AutoRai

Nieuwe Toyota Auris gericht op zakelijke markt

(10/23/2006)
Toyota start in het eerste kwartaal van 2007 een offensief met de Auris. Deze in Europa ontwikkelde hatchback bezit alle competenties die de zakelijke rijder in het C-segment kan wensen. Dankzij het ruime interieur, de keuze uit drie dieselmotoren, de moderne vormgeving en de superieure kwaliteit staat niets het succes in de weg. De Auris zal een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van Toyotaâs doelstelling om in Europa 1,2 miljoen autoâs in 2008 te verkopen. De Auris wordt Toyotaâs troef in het zakelijke C-segment door zijn dynamische vormgeving en zijn innovatieve interieur. Hij geeft de juiste antwoorden op de vraag uit dit segment van de markt. Uiteraard vertegenwoordigt hij Toyotaâs merkwaarden van Superior Quality, innovatie en rijplezier. Door een dynamisch weggedrag te combineren met een onderscheidende styling, hypermoderne dieselmotoren en een ruim interieur heeft Toyota de wensen van de zakelijke rijder in het C-segment samengevoegd in één auto. Op de Nederlandse markt zal vanaf het begin een speciale âBusiness Lineâ-versie worden geleverd.

Andrea Formica, Senior Vice-President Sales, Marketing & After Sales van Toyota Motor Europe, zegt: âHet C-segment is het belangrijkste segment van de Europese markt. Veel Europese merken zijn sterk afhankelijk van het imago en het succes van hun modellen in het C-segment. Met de Auris willen we een ommekeer maken, niet alleen in verkoopvolume, maar ook in termen van het imago van Toyota.â

Door Europa, voor Europa
De vormgeving van de Auris is ontwikkeld met in het achterhoofd de Europese rijders. Hij is dan ook ontwikkeld in Toyotaâs Europese designcentrum ED^2 nabij Nice. Veel designelementen waren al te zien in de positief ontvangen Auris Space Concept op de

Autosalon van Parijs â daaronder was ook het âinside-outâ-designthema dat zorgt voor maximale interieurruimte en comfort.

De Auris wordt ook in Europa geproduceerd en voldoet daarmee aan Toyotaâs streven om autoâs dicht bij hun afzetmarkt te bouwen. Alle Europese productiefaciliteiten voldoen aan de hoge kwaliteitsstandaard van het wereldwijde label âMade by Toyota.â

Soichiro Okudaira, Executive Chief Engineer, vertelt: âDe Toyota Auris is ontworpen met de duidelijke nadruk op een onderscheidende stijl en een intelligente indeling. We hebben een hatchback gemaakt die uitermate plezierig rijdt en voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen.â

Drie diesels
Om de zakelijke rijder flink in de watten te leggen biedt Toyota voor de Auris drie fijne dieselmotoren aan. Zo is er de 1.4 D-4D met 90 pk en 190 Nm, die gekoppeld is aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 2.0 D-4D-F levert 126 pk en is voorzien van Toyotaâs zelfreinigende roetfilter. De absolute topdiesel is de 2.2 D-4D 177 pk, met de unieke D-CAT Clean Power technologie. Die zorgt voor een significante reductie van de uitstoot van NOx en roetdeeltjes. Bovendien heeft deze motor een koppel van 400 Nm. De twee krachtigste diesels hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Het motorenprogramma bestaat verder uit twee benzinemotoren. De 1.4 VVT-i met 97 pk en de nieuwe 1.6 Dual VVT-i met 124 pk. De Dual variabele kleptiming zorgt enerzijds voor een lager brandstofverbruik en anderzijds voor meer vermogen. Beide benzineversies hebben standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Optioneel levert Toyota op de 1.6 Dual VVT-i benzine- en 1.4 D-4D dieselmotor een nieuwe automatische MultiMode-transmissie met een schakelmogelijkheid vanaf het stuurwiel. Kortom: voor iedere zakelijke wens heeft Toyota een passende oplossing.

Eigentijds aura
In het zakelijke C-segment speelt de uitstraling van de auto een prominente rol. Onderscheidend, sportief en representatief zijn de kernwoorden aan de hand waarvan de keuze voor een auto vaak wordt gemaakt. De Auris voldoet volledig aan die kernbegrippen. De hoge schouderpartij, de korte overhangen aan de voor- en achterkant en de voorwaarts gerichte balans van het passagierscompartiment geven de auto een dynamische en atletische uitstraling. Dat wordt ondersteund door de brede carrosserie en de grote spoorbreedte voor en achter. Die sluit mooi aan bij de karakteristieke neus van Auris, die de auto een eigentijds aura geeft en tegelijkertijd familiegelijkenis met de succesvolle Yaris en Avensis.

De Auris wordt gebouwd op een nieuw ontwikkeld platform. De Toyota is 4.220 millimeter lang en de wielbasis bedraagt 2.600 millimeter. Dit draagt bij aan goede stabiliteit en veel interieurruimte. De Auris is
1.515 millimeter hoog en heeft een breedte van 1.760 millimeter. Zijn exterieurmaten geven de Auris een sportieve, representatieve uitstraling.

Fijne werkplek
De zakelijke rijder brengt veel tijd door in het interieur van zijn auto en wil daarom een prettige werkplek. Met die wetenschap zijn de ontwerpers van het Auris-interieur aan de slag gegaan. Het interieur is verrassend ruim, doordat de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie zijn geplaatst. De middenconsole is bijzonder, want als een soort brug verbindt hij het dashboard op een fraaie manier met de ruimte tussen de voorstoelen. Het is een design statement dat symbool staat voor het sportieve karakter van de auto. Maar het heeft meer dan een symbolische functie, want het is praktisch.

Doordat de middenconsole iets hoger is, bevinden de versnellingspook en de andere bedieningsknoppen zich direct binnen handbereik van de bestuurder. De stoelen zijn goed verstelbaar en ondersteunen het lichaam op een natuurlijke wijze. Het materiaalgebruik is van uitstekende kwaliteit en zoals het Toyota betaamt, is er zeer veel aandacht besteed aan het afwerkingsniveau.

De nieuwe Toyota Auris wordt op 5 december van dit jaar onthuld op de Autoshow van Bologna en is vanaf het eerste kwartaal van 2007 leverbaar in Nederland. De consumentenprijzen voor de Toyota Auris zijn nog niet bekend.