Edr
PERSBERICHT
Wanbetalers nekken thuiswinkelbranche
Branche onvoldoende ingesteld op voorkoming wanbetaling
Den Haag, 30 oktober 2006 - Online thuiswinkels maken in beperkte mate gebruik van een gestructureerd acceptatiebeleid. Dit is de belangrijkste conclusie uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van kredietregistratieorganisatie EDR Credit Services naar het huidige kredietmanagement van de thuiswinkelbranche. Deze snelgroeiende branche wordt in toenemende mate geconfronteerd met wanbetalers en fraude. Om het risico op wanbetaling uit te sluiten bieden veel bedrijven slechts een voorafbetaling aan. Dit blijkt echter ook veel potentiële klanten af te schrikken. Een effectief acceptatiebeleid, waarbij klanten vooraf worden gecontroleerd op hun kredietwaardigheid en een grotere variëteit aan betalingsopties, afgestemd op het risico van de klant, kunnen zorgen voor een snellere groei van het marktaandeel van deze branche.
De opvallendste resultaten uit het onderzoek:
. Thuiswinkels maken in beperkte mate gebruik van een gestructureerd acceptatiebeleid . 98% schrijft vordering af indien oninbaar en laat de zaak rusten . Slechts 38% toetst nieuwe klanten op kredietwaardigheid . Circa 90% van de thuiswinkelbedrijven herkent terugkerende klanten . 73% van de online thuiswinkels schakelt een deurwaarder of incassobureau in . 52% ziet geen toekomst in credit card betalingen; 60% ziet e-billing wel als oplossing . Op rekening kopen brengt meer offertes binnen dan andere betalingsmogelijkheden, maar wordt als gevolg van het grote risico op wanbetaling duidelijk minder vaak gebruikt
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste thuiswinkels die langer actief zijn hun eigen databank bijhouden. Op basis van de bij hen bekende historische betalingsgegevens wordt bepaald of een klant al dan niet kredietwaardig is. Slechts 43% van de thuiswinkels maakt gebruik van een algemeen acceptatiebeleid. Opvallend is, dat maar 38% een nieuwe klant toets op kredietwaardigheid. Deze bedrijven schrijven niet meer dan 2,4% aan oninbare vorderingen af. Wanneer door de financiële situatie van de debiteur de vordering niet te verhalen is, schrijft 98% van de respondenten de vordering af als oninbaar en laat de zaak rusten. Dit is onnodig aangezien zelfs na jaren de vordering deze alsnog te incasseren is, wanneer de financiële situatie van de debiteur is verbeterd. Echter, het overgrote deel van de thuiswinkels is van deze regeling niet op de hoogte. 'Wanneer de thuiswinkels hun informatie zouden delen via een centrale database kan een schat aan informatie over de doelgroep intelligent worden gemaakt en op veilige wijze worden gedeeld met andere thuiswinkels. Ook oninbare vorderingen kunnen daarbij worden bewaakt. Hiermee kan de gehele branche op termijn profiteren van een kwaliteitsverbetering' verklaart Robin Bodaan, directeur EDR Credit Services.
De meest voorkomende betalingswijze bij thuiswinkels zijn momenteel IDeal (internetbankieren), credit cards, rembours en vooruitbetaling. De meerderheid ziet credit card opvallend genoeg niet als een toekomstige oplossing. Zij verwachten dat het aantal credit card betalingen in de komende periode af zal nemen. Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven die 'op rekening kopen' aanbieden meer bestellingen binnen krijgen dan bij andere betalingswijzen, maar dit wordt desondanks minder vaak gebruikt. 'Als thuiswinkels actief willen doorgroeien dan is het aan te raden om op rekening te leveren en een oplossing te vinden voor het ontstaan van wanbetalers', concludeert Robin Bodaan. 'Hierbij kan worden gedacht aan een geïntegreerde internetoplossing waarbij wanbetalers 'realtime' worden gesignaleerd en het aanbod van betalingsmogelijkheden kan worden aangepast aan het risicoprofiel van de toekomstige klant. Zo kan het aantal afwijzingen tot nul dalen en is het eenvoudiger om het marktaandeel te vergroten.'
Het onderzoek is gehouden onder 68 online thuiswinkels. Het is daarmee een representatief onderzoek, waarbij rekening werd gehouden met de omvang en ouderdom van de bedrijven, zodat er een goede mix van grote, kleine, korter en langer bestaande bedrijven is ontstaan.
EDR Credit Services
EDR Credit Services is een full service credit management organisatie en marktleider in het leveren van consumenteninformatie. EDR Credit Services levert als enige in Nederland krediet- en verhaalsinformatie op over zowel consumenten als bedrijven. In elke fase van het debiteurenproces - van acceptatie tot en met incasseren - heeft EDR Credit Services innovatieve en hoogwaardige oplossingen ontwikkeld om kredietrisico's te beheersen en te reduceren.
Voor meer informatie bezoekt u www.edrcreditservices.nl