PvdA Rotterdam
Wo 25 Okt 2006 - Redactie
Eerste Historiemeter Rotterdam
Historische duimstok en geschiedenisboekje voor meer plezier in
Rotterdamse geschiedenis
Hoe maak je de Rotterdamse geschiedenis inzichtelijk voor leerlingen?
Om in te spelen op die vraag van toenmalig PvdA-raadslid Els Kuijper
hebben het Gemeentearchief en het Historisch Museum een speciale
uitklapbare duimstok en een bijbehorend Rotterdams geschiedenisboekje
laten maken. Deze 'Historiemeter Rotterdam' werd vorige week, in de
Week van de Geschiedenis, aangeboden aan leerlingen in groep 8 van
alle basisscholen in Rotterdam.
Wethouder Leonard Geluk en Els Kuijper reikten in de Burgerzaal van
het Stadhuis de eerste duimstokken uit aan de leerlingen en
kunstenaars die hebben meegewerkt aan het project.
Raadsvoorstel
In 2005 nam de Rotterdamse Gemeenteraad een voorstel aan van raadslid
Els Kuijper voor de ontwikkeling van een passend product dat
leerlingen in de laatste klassen van het basisonderwijs helpt de
Rotterdamse en de Nederlandse geschiedenis beter te begrijpen. Naar
aanleiding van dit initiatief is het project Historiemeter Rotterdam
ontwikkeld. De duimstok en het boekje zijn gemaakt door Jet Manrho van
Autoped, in samenwerking met historici van het Gemeentearchief
Rotterdam en het Historisch Museum Rotterdam. Autoped is een stichting
die het leesplezier en de leesbereidheid van kinderen wil stimuleren
door ze op speelse wijze in contact te brengen met kunst en
literatuur.
Rotterdamse geschiedenis in woord en beeld
De Historiemeter Rotterdam presenteert de stadsgeschiedenis in woord
en beeld. De duimstok vormt een overzichtelijke tijdbalk van de groei
van de stad in kleine afbeeldingen van Rotterdamse kaarten,
schilderijen en prenten. Naast deze duimstok krijgen de leerlingen ook
een speciaal Rotterdams geschiedenisboekje, waarin de Rotterdamse
geschiedenis wordt verteld aan de hand van 99 verschillende
historische voorwerpen, van 1270 tot nu. Niet voor niets is gekozen om
de geschiedenis te koppelen aan een duimstok. De meetlat met
jaartallen helpt leerlingen in het bijbrengen van gevoel voor
tijdsdimensie: een tijdlijn, terug in de tijd en weer naar het heden.
Leerlingen worden op die manier uitgedaagd om de geschiedenis zelf te
ontdekken.
Vóór en dóór kinderen
Bij het project is ook een groot aantal Rotterdamse kunstenaars,
docenten en kinderen betrokken. De Historiemeter Rotterdam is daarmee
niet alleen ontwikkeld voor, maar ook dóór kinderen. Zon honderd
kinderen van verschillende basisscholen en buurthuizen hebben een
aantal workshops gevolgd, geleid door verschillende kunstenaars. Elke
kunstenaar heeft een werk gemaakt in relatie tot ene periode uit de
Rotterdamse geschiedenis. Dit kunstwerk stond centraal tijdens de
workshops. De resultaten van de workshops staan in het
geschiedenisboekje. De kunstwerken die door de kinderen zijn gemaakt
zijn sinds woensdag 18 oktober in de hal van het stadhuis te bekijken.