De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Ons kenmerk FEZ/BGZ/2006/89577
Datum 27 oktober 2006
Onderwerp Amendementen SZW begroting 2007
Zoals toegezegd in het debat van gisteravond over de begroting 2007 van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid verstrek ik u hierbij, mede namens de Staatssecretaris, een
samenvattend overzicht van onze reacties op de ingediende amendementen.
Omdat een zestal amendementen is ingediend (totaal 90,04 mln) waarbij wordt voorgesteld
de dekking ten laste van het flexibel re-integratiebudget van artikel 23 te brengen meen ik er
goed aan te doen om te beginnen met de bezwaren die bij monde van de Staatssecretaris
gisteren in algemene zin zijn aangevoerd tegen deze dekkingsvoorstellen.
Als motivatie voor dekking uit het flexibel re-integratiebudget wordt door de indieners van die
amendementen aangevoerd dat dit budget onderuitputting laat zien en dat daardoor afroming
mogelijk is. Dit berust op een misverstand. In de meeneemregeling is op uitdrukkelijk verzoek
van de Tweede Kamer opgenomen dat gemeenten tot maximaal 75% van het budget van het
lopende jaar mogen meenemen naar een volgend jaar. Alleen het deel dat daar bovenuit komt
vloeit terug naar SZW. De dekking die bij onderscheiden amendementen wordt voorgesteld is
daarom alleen mogelijk door de meeneemregeling met terugwerkende kracht te wijzigen. Dat
is bestuurlijk niet wenselijk en juridisch kwetsbaar.
Het verlagen van het budget zelf is ook niet wenselijk omdat investeren in re-integratie loont.
Het is een belangrijk instrument om het financiële risico dat gemeenten op het budget voor
uitkeringen lopen te beheersen. Beperking van het re-integratiebudget verkleint de kansen dat
het huidige WWB-bestand aan de slag komt. Verkleining van deze begrotingspost legt dus een
spanning op de mogelijkheden van gemeenten om hun verantwoordelijkheid te realiseren.
Het is daarom onze overtuiging dat zowel vanuit beleidsmatig als vanuit bestuurlijk en
juridisch oogmerk niet naar willekeur ter dekking van amendementen kan worden geput uit het
flexibel re-integratiebudget.
Amendement nr. 10 Van Gent
Inhoud
Het amendement beoogt een nieuwe inkomensafhankelijke tegemoetkoming AOW. Deze
inkomensafhankelijke tegemoetkoming is alleen toegankelijk voor AOW-ers met een laag
Ons kenmerk
huishoudinkomen.
Dekking
Dekking wordt gerealiseerd door het niet extra verhogen van de tegemoetkoming AOW in
2007. Het gaat om 129 miljoen.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Het kabinet is geen voorstander van een inkomensafhankelijke AOW. Voorts vindt het kabinet
de inkomenseffecten bezwaarlijk.
Amendement nr. 11 Van Gent
Inhoud
Het amendement beoogt een nieuwe inkomensafhankelijke kinderbijslag. Deze
inkomensafhankelijke kinderbijslag is alleen toegankelijk voor gezinnen met een laag
huishoudinkomen.
Dekking
Dekking wordt gerealiseerd door het niet extra verhogen van de AKW in 2007. Het gaat om
125 miljoen.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Het kabinet is geen voorstander van een inkomensafhankelijke kinderbijslag.
Amendement nr. 12 Mosterd
Is vervangen door nr. 28.
Amendement nr. 13 Verburg
Is vervangen door nr. 33.
Amendement nr. 14 Verburg
Is vervangen door nr. 34.
Amendement nr. 15 Verburg
Is ingetrokken.
Amendement nr. 16 Verburg
Inhoud
Met dit amendement wordt voorgesteld om 10 mln extra toe te voegen aan artikel 30,
Inkomensbescherming met activering, ten laste van artikel 98, Algemeen. Met dit bedrag
dienen gemeenten een financiële stimulans te krijgen om proactief bezig te zijn i.h.k.v.
schuldpreventie, en maatwerk te leveren aan klanten van voedselbanken.
Dekking
In artikel 98 Algemeen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met
10 mln.
---
Ons kenmerk
Reactie
Dit amendement wordt ontraden
Met het extra geld (bijna 100 mln) dat gemeenten hebben gekregen voor de tijdelijke
subsidieregeling schuldhulpverlening kunnen de bedoelde preventiemaatregelen worden
ingevoerd. Er is nog een bestuurlijke conferentie over schuldhulpverlening. De uitkomsten
daarvan wil ik betrekken bij de manier waarop het geld voor schuldhulpverlening besteed
wordt. Niets duidt erop dat nu weer extra geld nodig is.
De dekking is bovendien niet deugdelijk omdat op artikel 98 door eerdere toezeggingen geen
vrije ruimte meer is.
Amendement nr. 17 Verburg
Is vervangen door nr. 32.
Amendement nr. 18 Bussemaker
Inhoud
Amendement 18 van mw Bussemaker heeft tot doel de verliezen die sw-bedrijven leiden als
gevolg van de afschaffing van de SPAK en VLW te compenseren zodat de wachtlijsten zullen
afnemen. Mw Bussemaker wil hiervoor 20 miljoen van de onderuitputting werkbudget 2006
inzetten.
Dekking
De dekking wordt gezocht in de onderbesteding op het werkdeel WWB in 2006.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Door maatregelen die het kabinet vanaf 2003 heeft getroffen en de 35 mln die vanaf 2006
meerjarig beschikbaar is heeft het kabinet de afbouw van de SPAK voldoende gecompenseerd.
Bovendien hebben gemeenten nadrukkelijk een eigen verantwoordelijkheid om de loonkosten
in de hand te houden.
Amendement nr. 19 Van Gent
Inhoud
Dit amendement stelt voor om de teruggave van de MEP bijdrage in 2007 niet door te laten
gaan. In plaats van een generieke teruggave moet dit geld ten goede komen aan de "12,5%
huishoudens met een inkomen op of rond het minimum".
Dekking
Dit amendement wordt gedekt door de teruggave MEP bijdrage niet te laten doorgaan.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Teruggave van de MEP-bijdrage maakt onderdeel uit van een totaalpakket dat resulteert in
een evenwichtig inkomensbeleid. Een Kamermeerderheid steunt dit beleid.
---
Ons kenmerk
Amendement nr. 20 Bussemaker
Is vervangen door nr. 21.
Amendement nr. 21 Bussemaker
Inhoud
Met amendement 21 wil mevrouw Bussemaker arbeidsadviseurs financieren en hiervoor 6,7
mln reserveren.
Dekkin
Dekking wordt gezocht binnen het flexibel re-integratiebudget van artikel 23.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Dit amendement is overbodig omdat financiering van de arbeidsadviseurs onderdeel uitmaakt
van het overleg over het jaarplan 2007 van het UWV. Indien er arbeidsadviseurs nodig zijn
zullen die er komen.
Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin
is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.
Amendement 22 Bussemaker
Inhoud
Het amendement van mw Bussemaker zorgt ervoor dat er voor 2007 10 miljoen gereserveerd
wordt voor zwangerschaps- en bevallingsverlof voor zelfstandige onderneemsters, die ten
minste een jaar in het bezit te zijn van een VAR-verklaring. Zij krijgen tijdens hun verlof een
uitkering ter hoogte van 70% van het wettelijk minimumloon.
Dekking
Dekking wordt gezocht in artikel 23 Re-integratie.
Reactie:
Dit amendement wordt ontraden (zie ook mijn brief van 20 oktober 2006).
Er lopen nog meerdere rechtzaken, ook tegen de Staat der Nederlanden.
Bovendien is in de discussie over dit onderwerp geen politieke overeenstemming of een
regeling een private of publiekrechtelijke regeling zou moeten zijn.
Het is moeilijk uit te leggen als werkgevers en werknemers, die via premies het zwangerschap-
en bevallingsverlof voor werknemers betalen (760 mln per jaar), via de belastingen zouden
moeten meebetalen aan het zwangerschap- en bevallingsverlof van zelfstandigen. Wat betreft
de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is
opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.
Amendement nr. 23 Bussemaker
Is vervangen door nr. 29.
---
Ons kenmerk
Amendement nr. 24 de Wit
Is vervangen door 27.
Amendement nr. 25 Bussemaker
Inhoud
Dit amendement beoogt de verschuldigde BTW voor het in dienst nemen van ID-ers, voor
werkgevers te compenseren.
Dekking
Als dekking wordt de onderbesteding van het W-deel in 2006 aangevoerd. Hiervan vloeit
volgens mevrouw Bussemaker 25% terug naar het Rijk; dit dient als dekking voor het
amendement.
Reactie
Dit amendement is onnodig omdat gemeenten zelf de mogelijkheid hebben om deze kosten
vanuit het W-deel te vergoeden.
Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin
is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.
Amendement nr. 26 van der Sande
Inhoud
Dit amendement behelst het financieel stimuleren van een televisieprogramma dat gericht is op
het terugdringen van schuldenproblematiek naar voorbeeld van Oprah Winfrey's `Debt Diet'.
Voorgesteld wordt om 2 miljoen euro vrij te maken en te plaatsen op artikel 30.
Dekking
Dekking daarvoor wordt gezocht binnen artikel 98 Algemeen.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
De staatssecretaris zegt toe steun te verlenen aan initiatieven op dit vlak en zal dekking zoeken
binnen bestaande budgetten voor voorlichting schuldhulpverlening. De dekking is echter niet
deugdelijk omdat op artikel 98 door eerdere toezeggingen geen vrije ruimte meer is.
Amendement nr. 27 de Wit en Bussemaker
Inhoud
Dit amendement behelst een subsidie in 2007 van 45.000 tbv de Landelijke Vereniging van
Arbeidsongeschikten (LVA) teneinde de activiteiten van de LVA in de toekomst veilig te
stellen.
Dekking
Dekking wordt gevonden binnen Artikel 23 re-integratie.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
---
Ons kenmerk
Naar het oordeel van het kabinet moeten parallele organisaties als de LVA na een startperiode
op eigen benen staan. Bovendien is de dekking niet deugdelijk. Ik verwijs hierbij naar wat aan
het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-
integratiebudget.
Amendement nr. 28 Mosterd
Inhoud
Dit amendement betreft eenmalige uitkering van in totaal 32,5 mln aan de groep gescheiden
personen die niet onder de Wet Verevening Pensioenen vallen. Deze uitkering wordt verdeeld
over 2007 en 2008.
Dekking
Dekking van 32,5 mln wordt gevonden in artikel 23, re-integratie.
Reactie
Wat betreft mijn reactie op de inhoud van dit amendement wil ik verwijzen naar de brief aan
de Kamer van 6 oktober 2006, waarin de bezwaren die het kabinet tegen dit voorstel heeft
kenbaar zijn gemaakt.
Bovendien is de dekking niet deugdelijk. Ik verwijs hierbij naar wat aan het begin van deze
brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.
Amendement nr. 29 Bussemaker
Inhoud
Met amendement 29 wil mevrouw Bussemaker 300.000,- beschikbaar stellen als
startkapitaal voor een Kenniscentrum Vrouwenvakscholen.
Dekking
Dekking wordt gevonden door het flexibel re-integratiebudget van artikel 23 te verlagen met
300.000,-
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat een apart kenniscentrum nodig is. Er zijn voldoende
re-integratiebedrijven en ROC's op de markt die inspelen op de opleidingsbehoefte van de
oorspronkelijke doelgroep. Die hebben de expertise van de vrouwenvakscholen tot zich
genomen.
Amendement nr. 31 Slob
Inhoud
Om de inkomenspositie van alleenstaande ouders te versterken wordt 25 mln extra
uitgetrokken voor de alleenstaande ouderkorting. Dit budget wordt toegevoegd aan de
Bijzonder Bijstand.
Dekking
Dekking wordt gevonden in de onderuitputting van de Levensloopregeling.
Reactie
---
Ons kenmerk
Dit amendement wordt ontraden.
De positie van de groep alleenstaande ouders is in meerjarig perspectief in vergelijking met
andere groepen eerder gunstiger dan ongunstiger geworden. Bovendien is de dekking is niet
deugdelijk omdat de budget discipline regels niet toestaan ontvangsten in te zetten voor
intensivering van uitgaven.
Amendement nr. 32 Verburg
Inhoud amendement
Mevrouw Verburg stelt voor 2,5 miljoen van de niet-verplichte programma uitgaven op het
emancipatie-artikel 35 te verschuiven naar operationele doelstelling 2 om deelname door
kansarme vrouwen aan vrijwilligerswerk (meer) te verdubbelen van 50.000 naar 100.000 in
2010.
Dekking
Verschuiving binnen artikel 35 van 2,5 mln van de niet-verplichte programma uitgaven op
naar operationele doelstelling 2.
Reactie:
Dit amendement wordt ontraden. Het gevolg van de dekking van dit amendement is dat er
volgend jaar, naast de al aangegane juridische verplichtingen en subsidies voor E-Quality en
IIAV, geen nieuwe emancipatieactiviteiten meer kunnen worden uitgevoerd. Bovendien zal
een stop moeten worden aangekondigd voor projectsubsidies die o.m. gericht zijn op
versterking van de positie van allochtone vrouwen.
Amendement nr. 33 Verburg en Bussemaker
Inhoud
Betreft extra budget 8 mln voor de Tijdelijke Regeling Inkomensvoorziening om het
mogelijk te maken dat de regeling gaat gelden voor re-integratie- en scholingstrajecten in het
kader van de re-integratie na de herbeoordeling WAO.
Dekking
Dekking wordt gevonden door artikel 23, re-integratie met 8 mln te verlagen.
Reactie
De bedoeling van dit amendement spoort met de inzet van het debat.
Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin
is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.
Amendement nr. 34 Verburg en Bussemaker
Inhoud
Het amendement behelst een verschuiving binnen het WSW-budget teneinde middelen vrij te
spelen om daarmee de wachtlijsten voor de WSW aan te kunnen pakken.
---
Ons kenmerk
Dekking
Dekking wordt gevonden binnen artikel 24 in het budget dat voor 2007 is gereserveerd voor de
modernisering van de WSW ( 20,3 mln) en in een deel van het budget dat is gereserveerd
voor de indicatiestelling WSW ( 4,7 mln).
Reactie
De doelstelling van het gewijzigde amendement wordt ondersteund, te weten de aanpak van
wachtlijsten. Bij aanvaarding van het amendement zal dit vormgegeven worden in het kader
van de implementatie van de modernisering van de WSW.
Samen met VNG, Cedris en cliëntenorganisaties zullen instrumenten worden ontwikkeld en
activiteiten in gang gezet om te komen tot een wachtlijstaanpak die zowel gericht is op het
verkorten van de wachtlijsten als ook het beperken van de wachtduur. Bij toekenning van
middelen uit het implementatiebudget aan individuele gemeenten zal hier expliciet aandacht
worden besteed.
Voor wat betreft de dekking resteert dan nog een probleem van 4,7 mln. Deze zijn niet
beschikbaar, want gereserveerd voor de WSW-indicatiestelling. Bij de hierboven geschetste
aanpak zijn additionele middelen bovenop de inzet van middelen uit het implementatiebudget
ook niet dwingend noodzakelijk. Bij de indieners van het amendement wordt daarom
aangedrongen dit bedrag te laten vervallen dan wel alternatieve dekking aan te dragen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid