Veel consumenten kennen internetgevaren niet
26 oktober 2006
Verplichte normen moeten digitale onveiligheid indammen
Veel mensen denken op de hoogte te zijn van de risico's van internet,
maar kennen de specifieke gevaren niet en nemen lang niet allemaal de
maatregelen die daartegen nodig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de
Consumentenbond. Daaruit komt ook naar voren dat de virusfilters van
het merendeel van de grote internetproviders matig scoren.
Consumenten zijn op internet dus kwetsbaarder dan ze denken. De bond
stelt voor dat er snel veiligheidsnormen komen.
Twee van de drie computergebruikers denken voldoende op de hoogte te
zijn van de gevaren die op internet loeren. Maar vervolgens blijken
zij niet te weten wat die bedreigingen inhouden en weet niet iedereen
wat zij er tegen moeten doen. Dat is een verontrustende situatie,
zeker omdat mensen zelf verantwoordelijk worden gesteld voor het
regelen van hun veiligheid.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt verder dat
internetproviders (behalve UPC) draadloze netwerken standaard
onbeveiligd inschakelen, en zonder dat de gebruiker op het belang van
beveiliging wordt gewezen. Zes van de tien onderzochte providers laten
bovendien meer dan 1 op de 10 virusmails door. Dat is onacceptabel,
want mensen verwachten veilig te zijn, maar zijn dat dus niet.
De gevolgen van digitale onveiligheid zijn groot. Maar liefst 62% van
de Nederlandse computergebruiker heeft het afgelopen jaar een
veiligheidsprobleem meegemaakt, uiteenlopend van een vastgelopen
computer door spyware tot digitale beroving aan toe. Dat leidt voor
consumenten tot kosten, privacyaantasting, dataverlies, veel gedoe en
- funest voor de branche - minder vertrouwen in digitaal zaken doen.
Voor consumenten is het tegenwoordig feitelijk niet meer mogelijk zich
adequaat te beveiligen: het is te moeilijk, te veranderlijk en te
dynamisch, te veel en te onbeheersbaar. Terwijl bedrijven op grond van
bestaande wetgeving al verplicht zijn om veilige digitale producten en
diensten te leveren.
De Consumentenbond vindt dat niet consumenten maar bedrijven voortaan
de veiligheid moeten gaan regelen: bij producten en diensten zou de
beveiliging standaard in moeten zitten. De industrie moet daarvoor
zelf veiligheidsnormen opstellen; de overheid stelt bedrijven die zich
daar niet aan houden aansprakelijk, zodat gedupeerden een compensatie
kunnen krijgen.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond