Bedrijfsleven niet klaar voor de toekomst
Twynstra gudde
Amersfoort, 23 oktober 2006 - Het Nederlandse bedrijfsleven is uit balans. Slechts 48% van
de managers en 40% van de medewerkers vindt dat er in hun organisatie voldoende balans
bestaat tussen het realiseren van de huidige prestaties en het doorvoeren van structurele
verbeteringen. Dit blijkt uit onderzoek van Twynstra Gudde Adviseurs en Managers en
MarketResponse, naar de balans in het sturen op de huidige prestaties en het treffen van
voorbereidingen voor de toekomst. Een zorgwekkende constatering over de
concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven. Reden voor Twynstra Gudde om
Meetingpoint te organiseren. Een meeting voor topmanagers met ontmoetingen, interactie en
best practices om kennis en ervaring over het balanceren tussen Business Improvement en
Control uit te wisselen.
Uit het onderzoek blijkt dat 65% van de managers vindt dat zij zowel oog heeft voor de
huidige prestaties als voor verbetertrajecten. Slechts 44% van de medewerkers deelt deze
mening. Van de managers vindt 70% dat zij zelf voldoende initiatief neemt tot
verbetering. Van de medewerkers deelt 46% deze mening. Het stimuleren van initiatieven
door het management wordt door slechts de helft van de medewerkers erkend. Van de
managers vindt 70% daarentegen dat ze initiatieven stimuleert.
De helft van de respondenten is zich ervan bewust dat verbeteren noodzakelijk is. Slechts
37% van de managers vindt haar medewerkers flexibel genoeg om in te spelen op
veranderingen in de organisatie; 50% van de medewerkers deelt deze mening. Ook over het
zelf initiëren van verbeteringen door medewerkers is het management negatiever dan
de medewerkers (33% versus 43%).
De slagvaardigheid en flexibiliteit van de organisatie wordt door slechts 51% van de
respondenten als positief ervaren. Slechts 47% van de medewerkers en 64% van de managers
geeft aan dat verbetertrajecten binnen hun organisatie daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Volgens Ferry Bezem, partner bij Twynstra Gudde, moeten bedrijven hier beter op inspelen,
door het definiëren van duidelijke doelen op verschillende niveaus, waarbij zowel
management als medewerkers worden betrokken. Daardoor ontstaat de juiste
prioriteitstelling, motivatie en sturing gedurende het traject. Dit vraagt ook om heldere
verwachtingen van managers en medewerkers, maar ook om de benodigde ontwikkeling en
investeringen in eigenschappen.
Meetingpoint
29 november aanstaande organiseert Twynstra Gudde Meetingpoint. Een bijeenkomst voor en
door topmanagers uit het Nederlandse bedrijfsleven. Een meeting met ontmoetingen,
interactie en best pratices om kennis en ervaring over het balanceren tussen Business
Improvement & Control uit te wisselen. Meer informatie over Meeting point kunt u
vinden op www.twynstragudde.nl/meetingpoint.
Over Twynstra Gudde
Twynstra Gudde is een onafhankelijk Nederlands organisatieadviesbureau dat
resultaatgericht adviseert en managementfuncties vervult. Kerncompetenties van Twynstra
Gudde zijn project- en programmamanagement, veranderkunde en organisatieontwikkeling.
www.twynstragudde.nl