PvdA Rotterdam



Wo 25 Okt 2006 - Redactie
Eerste Historiemeter Rotterdam

Historische duimstok en geschiedenisboekje voor meer plezier in Rotterdamse geschiedenis

Hoe maak je de Rotterdamse geschiedenis inzichtelijk voor leerlingen? Om in te spelen op die vraag van toenmalig PvdA-raadslid Els Kuijper hebben het Gemeentearchief en het Historisch Museum een speciale uitklapbare duimstok en een bijbehorend Rotterdams geschiedenisboekje laten maken. Deze 'Historiemeter Rotterdam' werd vorige week, in de Week van de Geschiedenis, aangeboden aan leerlingen in groep 8 van alle basisscholen in Rotterdam.
Wethouder Leonard Geluk en Els Kuijper reikten in de Burgerzaal van het Stadhuis de eerste duimstokken uit aan de leerlingen en kunstenaars die hebben meegewerkt aan het project.

Raadsvoorstel
In 2005 nam de Rotterdamse Gemeenteraad een voorstel aan van raadslid Els Kuijper voor de ontwikkeling van een passend product dat leerlingen in de laatste klassen van het basisonderwijs helpt de Rotterdamse en de Nederlandse geschiedenis beter te begrijpen. Naar aanleiding van dit initiatief is het project Historiemeter Rotterdam ontwikkeld. De duimstok en het boekje zijn gemaakt door Jet Manrho van Autoped, in samenwerking met historici van het Gemeentearchief Rotterdam en het Historisch Museum Rotterdam. Autoped is een stichting die het leesplezier en de leesbereidheid van kinderen wil stimuleren door ze op speelse wijze in contact te brengen met kunst en literatuur.

Rotterdamse geschiedenis in woord en beeld
De Historiemeter Rotterdam presenteert de stadsgeschiedenis in woord en beeld. De duimstok vormt een overzichtelijke tijdbalk van de groei van de stad in kleine afbeeldingen van Rotterdamse kaarten, schilderijen en prenten. Naast deze duimstok krijgen de leerlingen ook een speciaal Rotterdams geschiedenisboekje, waarin de Rotterdamse geschiedenis wordt verteld aan de hand van 99 verschillende historische voorwerpen, van 1270 tot nu. Niet voor niets is gekozen om de geschiedenis te koppelen aan een duimstok. De meetlat met jaartallen helpt leerlingen in het bijbrengen van gevoel voor tijdsdimensie: een tijdlijn, terug in de tijd en weer naar het heden. Leerlingen worden op die manier uitgedaagd om de geschiedenis zelf te ontdekken.

Vóór en dóór kinderen
Bij het project is ook een groot aantal Rotterdamse kunstenaars, docenten en kinderen betrokken. De Historiemeter Rotterdam is daarmee niet alleen ontwikkeld voor, maar ook dóór kinderen. Zon honderd kinderen van verschillende basisscholen en buurthuizen hebben een aantal workshops gevolgd, geleid door verschillende kunstenaars. Elke kunstenaar heeft een werk gemaakt in relatie tot ene periode uit de Rotterdamse geschiedenis. Dit kunstwerk stond centraal tijdens de workshops. De resultaten van de workshops staan in het geschiedenisboekje. De kunstwerken die door de kinderen zijn gemaakt zijn sinds woensdag 18 oktober in de hal van het stadhuis te bekijken.