AutoRai

Corvette Racing behaalt alle drie American Le Mans GT1-titels

(10/23/2006)
Corvette Racing bekroonde het 50-jarig jubileum van de Corvette in de internationale racerij met het winnen van de merken-, team- en rijderstitel in de American Le Mans Series GT1-categorie bij de laatste race van het seizoen op Raceway Laguna Seca. De tweede plaats voor Oliver Gavin en Olivier Beretta met de Compuware Corvette C6.R was genoeg voor de zesde merkentitel op rij voor Corvette en de tweede opeenvolgende rijderstitel voor de twee coureurs.

De vieruursrace gaf vanaf het begin een felle strijd te zien. Alle vier kanshebbers in de GT1-klasse eindigden binnen een ronde van elkaar. De Aston Martin DBR9 van Stephane Sarrazin en Pedro Lamy won met een voorsprong van 4,945 seconden op Gavin en Beretta, terwijl de andere Compuware Corvette C6.R van Johnny O'Connell en Ron Fellows als derde over de eindstreep kwam, met 0,474 seconden voorsprong op de Aston Martin van Tomas Enge en Darren Turner.

"Het is fantastisch dat we opnieuw de titel hebben gewonnen", zei Gavin. "Er waren dit seizoen hoogte- en dieptepunten, mooie en frustrerende races, maar uiteindelijk hebben we het gehaald. De beslissing was heel spannend.â Olivier Beretta verkeerde in een goede positie nadat hij 13 minuten voor het einde zijn teamgenoot O'Connell had ingehaald in de strijd om de tweede plaats. "De slotfase was super", zei Beretta. "We hadden vandaag twee mogelijkheden. Olly en ik wisten dat we de race alleen maar uit hoefden te rijden om de rijderstitel veilig te stellen, maar aan de andere kant wilden we aanvallen om voor Corvette ook de merkentitel te winnen. Zo trachtte ik niet meer aan de rijderstitel te denken en goed mijn best te doen om te laten zien dat Corvette nog steeds de nummer één is, ondanks alle technische handicaps die we dit jaar opgelegd hebben gekregen. Corvette Racing is een fantastisch team en ze hebben me een geweldige auto gegeven. Dit is mijn vierde ALMS-kampioenstitel, maar wel de mooiste."

Bij de start ging het bijna mis toen Beretta van achteren werd aangereden door een Ferrari, waarbij het rechter achterspatbord beschadigd raakte. Twee ronden later was er echter een neutralisatie, zodat het team in de pits het spatbord opnieuw kon bevestigen zonder dat de auto de aansluiting met de kop van het veld verloor.

De race werd een strategisch schaakspel toen de beide Corvettes na twee uur en 48 minuten tijdens een neutralisatie hun laatste pitstop maakten, waarna beide auto's zonder nog een keer te hoeven stoppen naar de eindstreep konden rijden. Toen de leider in de klasse, de Aston Martin met startnummer 007, na drie uur en 16 minuten de pits binnenkwam met een lekke band, waren de kampioenstitels zo goed als binnen, omdat de Corvettes zonder problemen op de tweede en derde plaats reden. O'Connell verkleinde de voorsprong van de Aston Martin met nummer 009 met een seconde per ronde en nam met nog 27 minuten te gaan de leiding over, maar de Aston Martin counterde en pakte kort daarna de eerste plaats terug. "Het was een mooi gevecht", verklaarde O'Connell. "Ik ging hem voorbij, hij ging mij weer voorbij en toen werd ik aangereden door een van de prototypes. Ik dacht dat we de auto beschadigd hadden, maar we gaven niet op, zoals het Corvette Racing betaamt."

De eerste ALMS-ronde van volgend seizoen is de 12-Uursrace van Sebring, op 17 maart 2007 in Florida.