesheren waar niemand om had gevraagd; de sluipmoordenaars van het publieke spel wat politiek nog altijd heet te zijn?

TUMULT & Forum voor Democratische Ontwikkeling.

---------------------------------------



Ingezonden persbericht