Slimme auto maakt verkeer veiliger: acht procent minder ongevallen
Nieuwsbericht | 24-10-2006
Uit een praktijkproef blijkt dat slimme auto's het verkeer veiliger
maken. Er zouden acht procent minder ongevallen zijn als de systemen
uit de slimme auto breed worden ingevoerd. Wegen naar de Toekomst, een
innovatieprogramma van Rijkswaterstaat, heeft in deze praktijkproef
voertuigen uitgerust met apparatuur waarmee je veilig afstand houdt
tot je voorganger en waarmee je beter de belijning blijft. Het eerste
systeem past de snelheid aan als de bestuurder te weinig afstand houdt
van de voorganger. Het tweede systeem waarschuwt wanneer je onbedoeld,
dus zonder het gebruik van knipperlichten de rijstrook verlaat.
Bovendien rijden automobilisten netter met deze systemen aan boord.
Het verkeer rijdt daardoor meer gelijkmatig.
Het rijgedrag verbetert dus onder invloed van rijtaakondersteunende
systemen. Dit blijkt uit:
· minder bumperkleven,
· minder ongewenste lijnoverschrijdingen,
· gelijkmatiger snelheid,
· gelijkmatiger accelereren,
· beter gebruik van de richtingaanwijzers,
Bestuurders en passagiers vinden dat de systemen het rijcomfort
verhogen. Systemen die ingrijpen in de rijtaak worden beter
gewaardeerd dan systemen die alleen waarschuwen.
De doorstroming verbetert als het aantal ongevallen en de daardoor
ontstane files afnemen.
Het brandstofverbruik neemt door gebruik van rijtaakondersteunende
systemen gemiddeld met drie procent af. Emissies nemen af met vijf tot
tien procent.
Met de uitkomsten van de proef kunnen het ministerie en andere
betrokken partijen het beleid ten aanzien van rijtaakondersteunende
systemen verder ontwikkelen
De resultaten worden ook neergelegd bij het Europese programma voor de
ontwikkeling van intelligente verkeerssystemen. Daarnaast wil Wegen
naar de Toekomst zich aansluiten bij het Europese E-Safety forum. Dit
forum heeft als doel om de bekendheid van deze systemen te vergroten.
Wegen naar de Toekomst onderzocht in de pilot de Rij-Assistent wat
rijtaakondersteunende systemen kunnen betekenen voor het verbeteren
van de verkeersveiligheid, de verkeersdoorstroming en het milieu.
Centraal stond de vraag hoe de individuele weggebruiker deze systemen
heeft ervaren. Daarnaast onderzocht Wegen naar de Toekomst wat de
effecten en mogelijkheden van deze systemen zijn voor de wegbeheerder
en verkeersmanager.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat