Corvette Racing behaalt alle drie American Le Mans GT1-titels
(10/23/2006)
Corvette Racing bekroonde het 50-jarig jubileum van de Corvette in de
internationale racerij met het winnen van de merken-, team- en
rijderstitel in de American Le Mans Series GT1-categorie bij de
laatste race van het seizoen op Raceway Laguna Seca.
De tweede plaats voor Oliver Gavin en Olivier Beretta met de Compuware
Corvette C6.R was genoeg voor de zesde merkentitel op rij voor
Corvette en de tweede opeenvolgende rijderstitel voor de twee
coureurs.
De vieruursrace gaf vanaf het begin een felle strijd te zien. Alle
vier kanshebbers in de GT1-klasse eindigden binnen een ronde van
elkaar. De Aston Martin DBR9 van Stephane Sarrazin en Pedro Lamy won
met een voorsprong van 4,945 seconden op Gavin en Beretta, terwijl de
andere Compuware Corvette C6.R van Johnny O'Connell en Ron Fellows als
derde over de eindstreep kwam, met 0,474 seconden voorsprong op de
Aston Martin van Tomas Enge en Darren Turner.
"Het is fantastisch dat we opnieuw de titel hebben gewonnen", zei
Gavin. "Er waren dit seizoen hoogte- en dieptepunten, mooie en
frustrerende races, maar uiteindelijk hebben we het gehaald. De
beslissing was heel spannend.â Olivier Beretta verkeerde in een goede
positie nadat hij 13 minuten voor het einde zijn teamgenoot O'Connell
had ingehaald in de strijd om de tweede plaats. "De slotfase was
super", zei Beretta. "We hadden vandaag twee mogelijkheden. Olly en ik
wisten dat we de race alleen maar uit hoefden te rijden om de
rijderstitel veilig te stellen, maar aan de andere kant wilden we
aanvallen om voor Corvette ook de merkentitel te winnen. Zo trachtte
ik niet meer aan de rijderstitel te denken en goed mijn best te doen
om te laten zien dat Corvette nog steeds de nummer één is, ondanks
alle technische handicaps die we dit jaar opgelegd hebben gekregen.
Corvette Racing is een fantastisch team en ze hebben me een geweldige
auto gegeven. Dit is mijn vierde ALMS-kampioenstitel, maar wel de
mooiste."
Bij de start ging het bijna mis toen Beretta van achteren werd
aangereden door een Ferrari, waarbij het rechter achterspatbord
beschadigd raakte. Twee ronden later was er echter een neutralisatie,
zodat het team in de pits het spatbord opnieuw kon bevestigen zonder
dat de auto de aansluiting met de kop van het veld verloor.
De race werd een strategisch schaakspel toen de beide Corvettes na
twee uur en 48 minuten tijdens een neutralisatie hun laatste pitstop
maakten, waarna beide auto's zonder nog een keer te hoeven stoppen
naar de eindstreep konden rijden. Toen de leider in de klasse, de
Aston Martin met startnummer 007, na drie uur en 16 minuten de pits
binnenkwam met een lekke band, waren de kampioenstitels zo goed als
binnen, omdat de Corvettes zonder problemen op de tweede en derde
plaats reden. O'Connell verkleinde de voorsprong van de Aston Martin
met nummer 009 met een seconde per ronde en nam met nog 27 minuten te
gaan de leiding over, maar de Aston Martin counterde en pakte kort
daarna de eerste plaats terug. "Het was een mooi gevecht", verklaarde
O'Connell. "Ik ging hem voorbij, hij ging mij weer voorbij en toen
werd ik aangereden door een van de prototypes. Ik dacht dat we de auto
beschadigd hadden, maar we gaven niet op, zoals het Corvette Racing
betaamt."
De eerste ALMS-ronde van volgend seizoen is de 12-Uursrace van
Sebring, op 17 maart 2007 in Florida.
AutoRai