VBA: Matching, ziekteverzuim en Sociaal Contract
25-10-2006
Vorige week vrijdag 13 oktober heeft CNV Dienstenbond met directie aan
tafel gezeten om te praten over de matchingsprocedures, ziekteverzuim
en bijna vergeten, het Sociaal Contract. Drie onderwerpen die in de
actualiteit niet onderdoen voor elkaar.
Matching
CNV Dienstenbond heeft met regelmaat bij HRM aan de bel getrokken om
duidelijkheid te krijgen over de procedures en criteria, echter, HRM
schermt met het positieve advies van de OR en wij hebben verder geen
inzicht gekregen op de achterliggende procedures.
In augustus heeft CNV Dienstenbond met de OR gesproken over de
matchingsprocessen. Er zijn veel onduidelijkheden in bevoegdheden,
procedures, verantwoordelijkheden en consequenties. Ook de OR had niet
verwacht dat met positieve advies over de aanvraag van de Commerciële
Heroriëntatie zoveel overhoop zou worden gehaald.
De OR was het met CNV Dienstenbond eens en heeft een onafhankelijk
bureau laten uitzoeken hoe het fenomeen matching is ingezet en
uitgevoerd bij de VBA. De uitkomst is schokkend.
Het onderzoeksbureau concludeert op basis van het onderzoek bij de
VBA:
1. Er is onvoldoende sturing op personeelsonderhoud
2. Matching is nieuw voor de VBA en daarmee niet doorzichtig
3. Er ontbreken een aantal goede waarborgen in het proces
Deze conclusies worden getrokken op basis van een aantal gevonden
gegevens:
* Geen mogelijkheid tot het maken van bezwaar
* Bij de VBA is niet op alle afdelingen sprake van een goed
gestructureerd personeelsonderhoud
* Geen consistent gebruik van dezelfde methodieken in het
matchingsproces
* Er is een zelf ontwikkelde competentiescan van de VBA
* Er zit een verschil in functiebeschrijvingen
* De VBA heeft geen formele vorm van belangstellingenregistratie
georganiseerd bij reorganisatie/herplaatsing
* Er is een beperkte groep beslissers in het proces
Geconfronteerd met deze uitkomsten geeft de directie aan dat zij zich
niet herkennen in deze uitkomsten, zij wel zien dat er
aanloopproblemen zijn, maar dat het proces verder goed doorlopen is.
Op de vraag wat de VBA doet met de toch wel schokkende constatering
dat het personeelsonderhoud niet voldoende is, zegt de VBA "dat mee te
nemen". Dat vindt CNV Dienstenbond volstrekt onvoldoende en wij vinden
dan ook dat zo snel mogelijk opgepakt moet worden om het
personeelsonderhoud wel up to date te krijgen.
Ziekteverzuim
De VBA heeft ons een uitgebreide presentatie gegeven over de visie en
de inzet op ziekteverzuim. Het uitgangspunt van de VBA is dat "ziekte
overkomt je, verzuim is een keuze". Dit onderwerp heeft veel tijd in
beslag genomen, met name omdat bonden niet helemaal overtuigd zijn van
het effect en de effectiviteit van het ziekteverzuimbeleid.
Dit beleid vraagt veel van de organisatie, ook van leidinggevenden die
een verantwoordelijkheid krijgen. Juist als communicatie één van de
grote problemen bij de VBA is, lijkt het twijfelachtig of een nieuw
ziekteverzuimbeleid op deze manier van de grond kan komen. Ook worden
er vraagtekens gezet bij de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die
bij management gelegd gaan worden. Gaat een leidinggevende bepalen of
iemand ziek is? En wat stelt de VBA zich voor bij het beoordelen van
leidinggevenden op het ziekteverzuimpercentage?
De ondernemingsraad speelt hier ook nog een belangrijke rol in. Zij
moeten in een verzuimprotocol vastleggen wat kan en niet kan en wie
daarvoor verantwoordelijk is. De Wet op de OR voorziet daarin.
Sociaal Contract
Door de bovenstaande gespreksonderwerpen zijn partijen niet toegekomen
aan het feitelijke doel van de bijeenkomst; het Sociaal Contract. Wel
heeft CNV Dienstenbond aangegeven langzamerhand erg te twijfelen over
de houdbaarheid van het Sociaal Contract. Het contract is afgelopen in
2004 en een aantal bepalingen, procedures en begrippen zijn ronduit
verouderd en soms helemaal niet meer van toepassing. Daarom heeft CNV
Dienstenbond aangegeven dat als er niet op korte termijn een nieuw
Sociaal Contract komt, wij de leden individueel gaan adviseren en het
Sociaal Contract zullen opzeggen.
Kortom, ondanks dat wij niet aan de hoofdschotel zijn toegekomen,
waren de twee voorgerechten (matching en ziekteverzuim) voldoende om
een goed gesprek te kunnen hebben. CNV Dienstenbond doet dat voor de
leden, echter, alle medewerkers profiteren straks mee van de afspraken
die wij maken. Maak ze ook lid!
Voor vragen en/of opmerkingen, kunt u contact opnemen met uw
bestuurder, Fedde Monsma. Telefoon: 023 5651052 of e-mail:
f.monsma@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV