Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Aftrek ziektekosten vooral veroorzaakt door oneigenlijk gebruik
---

Diverse media hebben op 25 oktober gemeld dat volgens minister Zalm de 'aftrek van ziektekosten de pan uit rijst. Hieronder de reactie van Henk Weijnen, beleidsmedewerker inkomen bij de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad.

Volgens het Ministerie van Financiën zou de belastingaftrek voor ziektekosten uit de hand lopen. Dit jaar zullen bijna 3 miljoen huishoudens ziektekosten aftrekken, waarmee een bedrag van 1,6 miljard is gemoeid. In het jaar 1990 betrof dit 479.000 huishoudens en kostte dit de schatkist 128 miljoen. De cijfers zijn op zich juist, maar de indruk die door Minister Zalm deze week in de Tweede Kamer werd gewekt, dat dit vooral het gevolg zou zijn van de bijzondere regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten, slaat nergens op. In een artikel in de Volkskrant van 17 oktober maakte Minister Hoogervorst het nog bonter. Hij schreef dat de verpolitiekte discussie over chronisch zieken heeft geleid tot een buitenissige ontwikkeling van de buitengewone lastenaftrek.

De explosieve toename van de buitengewone uitgavenaftrek is vooral veroorzaakt door de aftrek van premies voor de ziektekostenverzekering. In 1970 is op advies van de Commissie Hofstra een nieuwe drempel voor aftrek van buitengewone uitgaven ingevoerd. De hoogte van de drempel werd gekoppeld aan de hoogte van de ziekenfondspremie. De bedoeling ervan was dat de premie voor de ziektekostenverzekering, die beschouwd kan worden als behorende tot de normale kosten van levensonderhoud, niet in aanmerking zou komen voor fiscale aftrek. Door verschillende ontwikkelingen is deze drempel, nu 11,5% van het verzamelinkomen, al geruime tijd niet meer effectief. Het gevolg hiervan is dat thans de grootste aftrekpost binnen de buitengewone uitgaven premies ziektekostenverzekering betreft, maar liefst 60% van de aftrekbare buitengewone uitgaven. In feite is dit aan te merken als een grootschalige vorm van oneigenlijk gebruik. Opeenvolgende kabinetten hebben nagelaten dit oneigenlijk gebruik aan te pakken. Een interdepartementale werkgroep heeft in een rapport in 2001 beschreven welke groepen met enkel premies ziektekosten (ver) boven de drempel voor de aftrek van ziektekosten uitkomen. Dit zijn o.m. werknemers met een inkomen vanaf modaal, vrijwel alle ouderen, zelfstandigen met een inkomen tot ca. 50.000 en rijksambtenaren met een inkomen tot ca. 40.000.

Naar aanleiding van dit rapport werd aangekondigd, dat met de komst van een nieuwe Zorgverzekeringswet dit grote knelpunt van oneigenlijke fiscale subsidiering van premies ziektekosten aangepakt zou worden. Het huidige kabinet, verantwoordelijk voor de nieuwe Zorgverzekeringswet, heeft dit echter nagelaten. Een andere oorzaak van oneigenlijk gebruik is dat veel mensen als gevolg van andere aftrekposten, zoals premies lijfrenten, hypotheekrente, zelfstandigenaftrek e.d., de drempel voor de buitengewone uitgaven aanzienlijk kunnen verlagen. Dit leidt er bijv. toe dat mensen met een inkomen tot 2 maal modaal dankzij de eigen woningaftrek in aanmerking komen voor aftrek van (premies) ziektekosten, waarop zij zonder eigen woning geen aanspraak zouden kunnen maken. Aldus hebben mensen met dergelijke aftrekposten een dubbel belastingvoordeel: aftrek van hypotheek- of lijfrente en aftrek van ziektekosten.

De echte als buitengewoon aan te merken ziektekosten die samenhangen met chronische ziekte en handicap maken slechts 14% uit van de totale aftrekbare uitgaven. In 2004 was dit nog 18%. In 1985 was dit zelfs 28%. M.a.w de geweldige toename van aftrek ziektekosten is niet te wijten aan chronisch zieken en gehandicapten. Per 2004 is wel onder druk van de belangenorganisaties van gehandicapten en chronisch zieken gedeeltelijk een einde gemaakt aan een andere vorm van oneigenlijk gebruik van de ziektekostenaftrek. Tot dan kon iedereen met een inkomen tot en met de tweede belastingschijf (ca. 30.000) die 2 jaar of langer aftrek ziektekosten had alle aftrekbare ziektekosten vermenigvuldigen met 50%. Bovendien kwamen mensen tot 65 jaar dan in aanmerking voor het chronisch zieken forfait, een extra aftrekpost van thans 795. Deze faciliteiten waren bedoeld voor chronisch zieken en gehandicapten, maar in de praktijk kon iedereen daarvan gebruik maken. Vanaf 2004 komen voor inkomens tot modaal alleen specifieke ziekte-uitgaven die samenhangen met chronische ziekte of handicap in aanmerking voor de vermenigvuldigingsfactor. Omdat deze operatie een besparing opleverde werd de vermenigvuldigingsfactor verhoogd tot aanvankelijk 65% en per 2006 toen de besparing aanzienlijk hoger bleek uit te vallen - tot 113%. Ook de voorwaarde voor het chronisch zieken forfait werd gewijzigd: alleen mensen met specifieke uitgaven van tenminste 314 komen thans voor dit forfait in aanmerking. Deze specifieke uitgaven zijn o.m.: medicijnen, hulpmiddelen en aanpassingen van de woning, kosten thuiszorg en voor intramurale verpleging en extra vervoerskosten i.v.m. ziekte of handicap. Helaas heeft het Ministerie van Financiën bij deze wetswijziging ook de aanschaf van een bril en de aftrekbare kosten voor de huisapotheek ( 23 per huishoudlid) ondergebracht bij deze specifieke uitgaven, in afwijking van de voorstellen van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad. Hiermee is een deel van het oneigenlijk gebruik van de faciliteiten voor chronisch zieken en gehandicapten blijven bestaan met een kostenplaatje van 85 miljoen.

Heel wrang is het daarom dat de ministers Zalm en Hoogervorst nu het voorbeeld van de bril aanhalen, die in bepaalde gevallen (vooral vanwege het onbedoelde recht op het chronisch zieken forfait) kan leiden tot een hogere aftrekpost dan de werkelijke aanschafkosten, voor hun bewering dat de aftrek van ziektekosten de pan uitrijst als gevolg van de aftrek van bijzondere ziektekosten. Deze zelfde bewindslieden hebben de voorstellen van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad om de bril en de huisapotheek niet meer aan te merken als specifieke uitgaven, die in aanmerking komen voor de vermenigvuldigingsfactor en voor het chronisch zieken forfait, afgewezen.

(Geplaatst: 26 oktober 2006)

---