55% van de zakenreizigers vindt deel zakenreizen onnodig
Marcommit
55% van de Europese zakenreizigers vindt een deel van de zakenreizen onnodig
TANDBERG presenteert resultaten van Ipsos MORI onderzoek onder 1.400 Europese
zakenreizigers
Amsterdam, 26 oktober 2006. TANDBERG, leverancier van producten en diensten voor visuele
communicatie, heeft een onderzoek laten uitvoeren onder Europese zakenreizigers. De
uitkomsten bevatten een voor bedrijven duidelijke boodschap: zakenreizen zijn in een
groot aantal gevallen niet nodig en gaan ten koste van de effectiviteit van het bedrijf.
Zo geeft meer dan de helft van alle zakenreizigers (55 procent) aan dat een deel van de
zakenreizen niet nodig is. Ongeveer 15 procent van de Europese zakenreizigers vindt zelfs
dat reizen hen minder productief maakt en 44 procent beschrijft zichzelf als overstresst.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksinstituut Ipsos MORI in opdracht
van TANDBERG. 1.400 internationale zakenreizigers uit Nederland, Groot-Brittannië,
Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Italië namen deel aan het onderzoek.
Zeer opvallend is verder dat de zakenreizigers verwijzen naar niet aan het werk
gerelateerde zaken, als hen wordt gevraagd waarom ze zelf graag op zakenreis gaan. Ze
noemen indirecte motieven: 58 procent noemt socializen (Nederland 61 procent) en 69
procent noemt het leren kennen van andere culturen (Nederland 58 procent), als redenen
voor de reis.
Fredrik Halvorsen, CEO van TANDBERG: 'Bedrijven moeten zich afvragen of het socializen en
leren kennen van andere culturen voldoende aanleiding zijn om de negatieve impact van
zakenreizen te rechtvaardigen. Het is tijd voor bedrijven om het zakenreizen anders in te
richten door zich af te vragen wat elke zakenreis oplevert en welke mogelijke
alternatieven er zijn.'
Alternatief: videoconferencing
Op het persoonlijke vlak heeft het reizen een negatieve impact op de balans tussen werk en
privéleven. Een groot deel van de Europese zakenreizigers (29 procent) staat open
voor alternatieven afkomstig uit de (tele-)communicatie hoek, blijkt uit het onderzoek
(Nederland 22 procent).Van degenen die videoconferencing hebben of de aanschaf overwegen,
verwacht 32 procent dat het de work/life balans zal verbeteren (Nederland 21 procent).
Voor de meeste organisaties is het voeren van gesprekken en houden van vergaderingen via
video voor een groot deel van de zakenreizen een goed alternatief. De technologie maakt
het mogelijk om medewerkers face-to-face te laten communiceren, zonder tijd en veel geld
te verspillen aan zakenreizen en het milieu te ontzien.
Zakenreis verstoort balans werk en privé
Niet alleen bedrijven, ook de medewerkers zelf voelen het effect van zakenreizen. De
kwalificatie 'reizen is een noodzakelijk kwaad' werd gedeeld door 1 op de 3 Nederlandse
respondenten (33 procent). Verder vindt bijna 20 procent van de Nederlandse reizigers dat
zakenreizen hen uitput. Zakenreizen blijken een schadelijk effect te hebben op een goede
balans tussen werk en privé-leven. En dat lijkt aan te tonen dat zakenreizen voor
een groot deel van de werknemers niet de 'extra beloning' is voor een interessante
functie.
Milieubewust: van denken naar doen
Bedrijven schenken in toenemende mate aandacht aan sociaal-maatschappelijke vraagstukken
en een van de aspecten hiervan is de zorg voor het milieu. Ook in dat licht is het
aangetoond dat het vliegen een negatieve impact heeft op het milieu en we daar eigenlijk
zorgvuldiger mee om moeten gaan. Ongeveer 40 procent van de Nederlandse respondenten zegt
milieubewust te zijn, maar slechts 9 procent zegt daarom ook daadwerkelijk proactief
minder te reizen.
De praktijk: Vodafone
Een van de bedrijven die proactief met deze situatie omgaat is Vodafone. Zij hebben
wereldwijd 50 TANDBERG videolocaties geïmplementeerd en verwachten daarmee dat ze
hun reiskosten wereldwijd met 30 procent kunnen terugbrengen. De investering wordt binnen
een jaar terugverdiend. Dr. Armin Hessler, Director of IS Management bij Vodafone: 'Het
besluit om video-meetings te gebruiken heeft de 'kwaliteit van leven' van onze
medewerkers verbeterd. Natuurlijk vervangt visuele communicatie een face-to-face
ontmoeting niet voor de volle 100 procent, maar het komt heel dicht in de buurt.'