Ingezonden persbericht


TLN tevreden over besluit LZV's

Transport en Logistiek Nederland is tevreden dat de proef met langere en zwaardere vrachtautocombinaties wordt voortgezet. De voorwaarden voor de zogenaamde ervaringsfase worden de komende maanden door de betrokkenen en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat nader vastgesteld. Tot die tijd geldt een overgangsfase waarvoor dezelfde voorwaarden als nu van toepassing zijn. TLN zet zich al meer dan 10 jaar in om de LZV's op de Nederlandse wegen te laten rijden. De transportorganisatie is dan ook niet verrast dat nu ook de overheid de grote voordelen van de LZV voor het milieu, verkeersveiligheid en de economie erkent.

Eerder dit jaar werden de zeer positieve onderzoeksresultaten van de evaluatie gepresenteerd. Deze gaven alle reden voor een positief besluit: een groter gebruik van LZV's levert zowel flinke bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen op. Zo is het brandstofverbruik per tonkm gemiddeld 33% lager dan van reguliere combinaties. Bij gelijkblijvend volume van het wegvervoer levert dat een CO2 reductie op van 3-5%. De filedruk neemt af met 1% en de kostprijs per tonkm kan teruglopen met 25%. Ook bleek uit de evaluatie dat bij een grootschalige inzet van LZV's het aantal verkeersdoden en gewonden zal afnemen.

De LZV is een innovatieve toepassing waarmee Nederland in Europa voorop loopt. TLN wil dan ook dat de ervaringsfase, waarbij de LZV voor alle transportondernemers toegankelijk wordt, zo snel mogelijk van start gaat. De organisatie streeft in dit kader naar een ingangsdatum van 1 mei 2007. Verder wil TLN dat in het nieuwe regime een zo efficiënt mogelijk ontheffingssysteem wordt ingevoerd, waardoor de administratieve lasten voor de transportondernemers zo gering mogelijk blijven. Ook vindt TLN het belangrijk dat voor het vervolgtraject nog eens kritisch wordt gekeken naar het huidige verbod voor het passeren van gelijkvloerse spoorwegovergangen. Deze maatregel zorgt ervoor dat veel bedrijven niet voor LZV's bereikbaar zijn.