CDA

oktober 2006 - Nieuws -
Aasted Madsen: 'Passend onderwijs betekent "de leerling centraal"!'

Afgelopen week heeft CDA-Tweede Kamerlid Ine Aasted Madsen in een overleg over passend onderwijs gepleit voor een snellere en betere toetsing van kinderen met een zorgvraag.

Volgens het CDA duurt het nu nog veel te lang voor besloten wordt welke zorg een kind nodig heeft, waardoor soms kinderen op de verkeerde school terecht komen of zelfs een poos thuis zitten.

Aasted Madsen: 'Als je wilt zorgen voor passend onderwijs voor elk kind, moet je dat kind ook centraal stellen, en ervoor zorgen dat iedere leerling tot zijn of haar recht komt in het onderwijs. Het is dus belangrijk dat tijdens de zogenaamde âindicatiestellingâ heel zorgvuldig naar het kind wordt gekeken. Soms spelen er meerdere problemen, waardoor de indicatie bemoeilijkt wordt. Of er is onduidelijkheid over welke hulp door wie geboden moet worden. Dit zorgt ervoor dat de procedures soms lang en ondoorzichtig zijn. En dat is absoluut niet in het belang van kinderen en hun ouders.'

Afgelopen week is er rondom het speciaal onderwijs nogal wat beroering geweest, omdat diverse schoolleiders bezorgd waren over de nieuwe zorgplicht. In het debat heeft Aasted Madsen uitgelegd hoe het CDA over de nieuwe zorgplicht denkt. âWat wij willen, is dat schoolbesturen in de regio verantwoordelijk worden voor passend onderwijs. Binnen een regio moet toch voor elk kind een passende plek zijn? Natuurlijk willen we kleine scholen niet voor de onmogelijke taak stellen om aan allerlei zorgvragen te voldoen. En natuurlijk gaan we de speciale scholen niet afschaffen. Maar als een kind met een beetje extra begeleiding naar een reguliere school kan, is dat wel een winstpunt. Hiervoor vragen wij de scholen en de ouders om samen te werken aan de beste oplossing voor hun kind. Dat staat immers centraal.â

Minister Van der Hoeven beaamde het standpunt van de CDA-fractie, en kon zo veel onrust bij de schoolleiders wegnemen.
---