Gemeente Schouwen-Duiveland
Datum
Datum: dinsdag 24 oktober 2006
: W.G. Renden, wethouder
Telefoon : 0111 452376
Aanbieding Bestuursrapportage 2006
Vandaag, 24 oktober 2006, hebben burgemeester en wethouders de
Bestuursrapportage 2006 vastgesteld. In die rapportage informeert het
college de raad over de inhoudelijke en financiële voortgang van de
uitvoering van de begroting 2006 en de daarin opgenomen investeringen.
Ook gaat de Bestuursrapportage in op de voortgang van een aantal
projecten en wordt de raad geïnformeerd over andere relevante
ontwikkelingen. De periode waarover gerapporteerd wordt loopt van 1
januari 2006 tot en met 8 september 2006 met een doorkijk naar de
verwachte realisatie over geheel 2006.
De financiële uitkomst van de Bestuursrapportage is een voordeel van
EUR 232.000 in 2006, waarvoor wordt voorgesteld dat toe te voegen aan
de algemene reserve en een structureel voordeel vanaf 2007 van EUR
84.000. Burgemeester en wethouders stellen voor het structurele
voordeel toe te voegen aan de egalisatiereserve Algemene Uitkering.
Enkele relevante ontwikkelingen
Nieuwe beleidslijn overheveling budgetten.
Het was de laatste jaren gebruikelijk dat overschotten op de
jaarrekeningen er toe leidden dat ter besteding van de batige
rekeningsaldi nog diverse claims door afdelingen werden ingediend.
Deze ingediende verzoeken werden door financiën verzameld en op
concernniveau via integrale afweging ter besluitvorming voorgelegd.
Bij de jaarrekening 2005 was er onvoldoende batig rekeningsaldo om de
ingediende claims te honoreren.
In een transparant financieel beleid past een dergelijke werkwijze
niet en daarom is bij het opstellen van deze Bestuursrapportage
geanticipeerd op de volgende beleidswijziging.
De budgethouders inventariseren bij de Bestuursrapportage in het
najaar welke exploitatiebudgetten vrijvallen omdat
activiteiten/leveringen/prestaties doorschuiven naar het volgend jaar.
Als de budgetten het volgend jaar nodig zijn hevelen we die bij de
Bestuursrapportage via de algemene reserve over. De lasten drukken op
deze manier op het jaar waarin de prestatie plaatsvindt.
De overheveling heeft een eenmalig karakter. Als blijkt dat we de
budgetten in het volgend jaar toch niet aanwenden vallen ze alsnog
vrij.
In de Bestuursrapportage wordt op die wijze voor een bedrag van EUR
355.000 overgeheveld naar 2007.
Gecoördineerd inkopen
In 2005 is gestart met gecoördineerd inkopen. Doelstelling is een
structurele bezuiniging te behalen door inkoopvoordelen. De bedragen
waarmee in de begroting/raming rekening wordt gehouden, afgezet tegen
de contracten, geven een totaal financieel resultaat van EUR
1.023.000.
Het voordeel komt tot uiting door lagere kapitaallasten in de komende
jaren.
Inkoopvoordelen op budgettair-neutrale producten kunnen niet als
bezuiniging worden ingeboekt en hebben geen direct effect op de
begroting van de gemeente.
Kosten asielzoekers
De kosten voor opvang van niet uitgeprocedeerde asielzoekers voor dit
jaar worden geraamd op EUR 111.000.
Afname personeelsformatie
De rapportage bevat een actueel overzicht van de personele formatie
van de gemeente. Daaruit blijkt dat formatie opnieuw is afgenomen. Ten
opzichte van de benchmark per 1 januari 2005 bedraagt de totale afname
ruim 21 formatieplaatsen.
Incidenteel nadeel Kiezen of Delen
In de begroting 2006 is rekening gehouden met het in 2006 al volledig
halen van de resterende ombuigingstaakstelling voor Kiezen of Delen.
Een aantal onderdelen wordt echter eerst (voor het volle bedrag) in
latere jaren behaald. Dat betekent voor 2006 een incidenteel nadeel
van EUR 185.000.
Laag ziekteverzuim
De verzuimpercentages zijn ten opzichte van een vergelijkbare periode
in 2005 met 1,5% gedaald en bevinden zich onder zowel het landelijk
gemiddelde als het gemiddelde van gemeenten in dezelfde klasse.
Afname aantal klachten.
In de periode 1 januari 2006 tot 1 september 2006 zijn 15 klachten in
behandeling genomen.
In het voorgaande jaar zijn er in dezelfde periode 31 klachten
ingediend. Dat betekent dat het totaal aantal klachten in 2006
aanzienlijk minder is ten opzichte van 2005.
Er zijn geen klachten in behandeling genomen door de Zeeuwse
Ombudsman, die per 1 januari 2006 door de gemeenteraad is aangewezen
als externe klachtvoorziening.
Zie ook
* Bestuurs rapportage 2006