Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Ons kenmerk FEZ/BGZ/2006/89577 Datum 27 oktober 2006

Onderwerp Amendementen SZW begroting 2007

Zoals toegezegd in het debat van gisteravond over de begroting 2007 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verstrek ik u hierbij, mede namens de Staatssecretaris, een samenvattend overzicht van onze reacties op de ingediende amendementen.

Omdat een zestal amendementen is ingediend (totaal 90,04 mln) waarbij wordt voorgesteld de dekking ten laste van het flexibel re-integratiebudget van artikel 23 te brengen meen ik er goed aan te doen om te beginnen met de bezwaren die bij monde van de Staatssecretaris gisteren in algemene zin zijn aangevoerd tegen deze dekkingsvoorstellen.

Als motivatie voor dekking uit het flexibel re-integratiebudget wordt door de indieners van die amendementen aangevoerd dat dit budget onderuitputting laat zien en dat daardoor afroming mogelijk is. Dit berust op een misverstand. In de meeneemregeling is op uitdrukkelijk verzoek van de Tweede Kamer opgenomen dat gemeenten tot maximaal 75% van het budget van het lopende jaar mogen meenemen naar een volgend jaar. Alleen het deel dat daar bovenuit komt vloeit terug naar SZW. De dekking die bij onderscheiden amendementen wordt voorgesteld is daarom alleen mogelijk door de meeneemregeling met terugwerkende kracht te wijzigen. Dat is bestuurlijk niet wenselijk en juridisch kwetsbaar.
Het verlagen van het budget zelf is ook niet wenselijk omdat investeren in re-integratie loont. Het is een belangrijk instrument om het financiële risico dat gemeenten op het budget voor uitkeringen lopen te beheersen. Beperking van het re-integratiebudget verkleint de kansen dat het huidige WWB-bestand aan de slag komt. Verkleining van deze begrotingspost legt dus een spanning op de mogelijkheden van gemeenten om hun verantwoordelijkheid te realiseren. Het is daarom onze overtuiging dat zowel vanuit beleidsmatig als vanuit bestuurlijk en juridisch oogmerk niet naar willekeur ter dekking van amendementen kan worden geput uit het flexibel re-integratiebudget.

Amendement nr. 10 Van Gent
Inhoud
Het amendement beoogt een nieuwe inkomensafhankelijke tegemoetkoming AOW. Deze inkomensafhankelijke tegemoetkoming is alleen toegankelijk voor AOW-ers met een laag

Ons kenmerk

huishoudinkomen.
Dekking
Dekking wordt gerealiseerd door het niet extra verhogen van de tegemoetkoming AOW in 2007. Het gaat om 129 miljoen.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Het kabinet is geen voorstander van een inkomensafhankelijke AOW. Voorts vindt het kabinet de inkomenseffecten bezwaarlijk.

Amendement nr. 11 Van Gent
Inhoud
Het amendement beoogt een nieuwe inkomensafhankelijke kinderbijslag. Deze inkomensafhankelijke kinderbijslag is alleen toegankelijk voor gezinnen met een laag huishoudinkomen.
Dekking
Dekking wordt gerealiseerd door het niet extra verhogen van de AKW in 2007. Het gaat om 125 miljoen.
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Het kabinet is geen voorstander van een inkomensafhankelijke kinderbijslag.

Amendement nr. 12 Mosterd
Is vervangen door nr. 28.

Amendement nr. 13 Verburg
Is vervangen door nr. 33.

Amendement nr. 14 Verburg
Is vervangen door nr. 34.

Amendement nr. 15 Verburg
Is ingetrokken.

Amendement nr. 16 Verburg
Inhoud
Met dit amendement wordt voorgesteld om 10 mln extra toe te voegen aan artikel 30, Inkomensbescherming met activering, ten laste van artikel 98, Algemeen. Met dit bedrag dienen gemeenten een financiële stimulans te krijgen om proactief bezig te zijn i.h.k.v. schuldpreventie, en maatwerk te leveren aan klanten van voedselbanken. Dekking
In artikel 98 Algemeen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met 10 mln.

---

Ons kenmerk

Reactie
Dit amendement wordt ontraden
Met het extra geld (bijna 100 mln) dat gemeenten hebben gekregen voor de tijdelijke subsidieregeling schuldhulpverlening kunnen de bedoelde preventiemaatregelen worden ingevoerd. Er is nog een bestuurlijke conferentie over schuldhulpverlening. De uitkomsten daarvan wil ik betrekken bij de manier waarop het geld voor schuldhulpverlening besteed wordt. Niets duidt erop dat nu weer extra geld nodig is. De dekking is bovendien niet deugdelijk omdat op artikel 98 door eerdere toezeggingen geen vrije ruimte meer is.

Amendement nr. 17 Verburg
Is vervangen door nr. 32.

Amendement nr. 18 Bussemaker
Inhoud
Amendement 18 van mw Bussemaker heeft tot doel de verliezen die sw-bedrijven leiden als gevolg van de afschaffing van de SPAK en VLW te compenseren zodat de wachtlijsten zullen afnemen. Mw Bussemaker wil hiervoor 20 miljoen van de onderuitputting werkbudget 2006 inzetten.
Dekking
De dekking wordt gezocht in de onderbesteding op het werkdeel WWB in 2006. Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Door maatregelen die het kabinet vanaf 2003 heeft getroffen en de 35 mln die vanaf 2006 meerjarig beschikbaar is heeft het kabinet de afbouw van de SPAK voldoende gecompenseerd. Bovendien hebben gemeenten nadrukkelijk een eigen verantwoordelijkheid om de loonkosten in de hand te houden.

Amendement nr. 19 Van Gent
Inhoud
Dit amendement stelt voor om de teruggave van de MEP bijdrage in 2007 niet door te laten gaan. In plaats van een generieke teruggave moet dit geld ten goede komen aan de "12,5% huishoudens met een inkomen op of rond het minimum".
Dekking
Dit amendement wordt gedekt door de teruggave MEP bijdrage niet te laten doorgaan. Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Teruggave van de MEP-bijdrage maakt onderdeel uit van een totaalpakket dat resulteert in een evenwichtig inkomensbeleid. Een Kamermeerderheid steunt dit beleid.


---

Ons kenmerk

Amendement nr. 20 Bussemaker
Is vervangen door nr. 21.

Amendement nr. 21 Bussemaker
Inhoud
Met amendement 21 wil mevrouw Bussemaker arbeidsadviseurs financieren en hiervoor 6,7 mln reserveren.
Dekkin
Dekking wordt gezocht binnen het flexibel re-integratiebudget van artikel 23. Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Dit amendement is overbodig omdat financiering van de arbeidsadviseurs onderdeel uitmaakt van het overleg over het jaarplan 2007 van het UWV. Indien er arbeidsadviseurs nodig zijn zullen die er komen.
Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.

Amendement 22 Bussemaker
Inhoud
Het amendement van mw Bussemaker zorgt ervoor dat er voor 2007 10 miljoen gereserveerd wordt voor zwangerschaps- en bevallingsverlof voor zelfstandige onderneemsters, die ten minste een jaar in het bezit te zijn van een VAR-verklaring. Zij krijgen tijdens hun verlof een uitkering ter hoogte van 70% van het wettelijk minimumloon. Dekking
Dekking wordt gezocht in artikel 23 Re-integratie.
Reactie:
Dit amendement wordt ontraden (zie ook mijn brief van 20 oktober 2006). Er lopen nog meerdere rechtzaken, ook tegen de Staat der Nederlanden. Bovendien is in de discussie over dit onderwerp geen politieke overeenstemming of een regeling een private of publiekrechtelijke regeling zou moeten zijn. Het is moeilijk uit te leggen als werkgevers en werknemers, die via premies het zwangerschap- en bevallingsverlof voor werknemers betalen (760 mln per jaar), via de belastingen zouden moeten meebetalen aan het zwangerschap- en bevallingsverlof van zelfstandigen. Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.

Amendement nr. 23 Bussemaker
Is vervangen door nr. 29.


---

Ons kenmerk

Amendement nr. 24 de Wit
Is vervangen door 27.

Amendement nr. 25 Bussemaker
Inhoud
Dit amendement beoogt de verschuldigde BTW voor het in dienst nemen van ID-ers, voor werkgevers te compenseren.
Dekking
Als dekking wordt de onderbesteding van het W-deel in 2006 aangevoerd. Hiervan vloeit volgens mevrouw Bussemaker 25% terug naar het Rijk; dit dient als dekking voor het amendement.
Reactie
Dit amendement is onnodig omdat gemeenten zelf de mogelijkheid hebben om deze kosten vanuit het W-deel te vergoeden.
Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.

Amendement nr. 26 van der Sande
Inhoud
Dit amendement behelst het financieel stimuleren van een televisieprogramma dat gericht is op het terugdringen van schuldenproblematiek naar voorbeeld van Oprah Winfrey's `Debt Diet'. Voorgesteld wordt om 2 miljoen euro vrij te maken en te plaatsen op artikel 30. Dekking
Dekking daarvoor wordt gezocht binnen artikel 98 Algemeen. Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
De staatssecretaris zegt toe steun te verlenen aan initiatieven op dit vlak en zal dekking zoeken binnen bestaande budgetten voor voorlichting schuldhulpverlening. De dekking is echter niet deugdelijk omdat op artikel 98 door eerdere toezeggingen geen vrije ruimte meer is.

Amendement nr. 27 de Wit en Bussemaker
Inhoud
Dit amendement behelst een subsidie in 2007 van 45.000 tbv de Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA) teneinde de activiteiten van de LVA in de toekomst veilig te stellen.
Dekking
Dekking wordt gevonden binnen Artikel 23 re-integratie. Reactie
Dit amendement wordt ontraden.

---

Ons kenmerk

Naar het oordeel van het kabinet moeten parallele organisaties als de LVA na een startperiode op eigen benen staan. Bovendien is de dekking niet deugdelijk. Ik verwijs hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re- integratiebudget.

Amendement nr. 28 Mosterd
Inhoud
Dit amendement betreft eenmalige uitkering van in totaal 32,5 mln aan de groep gescheiden personen die niet onder de Wet Verevening Pensioenen vallen. Deze uitkering wordt verdeeld over 2007 en 2008.
Dekking
Dekking van 32,5 mln wordt gevonden in artikel 23, re-integratie. Reactie
Wat betreft mijn reactie op de inhoud van dit amendement wil ik verwijzen naar de brief aan de Kamer van 6 oktober 2006, waarin de bezwaren die het kabinet tegen dit voorstel heeft kenbaar zijn gemaakt.
Bovendien is de dekking niet deugdelijk. Ik verwijs hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.

Amendement nr. 29 Bussemaker
Inhoud
Met amendement 29 wil mevrouw Bussemaker 300.000,- beschikbaar stellen als startkapitaal voor een Kenniscentrum Vrouwenvakscholen. Dekking
Dekking wordt gevonden door het flexibel re-integratiebudget van artikel 23 te verlagen met 300.000,-
Reactie
Dit amendement wordt ontraden.
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat een apart kenniscentrum nodig is. Er zijn voldoende re-integratiebedrijven en ROC's op de markt die inspelen op de opleidingsbehoefte van de oorspronkelijke doelgroep. Die hebben de expertise van de vrouwenvakscholen tot zich genomen.

Amendement nr. 31 Slob
Inhoud
Om de inkomenspositie van alleenstaande ouders te versterken wordt 25 mln extra uitgetrokken voor de alleenstaande ouderkorting. Dit budget wordt toegevoegd aan de Bijzonder Bijstand.
Dekking
Dekking wordt gevonden in de onderuitputting van de Levensloopregeling. Reactie

---

Ons kenmerk

Dit amendement wordt ontraden.
De positie van de groep alleenstaande ouders is in meerjarig perspectief in vergelijking met andere groepen eerder gunstiger dan ongunstiger geworden. Bovendien is de dekking is niet deugdelijk omdat de budget discipline regels niet toestaan ontvangsten in te zetten voor intensivering van uitgaven.

Amendement nr. 32 Verburg
Inhoud amendement
Mevrouw Verburg stelt voor 2,5 miljoen van de niet-verplichte programma uitgaven op het emancipatie-artikel 35 te verschuiven naar operationele doelstelling 2 om deelname door kansarme vrouwen aan vrijwilligerswerk (meer) te verdubbelen van 50.000 naar 100.000 in 2010.
Dekking
Verschuiving binnen artikel 35 van 2,5 mln van de niet-verplichte programma uitgaven op naar operationele doelstelling 2.
Reactie:
Dit amendement wordt ontraden. Het gevolg van de dekking van dit amendement is dat er volgend jaar, naast de al aangegane juridische verplichtingen en subsidies voor E-Quality en IIAV, geen nieuwe emancipatieactiviteiten meer kunnen worden uitgevoerd. Bovendien zal een stop moeten worden aangekondigd voor projectsubsidies die o.m. gericht zijn op versterking van de positie van allochtone vrouwen.

Amendement nr. 33 Verburg en Bussemaker
Inhoud
Betreft extra budget 8 mln voor de Tijdelijke Regeling Inkomensvoorziening om het mogelijk te maken dat de regeling gaat gelden voor re-integratie- en scholingstrajecten in het kader van de re-integratie na de herbeoordeling WAO.
Dekking
Dekking wordt gevonden door artikel 23, re-integratie met 8 mln te verlagen. Reactie
De bedoeling van dit amendement spoort met de inzet van het debat. Wat betreft de dekking verwijs ik hierbij naar wat aan het begin van deze brief in algemene zin is opgemerkt over dekking vanuit het flexibel re-integratiebudget.

Amendement nr. 34 Verburg en Bussemaker
Inhoud
Het amendement behelst een verschuiving binnen het WSW-budget teneinde middelen vrij te spelen om daarmee de wachtlijsten voor de WSW aan te kunnen pakken.


---

Ons kenmerk

Dekking
Dekking wordt gevonden binnen artikel 24 in het budget dat voor 2007 is gereserveerd voor de modernisering van de WSW ( 20,3 mln) en in een deel van het budget dat is gereserveerd voor de indicatiestelling WSW ( 4,7 mln).
Reactie
De doelstelling van het gewijzigde amendement wordt ondersteund, te weten de aanpak van wachtlijsten. Bij aanvaarding van het amendement zal dit vormgegeven worden in het kader van de implementatie van de modernisering van de WSW.
Samen met VNG, Cedris en cliëntenorganisaties zullen instrumenten worden ontwikkeld en activiteiten in gang gezet om te komen tot een wachtlijstaanpak die zowel gericht is op het verkorten van de wachtlijsten als ook het beperken van de wachtduur. Bij toekenning van middelen uit het implementatiebudget aan individuele gemeenten zal hier expliciet aandacht worden besteed.

Voor wat betreft de dekking resteert dan nog een probleem van 4,7 mln. Deze zijn niet beschikbaar, want gereserveerd voor de WSW-indicatiestelling. Bij de hierboven geschetste aanpak zijn additionele middelen bovenop de inzet van middelen uit het implementatiebudget ook niet dwingend noodzakelijk. Bij de indieners van het amendement wordt daarom aangedrongen dit bedrag te laten vervallen dan wel alternatieve dekking aan te dragen.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)


---