Politie controleert op verlichting
Gerichte controles en geen waarschuwingen
Flevoland, 23-10-2006 o Verlichting bij donker is verplicht. Dat weet
iedereen. Dat is er van-jongs-af-aan ingehamerd. In de zomer, als het
lang licht blijft, denkt iedereen hier wat minder aan. Vooral
fietsers, die s avonds laat niet de straat op gaan, besteden dan
minder aandacht aan hun verlichting. Maar nu de donkere dagen weer
komen en veel vooral jeugdige- fietsers in het donker van huis gaan of
thuiskomen, wordt het onderwerp weer belangrijk.
Er zijn eigenlijk maar twee argumenten om verlichting te voeren.
Ten eerste de verkeersveiligheid. Als je de juiste verlichting en
reflectoren voert, ben je beter zichtbaar voor andere weggebruikers.
Jaarlijks gebeuren er ongelukken omdat niet de juiste verlichting
wordt gevoerd. Volgens de Stichting wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) wordt bij 1% meer fietsverlichting circa
tien slachtoffers (ernstig en lichtgewonden) bespaard. Als elke
fietser de juiste verlichting zou voeren zou dat landelijk naar
schatting 20 doden en 380 gewonden kunnen besparen.
Het tweede argument is het voorkomen van ergernis. Automobilisten
ergeren zich aan fietsers zonder licht, maar ook aan andere autos met
kapotte verlichting. Je zult maar onverwachts zon fietser zonder licht
vlak voor je auto krijgen; of een schele auto tegemoet komen, waarvan
je denkt dat het een motor is!
Smoezen
In de fietsenstalling wordt elke keer mijn licht vernield, Ik wist
niet, dat mijn licht het niet deed, Het is mijn fiets niet, ik leen
hem alleen even. De politie kent alle smoezen al. Zelfs als er
helemaal geen dynamo of lamp op de fiets zit, wordt er soms glashard
beweerd datie het net nog deed. Maar iedereen weet dat verlichting bij
donker verplicht is; en iedereen die zonder licht rijdt, weet heel
goed dat zijn of haar verlichting het niet doet. Iedereen kan zijn
verlichting voor het rijden even controleren. En doet het licht het
niet, dan heb je tenslotte altijd de keuze om te gaan lopen of je op
te laten halen. Maar iedereen denkt en hoopt, dat de politie niet
bekeurt, maar waarschuwt.
Campagne
Politie Flevoland gaat de komende maanden een strak
verbaliseringsbeleid voeren. Waarschuwen is er niet meer bij. En een
bekeuring kost al gauw 15 euro (voor- of achterlicht) of 25 euro
(voor- en achterlicht) voor fietsers. Naast specifieke controles in de
vroege ochtend-en avonduren besteden ook de gewone
politiesurveillances extra aandacht aan de verlichting. Daarom heeft
de politie de volgende adviezen:
- Kijk de verlichting van je fiets en/of auto
regelmatig na.
- Kijk ook de verlichting van de fietsen van je
kinderen regelmatig na, als zij in het donker van huis moeten of in
het donker thuis moeten komen.
- Controleer elke keer dat je in de schemering of
in het donker op je fiets of in de auto stapt, je verlichting.
- Ga bij defecte verlichting niet rijden en laat
het zo snel mogelijk repareren.
Kortom: Zorg voor een goede verlichting. Daar kan je mee thuis komen.
Politie Flevoland