oktober 2006 - Nieuws -
Aasted Madsen: 'Passend onderwijs betekent "de leerling centraal"!'
Afgelopen week heeft CDA-Tweede Kamerlid Ine Aasted Madsen in een
overleg over passend onderwijs gepleit voor een snellere en betere
toetsing van kinderen met een zorgvraag.
Volgens het CDA duurt het nu nog veel te lang voor besloten wordt
welke zorg een kind nodig heeft, waardoor soms kinderen op de
verkeerde school terecht komen of zelfs een poos thuis zitten.
Aasted Madsen: 'Als je wilt zorgen voor passend onderwijs voor elk
kind, moet je dat kind ook centraal stellen, en ervoor zorgen dat
iedere leerling tot zijn of haar recht komt in het onderwijs. Het is
dus belangrijk dat tijdens de zogenaamde âindicatiestellingâ heel
zorgvuldig naar het kind wordt gekeken. Soms spelen er meerdere
problemen, waardoor de indicatie bemoeilijkt wordt. Of er is
onduidelijkheid over welke hulp door wie geboden moet worden. Dit
zorgt ervoor dat de procedures soms lang en ondoorzichtig zijn. En dat
is absoluut niet in het belang van kinderen en hun ouders.'
Afgelopen week is er rondom het speciaal onderwijs nogal wat beroering
geweest, omdat diverse schoolleiders bezorgd waren over de nieuwe
zorgplicht. In het debat heeft Aasted Madsen uitgelegd hoe het CDA
over de nieuwe zorgplicht denkt. âWat wij willen, is dat
schoolbesturen in de regio verantwoordelijk worden voor passend
onderwijs. Binnen een regio moet toch voor elk kind een passende plek
zijn? Natuurlijk willen we kleine scholen niet voor de onmogelijke
taak stellen om aan allerlei zorgvragen te voldoen. En natuurlijk gaan
we de speciale scholen niet afschaffen. Maar als een kind met een
beetje extra begeleiding naar een reguliere school kan, is dat wel een
winstpunt. Hiervoor vragen wij de scholen en de ouders om samen te
werken aan de beste oplossing voor hun kind. Dat staat immers
centraal.â
Minister Van der Hoeven beaamde het standpunt van de CDA-fractie, en
kon zo veel onrust bij de schoolleiders wegnemen.
---
CDA