Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
23 oktober 2006
Huisdieren steeds meer aangekleed
Schaalvergroting in de huisdierenbranche
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder dierenspeciaalzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik. De belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat de dierenspeciaalzaken last hebben van concurrentie uit andere branches. Het luxe segment biedt echter goede mogelijkheden voor de speciaalzaken. Huisdieren worden meer en meer als volwaardig gezinslid behandeld, waardoor er een stijging van de verkopen in het luxe segment wordt verwacht, zoals dierenkleding en "bling bling" producten.
Dierenspeciaalzaken ondervinden een toenemende concurrentie van andere verkoopkanalen, zoals tuincentra, supermarkten, bouwmarkten, agrarische winkels en internetwinkels. Om het hoofd te kunnen bieden aan deze bedreigende situatie, zullen dierenspeciaalzaken zich moeten specialiseren in een bepaalde product- of doelgroep. Uit het onderzoek blijkt dat 28% van de dierenspeciaalzaken zich heeft gespecialiseerd in een bepaalde product- of doelgroep, zoals (tropische) vogels, honden, hengelsport, aquaria en vissen. Naast het kiezen van specialisatie tracht men zich ook te onderscheiden met de service en vakkennis. De meeste andere verkoopkanalen zijn beter in staat als costleader in de markt te opereren, waardoor prijsconcurrentie niet gewenst is. Aansluiting van zelfstandige speciaalzaken bij inkoop- en verkoopsamenwerkingsverbanden kunnen hier wel uitkomst bieden door het benutten van schaalvoordelen. Meer dan de helft van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of is onderdeel van een keten.
Leveranciers
Dat de dierenspeciaalzaken zich ook richten op kostenbeheersing en efficiency, blijkt wel uit het onderzoek. In vergelijking met de onderzoeksresultaten van vier jaar eerder, is het leveranciersbestand van een gemiddelde dierenspeciaalzaak met 18% afgenomen. Ook werkt nu een groter deel van de ondernemers samen op het gebied van in- of verkoop. De ranglijst van belangrijkste leveranciers van diervoeding wordt aangevoerd door Holland Diervoeders, Witte Molen, Royal Canin en Anidis. De ranglijst van leveranciers van dierbenodigdheden wordt aangevoerd door Gebr. De Boon, Van Riel en Europet. Ten opzichte van vier jaar eerder hebben de grote leveranciers terrein gewonnen ten koste van de kleinere leveranciers.
Humanisering huisdieren
Als gevolg van de humanisering van huisdieren; huisdieren tellen steeds meer mee als gezinslid, zijn hier groeikansen op het gebied van dierbenodigdheden zoals kleding voor dieren en "bling bling" producten. De consument ziet een huisdier (met name honden) steeds meer als een volwaardig gezinslid en heeft de neiging de dieren ook als zodanig te behandelen. Uit het onderzoek blijkt dit een aanzienlijke trend te zijn. Vanwege de modegevoeligheid en exclusiviteit, biedt deze ontwikkeling marktkansen voor de speciaalzaken. Een zeer breed assortiment met een grote variëteit aan producten met een lage omloopsnelheid is voor andere verkoopkanalen niet erg interessant. Alleen gespecialiseerde internetwinkels zullen een deel van dit marktsegment op zich nemen. Ook in de verkoop van luxe producten en accessoires wordt een stijging geconstateerd. Het is te hopen dat de huisdieren niet gaan aanschuiven bij het avondeten van de baasjes, want dat zou wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben voor de verkoop van diervoeding.
Aan het onderzoek onder dierenspeciaalzaken hebben 152 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in oktober 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 524933 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van het jaar 2002, toen een vergelijkbaar onderzoek onder dierenspeciaalzaken is uitgevoerd.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --