Renault laat zien hoe het kan, Volkswagen maakt er een potje van
25 oktober 2006 - Driekwart van de grote automerken slaagt er
onvoldoende in hun wagenpark zuiniger te maken. Dat blijkt uit een
studie van Transport & Environment (T&E), de Europese
koepelorganisatie voor verkeer en milieu waar Stichting Natuur en
Milieu prominent lid van is. T&E heeft als eerste de hand weten te
leggen op milieuprestaties op basis van verkoopcijfers van twintig
individuele automerken in heel Europa. Volgens Natuur en Milieu is nu
duidelijk bewezen dat vrijwillige afspraken niet werken en dat
wettelijke maatregelen noodzakelijk zijn.
T&E analyseerde de voortgang tussen 1997 en 2005 van individuele
automerken bij het terugdrin-gen van de uitstoot van broeikasgassen.
De auto-industrie beloofde in een convenant met de Europese Unie in
1998/1999 de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte autos terug te
brengen tot 140 gram CO per kilometer in 2008. Het zuiniger maken
van autos is cruciaal bij de aanpak van klimaatverandering. Hoe minder
brandstof een auto verbruikt, hoe minder CO wordt uitgestoten. Door
de vergelijking van T&E is voor het eerst mogelijk een uitspraak te
doen over de voortgang van het convenant per merk.
Fiat, Citroën en Renault zijn de koplopers. Renault, het wat betreft
verkoop tweede automerk van Europa, ligt precies op schema om de
gemiddelde uitstoot van 140 gram CO per kilometer in 2008 te halen.
Volkswagen daarentegen, het best verkopende merk in Europa, haalt de
afgesproken doelstelling maar voor de helft. Mazda, Suzuki en Nissan
scoren nog slechter dan Volkswagen. Deze drie Japanse automerken
hebben hun uitstoot de afgelopen jaren nauwelijks weten terug te
dringen.
Volgens Natuur en Milieu is het nu voor het eerst duidelijk dat de
verschillen tussen de merken gigantisch zijn. We weten nu precies
wiens schuld het is dat de doelstelling van het convenant niet wordt
gehaald. Het is volgens de milieuorganisatie duidelijk dat vrijwillige
afspraken niet werken en dat wettelijke maatregelen noodzakelijk zijn.
T&E gaf het Institute for European Environmental Policy (IEEP)
opdracht de verkoopgegevens van 1997 2005 te analyseren. De gegevens
komen van R.L. Polk Marketing Systems GmbH, en wor-den door de
auto-industrie gebruikt als de primaire bron voor verkoopgegevens.
Klik hier voor het rapport How clean is your car brand? (T&E, oktober
2006)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting
Natuur en Milieu, Michel Jehae, 06-14487427.
Publicatiedatum: 25-10-2006
Stichting Natuur en Milieu