Stichting Natuur en Milieu

Renault laat zien hoe het kan, Volkswagen maakt er een potje van

25 oktober 2006 - Driekwart van de grote automerken slaagt er onvoldoende in hun wagenpark zuiniger te maken. Dat blijkt uit een studie van Transport & Environment (T&E), de Europese koepelorganisatie voor verkeer en milieu waar Stichting Natuur en Milieu prominent lid van is. T&E heeft als eerste de hand weten te leggen op milieuprestaties op basis van verkoopcijfers van twintig individuele automerken in heel Europa. Volgens Natuur en Milieu is nu duidelijk bewezen dat vrijwillige afspraken niet werken en dat wettelijke maatregelen noodzakelijk zijn.

T&E analyseerde de voortgang tussen 1997 en 2005 van individuele automerken bij het terugdrin-gen van de uitstoot van broeikasgassen. De auto-industrie beloofde in een convenant met de Europese Unie in 1998/1999 de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte autos terug te brengen tot 140 gram CO per kilometer in 2008. Het zuiniger maken van autos is cruciaal bij de aanpak van klimaatverandering. Hoe minder brandstof een auto verbruikt, hoe minder CO wordt uitgestoten. Door de vergelijking van T&E is voor het eerst mogelijk een uitspraak te doen over de voortgang van het convenant per merk.

Fiat, Citroën en Renault zijn de koplopers. Renault, het wat betreft verkoop tweede automerk van Europa, ligt precies op schema om de gemiddelde uitstoot van 140 gram CO per kilometer in 2008 te halen. Volkswagen daarentegen, het best verkopende merk in Europa, haalt de afgesproken doelstelling maar voor de helft. Mazda, Suzuki en Nissan scoren nog slechter dan Volkswagen. Deze drie Japanse automerken hebben hun uitstoot de afgelopen jaren nauwelijks weten terug te dringen.

Volgens Natuur en Milieu is het nu voor het eerst duidelijk dat de verschillen tussen de merken gigantisch zijn. We weten nu precies wiens schuld het is dat de doelstelling van het convenant niet wordt gehaald. Het is volgens de milieuorganisatie duidelijk dat vrijwillige afspraken niet werken en dat wettelijke maatregelen noodzakelijk zijn.

T&E gaf het Institute for European Environmental Policy (IEEP) opdracht de verkoopgegevens van 1997 2005 te analyseren. De gegevens komen van R.L. Polk Marketing Systems GmbH, en wor-den door de auto-industrie gebruikt als de primaire bron voor verkoopgegevens.

Klik hier voor het rapport How clean is your car brand? (T&E, oktober 2006)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting Natuur en Milieu, Michel Jehae, 06-14487427.

Publicatiedatum: 25-10-2006