Gemeente Wieringen
PUBLICATIE WIERINGER COURANT
VRIJDAG 27 OKTOBER 2006
GEMEENTE VEILT INBOEDELS OP VRIJDAG 3 NOVEMBER
Op vrijdag 3 november 2006 organiseren burgemeester en wethouders een veiling. De veiling
vindt plaats bij gemeentewerken aan De Wieken en begint om 20.00 uur. Belangstellenden
kunnen de goederen vanaf 19.00 uur bekijken.
De te veilen goederen zijn vrijgekomen bij ontruimingen van woningen en een bedrijf.
Een greep uit de te veilen artikelen: magnetron, fornuis, tv's, koel/vrieskast, divers meubilair,
wasmachine, geluidsinstallatie, fietsen, surfplank met zeil, kleine zeilboot, bouwlamp met
statief, zware werkbank, lasmasker en lasapparaat, zware kabels, voorraad moeren en bouten,
diverse zware gereedschappen.
De kavellijst kan in de loop van dinsdag 31 oktober via www.wieringen.nl worden bekeken.
De veiling van de goederen vindt plaats onder het beding van voetstootse verkoop, gezien of
niet gezien, zonder enige aansprakelijkheid voor verkoopster omtrent hoedanigheid van de te
veilen artikelen. Direct na toewijzing staat het verkochte voor rekening en risico van de koper
zonder enige aansprakelijkheid van verkoopster.
VERORDENING VOORZIENINGEN MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
VASTGESTELD EN LEGES REISDOCUMENTEN VERHOOGD
Burgemeester en wethouders van Wieringen maken bekend dat de gemeenteraad in zijn
vergadering van 28 september 2006 heeft vastgesteld de Verordening Voorzieningen
Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Wieringen 2007 en de Verordening tot wijziging
van de Tarieventabel van de Legesverordening 2006, behorende bij de Legesverordening
Wieringen 2006.
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) treedt op 1 januari 2007 in werking. In de
Wmo komen voorzieningen uit de Welzijnswet, de huishoudelijke verzorging uit de AWBZ
en de Wet voorzieningen gehandicapten bij elkaar. Het uitgangspunt van de wet is het
creëren van samenhang tussen wonen, welzijn en zorg. In het kort regelt de nu vastgestelde
verordening de verstrekking van de diverse voorzieningen.
De wijziging van de tarieventabel betreft de verhoging van leges voor reisdocumenten in
verband met verstrekking van een reisdocument in creditcard.
De Verordening tot wijziging van de Tarieventabel is op 1 oktober 2006 in werking getreden
en de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning treedt op 1 januari 2007 in
werking.
Bekendmaking heeft plaatsgevonden door opneming in het "Register van bekendmaking"
respectievelijk op 29 september 2006 en 24 oktober 2006 onder de nummers 277 en 278.
Het register ligt voor iedereen kosteloos ter inzage in het gemeentehuis. Op verzoek en tegen
betaling van de verschuldigde leges wordt een afschrift van het desbetreffende besluit
beschikbaar gesteld.
WIJZE VAN STEMMEN TIJDENS TWEEDE KAMERVERKIEZING OP
22 NOVEMBER A.S.
Indien u niet in staat bent zelf uw stem uit te brengen op de dag van de verkiezing of wanneer
u liever in een andere plaats in de gemeente of in Nederland uw stem uitbrengt dan kunt u
kiezen voor 1 van onderstaande mogelijkheden.
STEMMEN BIJ VOLMACHT
Wanneer u niet in staat bent om op 22 november a.s. te gaan stemmen kunt u ervoor kiezen
iemand anders te machtigen uw stem uit te brengen.
Er wordt bij stemmen bij volmacht onderscheid gemaakt in de volgende 2 mogelijkheden:
1. u geeft een volmacht aan een persoon die in hetzelfde stemdistrict als kiezer staat
geregistreerd;
2. u geeft een volmacht aan een persoon die in een ander stemdistrict als kiezer staat
geregistreerd. Dit kan bij de Tweede Kamerverkiezing dus ook een persoon zijn die in
een andere gemeente dan Wieringen als kiezer is geregistreerd.
Voor beide mogelijkheden geldt dat de gemachtigde maximaal 2 volmachten mag aannemen.
Deze mag hij uitsluitend tegelijk met zijn eigen stem uitbrengen!
1. Na ontvangst van uw oproepingskaart kunt u, tot en met de dag van de stemming, een
andere kiezer machtigen voor u te stemmen. Dit doet u door de achterzijde van uw
oproepingskaart in te vullen en deze vervolgens aan de gemachtigde over te dragen. Let
op, u kunt op deze wijze alleen iemand uit hetzelfde stemdistrict deze volmacht geven!
2. Indien u een persoon wilt machtigen die in een ander stemdistrict uitgenodigd is zijn stem
uit te brengen dan dient u dit schriftelijk aan te vragen. Hiervoor bestaan formulieren die u
bij Burgerzaken kunt verkrijgen. Let wel op, u dient dit verzoek uiterlijk 8 november
2006 te hebben ingediend! Daarnaast kunt u op deze wijze níet iemand machtigen
wanneer u reeds een kiezerspas heeft aangevraagd (zie hieronder).
KIEZERSPAS
Indien u in een ander stemdistrict dan waar u als kiezer bent uitgenodigd uw stem wilt
uitbrengen dan kunt u een kiezerspas aanvragen. U kunt een kiezerpas schriftelijk of
mondeling aanvragen:
1. Schriftelijke aanvraag: hiervoor bestaan formulieren die u bij Burgerzaken kunt
verkrijgen. Let wel op, u dient dit verzoek uiterlijk 8 november 2006 te hebben
ingediend!
2. Mondelinge aanvraag: na ontvangst van uw oproepingskaart kunt u uiterlijk op 17
november 2006, persoonlijk een kiezerspas aanvragen bij Burgerzaken. U dient uw
oproepingskaart mee te nemen. Uw oproepingskaart wordt vervolgens door een
medewerkster Burgerzaken omgezet in een kiezerspas.
Let op! Uverkrijgt géén kiezerspas indien het u reeds, middels de schriftelijk procedure, is
toegestaan bij volmacht aan de stemming te mogen deelnemen!
Voor meer informatie of het verkrijgen van de vermelde formulieren kunt u contact opnemen
met Burgerzaken, mevrouw F. Meereboer, tel. 0227-594324 (doorkiesnummer).
INGEBRUIKNAME PASFOTOSTUDIO GEMEENTEHUIS
Met ingang van 1 november 2006 kunt u op het gemeentehuis terecht voor een pasfoto t.b.v.
het aanvragen van een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of gehandicaptenparkeerkaart.
Hiervoor is een pasfotostudio in het gemeentehuis geplaatst. De pasfoto's voldoen in 95% van
de gevallen aan de eisen die worden gesteld voor het aanvragen van een nieuw reisdocument.
Bij kinderen bestaat echter de kans, i.v.m. de afstand tot de lens, dat niet aan de nieuwe
pasfoto-eisen kan worden voldaan. U wordt dan geadviseerd een pasfoto bij een vakfotograaf
te laten maken.
De kosten van de pasfoto's bedragen 5,00 en ontvangt hierbij 5 stuks. Indien echter blijkt
dat de pasfoto niet aan de eisen voldoet kunt u het kosteloos nogmaals proberen of kunt u het
bedrag van 5,00 terug gestort krijgen.
WIST U DAT??????
Zomaar eens wat belangrijke puntjes om niet te vergeten.....
Wist u dat:
Y U verplicht bent uw verhuizing door te geven aan Burgerzaken van uw (nieuwe)
woongemeente. Dit omdat uw verhuizing gewijzigd moet worden in het
Bevolkingsregister. Zodra uw adres is vastgelegd ontvangen diverse instanties via dit
Bevolkingsregister uw nieuwe adresgegevens. U kunt bij de afdeling Burgerzaken een
overzicht ontvangen welke instanties dit precies zijn. Deze hoeft u dan zelf geen
verhuisbericht meer te sturen!
Y U, indien u zwanger bent en niet gehuwd, u het vaderschap het beste vóór de geboorte
kunt regelen door een erkenningsakte op te laten maken bij de Burgerlijke Stand.
Belangrijke voordelen zijn:
- uw kindje heeft direct vanaf de geboorte juridisch gezien een vader;
- u kunt vooraf vastleggen dat uw kindje de achternaam van de vader krijgt;
- indien de moeder alleen een vreemde nationaliteit heeft en de vader is
Nederlander verkrijgt het kindje direct de Nederlandse nationaliteit. Zéér
belangrijk: dit is nl. níet meer mogelijk wanneer u de erkenning achteraf, dus
na de geboorte, wilt regelen!!
Y U, wanneer uw rijbewijs verloopt en u heeft een groot-rijbewijs (categorie C/E/D/E) óf
u bent 70 jaar of ouder, eerst medisch gekeurd moet worden voordat u een nieuw
rijbewijs kunt aanvragen! Houdt u daarom rekening met een termijn van 8 tot 10
weken voordat u een nieuw rijbewijs kunt aanvragen!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw N. Slot (tel. 594323) of
mevrouw F. Meereboer (tel. 594324).
BOUWEN EN WONEN
A. Ontvangen aanvragen bouwvergunning
ontvangen 20 oktober 2006:
- het constructief wijzigen van opslagruimte ten behoeve van een badkamer (reguliere
bouwvergunning).
ontvangen 23 oktober 2006:
- het oprichten van tijdelijke kantoor- schaftruimte voor een periode van maximaal 5 jaar op
het perceel De Wieken 9 (reguliere bouwvergunning).
ontvangen 24 oktober 2006:
- het plaatsen van een loggia op het perceel Noorderoeverdijk 31 (reguliere
bouwvergunning).
ontvangen 26 oktober 2006:
- het veranderen/vergroten van een aanbouw en oprichten garage/berging op het perceel
IJsselmeerstraat 44 (reguliere bouwvergunning).
De onder A genoemde aanvragen kunnen worden ingezien tijdens openingstijden van het
gemeentehuis bij de afdeling Grondgebiedzaken (artikel 41 van de Woningwet, ter
kennisgeving). Het voornemen bestaat om de genoemde aanvragen verder in behandeling te
nemen.
Voor meer inlichtingen kunt u zich wenden tot de afdeling Grondgebiedzaken tel. 0227-
594396.
Hippolytushoef, 27 oktober 2006
Drs. J. Wittink, secretaris
M.J.P. van Kampen-Nouwen, wnd. burgemeester