AutoRai

Nieuw logo voor Fiat

(10/26/2006)
De laatste maanden is hard gewerkt aan een nieuwe strategie bij Fiat. Dit is onderstreept door de vele nieuwe modellen die zijn gepresenteerd: van de Croma tot de Grande Punto, de Panda, de Sedici en de binnenkort te verschijnen nieuwe Bravo.
Fiat Brand manager Luca de Meo verklaart: âIn deze belangrijke, dynamische context hebben we besloten om de vooruitgang tot nu toe te bezegelen met een nieuw logo, als een tastbaar teken van de nieuwe drijfkracht die ons stuwt naar toekomstige uitdagingen. Daarom is het nieuwe logo voor het eerst te zien op de voorkant van de nieuwe Fiat Bravo. Geleidelijk verschijnt het daarna op alle Fiat-modellen.â

Het logo is ontworpen door RobilantAssociati (een gespecialiseerd Brand Advisors & Strategic Design bureau) in samenwerking met het Centro Stile Fiat. Het nieuwe symbool is afgeleid van het beroemde schild dat pronkte op de voorkant van de Fiat-modellen tussen 1931 en 1968, met de naam Fiat -in verticaal uitgerekte letters- tegen een robijnrode achtergrond, omrand door een rond chromen frame. Het driedimensionale effect straalt technologie, Italiaans design, dynamiek en een sterke persoonlijkheid uit en is tevens een eerbetoon aan het ronde logo (witte Fiat-letters tegen een rode achtergrond en met een lauwerkrans omringd) dat jarenlang symbool stond voor Fiats perfect presterende en krachtige modellen.

Het krachtige nieuwe logo vertegenwoordigt de immer voortgaande verandering, een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje. Precies waar Fiat vandaag de dag voor staat; een merk gericht op toekomstige uitdagingen maar dat ook trots is op haar historie. De twee hoofdelementen van het logo (de schildvorm en de rode kleur) roepen direct herinneringen op aan de Fiat 524 uit 1931, de eerste Fiat die het rechthoekige logo gebruikte dat pronkte op een stijlvolle en aërodynamische nieuwe grille, in de vorm van een schild met verticale elementen.

Het nieuwe Fiat-logo is ontworpen om de missie uit te dragen van een Italiaans bedrijf dat al meer dan honderd jaar prachtig gestileerde autoâs bouwt die toegankelijk zijn en de beste kwaliteit in het alledaagse leven garanderen.