Unicef
Sarah Jessica Parker helpt bij Unicef-campagne 'Trick-or-Treat' 26 oktober 2006, New York - Dinsdag 31 oktober is het Halloween. Zoals miljoenen anderen in de Verenigde Staten ging ook Sarah Jessica Parker als kind verkleed de deuren langs voor Unicef.
V.l.n.r. Unicef Ambassadeur Sarah Jessica Parker, directeur van Unicef in de VS, Charles J. Lyons, en de directeur van Unicef Internationaal Ann M. Veneman. Foto: Unicef/06-1641/Markisz V.l.n.r. Unicef Ambassadeur Sarah Jessica Parker, directeur van Unicef in de VS, Charles J. Lyons, en de directeur van Unicef Internationaal Ann M. Veneman. Foto: Unicef/06-1641/Markisz
"De campagne 'Trick-or-Treat voor Unicef' is mij vooral zo dierbaar, omdat ik er vroeger als kind zelf aan meedeed", vertelt Sarah Jessica Parker. En nu ik moeder ben, wil ik die ervaring delen met mijn zoon.
Met Halloween draait het vaak om het verzamelen van emmers vol snoep. 'Trick-or-Treat voor Unicef' laat zien dat kinderen ook veel plezier kunnen hebben met het verrichten van goede daden. Een positieve eerste ervaring met filantropie, kan de basis zijn voor een vrijgevig leven".
Kinderen van Public School 59 houden oranje doosjes omhoog waarmee ze geld gaan inzamelen tijdens de 'Trick-or-Treat' campagne Foto: Unicef/06-1639/Markisz Kinderen van Public School 59 houden oranje doosjes omhoog waarmee ze geld gaan inzamelen tijdens de 'Trick-or-Treat' campagne Foto: Unicef/06-1639/Markisz
Geschiedenis van de campagne Op Halloween-avond in 1950, gingen vijf betrokken kinderen langs de deuren om geld in te zamelen voor hun leeftijdgenoten in het naoorlogse Europa. Ze haalden in totaal 17 dollar op en doneerden dit aan Unicef.
Geïnspireerd door dit innovatieve en filantropische initiatief, werd besloten er een nationale campagne van te maken, onder de naam 'Trick-or-Treat voor Unicef'. In 1967 riep president Lyndon Johnson Halloween (31 oktober) uit tot 'Unicef Dag'.
In de afgelopen 56 jaar hebben de Amerikaanse campagnedeelnemers meer dan 132 miljoen dollar opgehaald. Tegenwoordig zijn er soortgelijke Halloween-campagnes voor Unicef in Canada, Ierland, Mexico en Hong Kong.
Actrice en Unicef Ambassadeur Sarah Jessica Parker. Foto: Unicef/06-1641/Markisz
Actrice en Unicef Ambassadeur Sarah Jessica Parker. Foto: Unicef/06-1641/Markisz
Oranje doos
Bij de lancering van de campagne werd Sarah Jessica Parker vergezeld door New York City Public School 59. Met z'n allen stopten ze geld in een grote oranje 'Trick-or-Treat for Unicef' doos. De kinderen stelden Sarah Jessica veel vragen, waaronder "Hoe is het om moeder te zijn?".
"Het is het mooiste dat je kan overkomen", antwoordde ze.
Meer dan alleen plezier
De 8-jarige Tyler Nelson beloofde al zijn zakgeld te weg te geven om kinderen in nood te helpen "zodat ze schoon water, voeding en onderwijs kunnen krijgen."
Ann M. Veneman, directeur van Unicef Internationaal, toonde veel waardering voor deze vrijgevigheid. "Wat jij doet is erg belangrijk, omdat je kinderen helpt die niet dezelfde kansen hebben als jij."
En tegen de campagnedeelnemers zei ze: "Als jullie met Halloween verkleed de straat opgaan, dan hoop ik dat jullie beseffen dat wat jullie doen veel belangrijker is dan alleen maar plezier hebben.