VVD


26-10-2006

VVD presenteert elf voorstellen voor lastenvermindering bedrijven

VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot presenteert tijdens het Algemeen Overleg administratieve lasten op donderdag 26 oktober een 11-puntenplan voor minder lasten voor bedrijven.

Met dit 11-puntenplan wil het VVD-kamerlid de regering met klem verzoeken voortgang te maken met het verminderen van de regeldruk. Aptroot: "Er is veel gedaan, maar er kan meer en het kan nog beter. Laat het kabinet lef tonen en de daad bij het woord voegen: schrappen met die regels!"

De VVD wil een forse sanering van het aantal inspectie- en controlediensten. De Voedsel- en Warenautoriteit en de Arbeidsinspectie moeten samengaan. Aptroot wil ook dat het ministerie van Economische Zaken zich aan de afspraak houdt om 50 procent van de vergunningstelsels te schrappen. Nu is dat slechts 25 procent. Verder stelt het plan voor om de bestelauto van de zaak buiten de regeling privé-gebruik en loonbelasting te houden en de maandaangiftes van Directeur-grootaandeelhouders (DGA) en Zelfstandige Zonder Personeel (zzp'er) te laten vervallen.

De 11 voorstellen van de VVD:


1. De VVD wil een forse sanering van het aantal inspectie- en controlediensten.

2. Een extra taakstelling voor het ministerie van Economische Zaken (EZ) is op zijn plaats. De VVD wil dat EZ nog minstens vijf procent van de administratieve lasten schrapt.

3. De VVD wil dat EZ nog 15 vergunningstelsels schrapt.
4. Iedere ingeschreven ondernemer bij de Kamer van Koophandel krijgt op eigen verzoek een Verklaring Zelfstandige van de Belastingdienst. De verklaring wordt jaarlijks automatisch verlengd.
5. De Directeur-grootaandeelhouder (DGA) en de Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP-er) doen een jaaraangifte voor belastingen, de maandaangiftes vervallen.

6. Bij gemeenten, provincies en waterschappen één loket en één inspecteur afdwingen.

7. Vervallen van vervoerenquête voor bedrijven met voertuigen lichter dan twee ton.

8. De bestelauto van de zaak valt buiten de regeling privé-gebruik en loonbelasting; ter compensatie wordt de motorrijtuigenbelasting verhoogd met ruim 100 euro per jaar.

9. Wijzigingen in regelgeving per 1 januari en belangrijke andere wijzigingen minstens vier maanden van tevoren besloten en bekend gemaakt aan de betrokken ondernemers.

10. Voorgenomen wetgeving voor Vervoermanagement en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) gaan niet door.

11. Uniformering van normen voor voertuigen voor de bevoorrading van stadscentra en van de tijden voor bevoorrading.

Charlie Aptroot: c.aptroot@tweedekamer.nl