tevredenheid over ouderenpolis Unie KBO
Unie kbo
Den Bosch, 30 oktober. De overgrote meerderheid van de nieuwe polishouders is tevreden
over de collectieve ouderenpolis van de Unie KBO, met rond 300.000 leden de grootste
ouderenorganisatie in ons land. Dat blijkt uit een klantenonderzoek dat in opdracht van
de Unie KBO en Zilveren Kruis Achmea is gehouden. Dit uitgebreide onderzoek was
één van de extra eisen die de Unie KBO binnen de samenwerking wist te
stellen. Gemiddeld werd het rapportcijfer 7 gegeven voor de diensten van de verzekeraar
en de verzekering in zijn totaliteit. Opvallend is dat 47 % van de
geënquêteerden voor de samenstelling van de verzekering een 8 of een hoger
cijfer geeft. De Unie KBO was vorig jaar de eerste non-profitorganisatie die, in
samenwerking met Zilveren Kruis Achmea, een speciale ouderenpolis introduceerde.
Bijna 50.000 senioren stapten over naar de collectieve zorgverzekering, waaronder zo'n
20.000 nieuwe KBO-leden. Uit het onderzoek blijkt dat de polis aan de verwachtingen
voldoet. Vrijwel iedereen is te spreken over de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de
zorgverzekeraar. De inhoud van het verzekeringspakket krijgt eveneens een hoge
waardering. Hierbij worden vooral de prijs/kwaliteitsverhouding en de compleetheid van
het assortiment, waaronder het Beter Af 50 Plus Pakket, genoemd. Mannen waarderen de
collectieve zorgverzekering met een 7,2 en vrouwen met een 6,9. Senioren woonachtig in
Noord en Zuid-Holland zijn meer tevreden over de polis dan mensen woonachtig in andere
provincies. Het grootste percentage (43,4 %) van de inschrijvingen komt voor rekening van
de zogenaamde jongere senioren (50 t/m 64 jaar). 38 % van de nieuwe polishouders bevindt
zich in de leeftijdsgroep 65 t/m 74 jaar en 18,6 % is ouder dan 75 jaar. 50,8 % is man,
49,2 % is vrouw. Van 55 % is ook de partner via de collectieve zorgverzekering
verzekerd. Opvallend is dat
30 % via het internet een verzekering afsloot, wat veel meer is dan werd verwacht.
Ongeveer een kwart van de ondervraagden ondervond problemen met de matige telefonische
bereikbaarheid tijdens de zogenaamde overstapperiode.
De Unie KBO is blij met de resultaten van het klantenonderzoek. De problemen rond de
bereikbaarheid worden door Zilveren Kruis Achmea erkend. Voor de nieuwe overstapperiode
zijn hiervoor op aandringen van de Unie KBO de nodige verbeteringen aangebracht. Ook op
andere punten, zoals een hogere vergoeding bij aanschaf van een bril, heeft de Unie KBO
haar rol als belangenbehartiger kunnen waarmaken.
Vanaf medio november kan iedereen weer overstappen naar een nieuwe verzekeraar. Ook
inschrijven voor de collectieve zorgverzekering van de
Unie KBO is dan weer mogelijk. KBO-leden krijgen wederom 7,5 % korting op de
basisverzekering van Zilveren Kruis Achmea en tot 10 % op een aanvullende verzekering.
Daarnaast ontvangen KBO-leden die een basisverzekering plús een aanvullende
verzekering afsluiten, acht gratis extra's, waaronder een eenmalige tegemoetkoming van
17,50 euro in de kosten van het KBO-lidmaatschap. De Unie KBO verwacht ook nu weer een
toeloop op de collectieve polis, al zal dat niet zo massaal zijn als vorig jaar.
-------
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Arno Heltzel, woordvoerder Unie KBO, tel: 073-6123475 en 06-51295294
Christine Rompa, perswoordvoerder Zilveren Kruis Achmea, tel: 06-22484658