Nieuwe Toyota Auris gericht op zakelijke markt
(10/23/2006)
Toyota start in het eerste kwartaal van 2007 een offensief met de
Auris. Deze in Europa ontwikkelde hatchback bezit alle competenties
die de zakelijke rijder in het C-segment kan wensen. Dankzij het ruime
interieur, de keuze uit drie dieselmotoren, de moderne vormgeving en
de superieure kwaliteit staat niets het succes in de weg. De Auris zal
een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van Toyotaâs
doelstelling om in Europa 1,2 miljoen autoâs in 2008 te verkopen.
De Auris wordt Toyotaâs troef in het zakelijke C-segment door zijn
dynamische vormgeving en zijn innovatieve interieur. Hij geeft de
juiste antwoorden op de vraag uit dit segment van de markt. Uiteraard
vertegenwoordigt hij Toyotaâs merkwaarden van Superior Quality,
innovatie en rijplezier. Door een dynamisch weggedrag te combineren
met een onderscheidende styling, hypermoderne dieselmotoren en een
ruim interieur heeft Toyota de wensen van de zakelijke rijder in het
C-segment samengevoegd in één auto. Op de Nederlandse markt zal
vanaf het begin een speciale âBusiness Lineâ-versie worden geleverd.
Andrea Formica, Senior Vice-President Sales, Marketing & After Sales
van Toyota Motor Europe, zegt: âHet C-segment is het belangrijkste
segment van de Europese markt. Veel Europese merken zijn sterk
afhankelijk van het imago en het succes van hun modellen in het
C-segment. Met de Auris willen we een ommekeer maken, niet alleen in
verkoopvolume, maar ook in termen van het imago van Toyota.â
Door Europa, voor Europa
De vormgeving van de Auris is ontwikkeld met in het achterhoofd de
Europese rijders. Hij is dan ook ontwikkeld in Toyotaâs Europese
designcentrum ED^2 nabij Nice. Veel designelementen waren al te zien
in de positief ontvangen Auris Space Concept op de
Autosalon van Parijs â daaronder was ook het âinside-outâ-designthema
dat zorgt voor maximale interieurruimte en comfort.
De Auris wordt ook in Europa geproduceerd en voldoet daarmee aan
Toyotaâs streven om autoâs dicht bij hun afzetmarkt te bouwen. Alle
Europese productiefaciliteiten voldoen aan de hoge kwaliteitsstandaard
van het wereldwijde label âMade by Toyota.â
Soichiro Okudaira, Executive Chief Engineer, vertelt: âDe Toyota Auris
is ontworpen met de duidelijke nadruk op een onderscheidende stijl en
een intelligente indeling. We hebben een hatchback gemaakt die
uitermate plezierig rijdt en voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen.â
Drie diesels
Om de zakelijke rijder flink in de watten te leggen biedt Toyota voor
de Auris drie fijne dieselmotoren aan. Zo is er de 1.4 D-4D met 90 pk
en 190 Nm, die gekoppeld is aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De 2.0 D-4D-F levert 126 pk en is voorzien van
Toyotaâs zelfreinigende roetfilter. De absolute topdiesel is de 2.2
D-4D 177 pk, met de unieke D-CAT Clean Power technologie. Die zorgt
voor een significante reductie van de uitstoot van NOx en
roetdeeltjes. Bovendien heeft deze motor een koppel van 400 Nm. De
twee krachtigste diesels hebben standaard een handgeschakelde
zesversnellingsbak.
Het motorenprogramma bestaat verder uit twee benzinemotoren. De 1.4
VVT-i met 97 pk en de nieuwe 1.6 Dual VVT-i met 124 pk. De Dual
variabele kleptiming zorgt enerzijds voor een lager brandstofverbruik
en anderzijds voor meer vermogen. Beide benzineversies hebben
standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Optioneel levert Toyota op de 1.6 Dual VVT-i benzine- en 1.4 D-4D
dieselmotor een nieuwe automatische MultiMode-transmissie met een
schakelmogelijkheid vanaf het stuurwiel. Kortom: voor iedere zakelijke
wens heeft Toyota een passende oplossing.
Eigentijds aura
In het zakelijke C-segment speelt de uitstraling van de auto een
prominente rol. Onderscheidend, sportief en representatief zijn de
kernwoorden aan de hand waarvan de keuze voor een auto vaak wordt
gemaakt. De Auris voldoet volledig aan die kernbegrippen. De hoge
schouderpartij, de korte overhangen aan de voor- en achterkant en de
voorwaarts gerichte balans van het passagierscompartiment geven de
auto een dynamische en atletische uitstraling. Dat wordt ondersteund
door de brede carrosserie en de grote spoorbreedte voor en achter. Die
sluit mooi aan bij de karakteristieke neus van Auris, die de auto een
eigentijds aura geeft en tegelijkertijd familiegelijkenis met de
succesvolle Yaris en Avensis.
De Auris wordt gebouwd op een nieuw ontwikkeld platform. De Toyota is
4.220 millimeter lang en de wielbasis bedraagt 2.600 millimeter. Dit
draagt bij aan goede stabiliteit en veel interieurruimte. De Auris is
1.515 millimeter hoog en heeft een breedte van 1.760 millimeter. Zijn
exterieurmaten geven de Auris een sportieve, representatieve
uitstraling.
Fijne werkplek
De zakelijke rijder brengt veel tijd door in het interieur van zijn
auto en wil daarom een prettige werkplek. Met die wetenschap zijn de
ontwerpers van het Auris-interieur aan de slag gegaan. Het interieur
is verrassend ruim, doordat de wielen op de uiterste hoeken van de
carrosserie zijn geplaatst. De middenconsole is bijzonder, want als
een soort brug verbindt hij het dashboard op een fraaie manier met de
ruimte tussen de voorstoelen. Het is een design statement dat symbool
staat voor het sportieve karakter van de auto. Maar het heeft meer dan
een symbolische functie, want het is praktisch.
Doordat de middenconsole iets hoger is, bevinden de versnellingspook
en de andere bedieningsknoppen zich direct binnen handbereik van de
bestuurder. De stoelen zijn goed verstelbaar en ondersteunen het
lichaam op een natuurlijke wijze. Het materiaalgebruik is van
uitstekende kwaliteit en zoals het Toyota betaamt, is er zeer veel
aandacht besteed aan het afwerkingsniveau.
De nieuwe Toyota Auris wordt op 5 december van dit jaar onthuld op de
Autoshow van Bologna en is vanaf het eerste kwartaal van 2007
leverbaar in Nederland. De consumentenprijzen voor de Toyota Auris
zijn nog niet bekend.
AutoRai