Kia Carens is dé ster op Première Partyâs
(10/18/2006)
Tot 4 november is het groot feest bij de Kia dealers in Nederland, met
de gloednieuwe Carens compact-MPV als stralend middelpunt. De Carens
toont het specifiek europese design van de vijf- en zevenzitter. De
ambities zijn op globaal niveau, gesteund door de modernste techniek
in handzaam compacte vorm.
Elke feestganger kan zelf via www.carens.nl een uitnodiging regelen
bij de dealer in de buurt. De minisite van de Carens Première Party
wijst niet alleen de weg naar die dealer, maar geeft ook de data
waarop de partyâs plaatsvinden. En feestelijk wordt het absoluut, want
alle signalen wijzen op een vliegende verkoopstart voor de Carens.
Geheel nieuw compact-MPV design
Er is in alle behoeften van moderne consumenten voorzien door de beste
eigenschappen van MPV's en SUV's (Multi Purpose Vehicles en Sport
Utility Vehicles) te combineren. Het exterieur van de nieuwe Carens is
absoluut een kruising tussen een MPV en een SUV, een zogenaamde
âcross-overâ. De nieuwe Carens is in Europa verkrijgbaar als vijf- of
zevenzitter. De Carens is langer, breder en hoger dan zijn voorganger.
Geen enkel carrosseriepaneel is hetzelfde gebleven. De interieurhoogte
is nog groter doordat de vloer lager boven het wegdek zweeft. Zelfs op
de derde zitrij van de zevenpersoons Carens kunnen twee volwassenen
met circa 1,80 m lichaamslengte comfortabel zitten. De stroomlijn
verbeterde 8,6% met een luchtweerstand coëfficiënt (Cw) van 0,32
(tegen 0,35 voor de vorige generatie Carens) ten gunste van lager
brandstofverbruik en sterk verminderd windgeruis. Het koetswerk is
glad en strak, met elegante details en even opmerkelijke afwezigheid
van overbodige versieringen.
Ruimte voor zeven personen, met grote veelzijdigheid
De nieuwe Carens is met 4,55 m totale lengte alleszins handzaam in
europees stadsverkeer. De toegenomen afmetingen plus grotere stijfheid
van de carrosserie brengen slechts een minimaal hoger gewicht met zich
mee, door een doelgericht afslankingsproces in de ontwerpfase. Het
strakke, heldere design van het exterieur is inclusief de subtiele
verwijzingen naar SUV's doorgetrokken in het interieur van de Carens.
Het meubilair en de afwerking rondom is gemaakt van zichtbaar en
voelbaar betere materialen; het is zeer plezierig toeven in het
beduidend stillere passagierscompartiment.
Nieuwe 2-liter benzine- en dieselmotoren
Voor Europa biedt de Carens keus uit twee motoren in combinatie met
handgeschakelde of een automatische transmissie. Zowel de benzine- als
de dieselmotor bieden technische innovaties die grotere trekkracht en
vermogen combineren met hetzelfde of lager brandstofverbruik plus
grotere duurzaamheid en lagere onderhoudskosten. Bovendien lopen de
nieuwe motoren soepeler rond met minder trillingen en een lager
geluidsniveau.
De 2-liter 'Theta' viercilinder benzinemotor maakt zijn debuut in een
MPV en is eerder toegepast in de Magentis. Met CVVT Continuously
Variable Valve Timing voor de 16 kleppen en de jongste generatie
multi-point brandstofinjectie bereikt deze motor een vermogen van 106
kW (144 pk) bij 6.000 toeren per minuut. De trekkracht is maximaal 189
Nm bij 4.250 toeren. Ten opzichte van de vorige generatie Carens
betekent dit verbeteringen met respectievelijk plus 5% vermogen en
plus 8% trekkracht. De 2-liter 'Theta' benzinemotor is leverbaar met
handgeschakelde vijfversnellingsbak of viertraps automatische
transmissie.
De 2-liter viercilinder dieselmotor met 16-kleppen, tweede generatie
common-rail brandstofinjectie en VGT turbolader met variabele
geometrie levert 103 kW (140 pk) vermogen bij 4.000 toeren per minuut.
De maximale trekkracht is 305 Nm vanaf 1.800 tot 2.500 toeren. Ten
opzichte van de vorige versie van de 2.0 CRDi common-rail dieselmotor
met directe brandstofinspuiting zorgt de VGT constructie voor een
substantiële toename van het vermogen met 18% (16,2 kW of 22 pk) en
zelfs ruim 24% (59 Nm) meer trekkracht. Om het hoogste rendement uit
de kracht van de diesel te halen is een handgeschakelde
zesversnellingsbak voorzien. Als optie is ook een viertraps
automatische transmissie met voor de diesel aangepaste overbrengingen
leverbaar.
Transmissie afgestemd op economie en reiscomfort
De 2.0 CRDi VGT motor geeft de nieuwe Carens, vooral in samenwerking
met de automatische transmissie en speciaal voor de dieselmotor
aangepaste verhoudingen, een karakter dat de compacte MPV in directe
competitie brengt met de grote SUV's en MPV's van de wereld. Tussen
deze grote reiswagens voldoet de compacte Carens 2.0 CRDi met
automatische transmissie aan dezelfde comfortverwachtingen met
beduidend betere economie. Ook de Carens diesel met handgeschakelde
transmissie past in deze groep en combineert dit volgens de europese
verbruiksnorm met nog iets betere economie.
De automatische versnellingsbakken worden elektronisch gestuurd door
een zelflerende computer, zodat de schakelmomenten zich aanpassen aan
de rijstijl van de bestuurder. De bestuurder kan -via Sportshift- ook
zelf de automatische transmissie naar zijn hand zetten.
Verfijnd onderstel met europese afstemming
De beduidend grotere spoorbreedte, langere wielbasis en stijvere
carrosserie hebben elk hun inherente voordelen voor de wendbaarheid,
het weggedrag, rijcomfort en zowel de actieve als de passieve
veiligheid. De rondom onafhankelijke wielophanging is voorzien van
versterkte veren en dempers met hogere en variabele weerstand, om
tegemoet te komen aan de specifieke wensen van europese
automobilisten. De geometrie van de wielophanging gaat rollen (in
bochten), duiken (bij afremmen) en steigeren (bij acceleratie)
effectief tegen. Samen met de tuning van veren en dempers zorgt dit
tevens voor een optimale balans tussen comfort en stuurprecisie. De
besturing is in stadsverkeer licht en direct; licht door een actieve
hydraulische bekrachtiging en direct door de precieze tandheugel met
een grote overbrengingsverhouding. Het stuurwiel draait minder dan
drie hele slagen van uiterst links naar uiterst rechts. Op slingerende
buitenwegen toont de tandheugel zich prettig alert en op de
autosnelweg rustig en precies rond de middenstand.
De achterwielophanging is een multilink systeem dat grotendeels in de
wielbolling past, of vlak daarnaast. Dit geeft extra ruimte voor de
passagiers. De dempingskracht wordt automatisch gereguleerd door de
kwaliteit van het wegdek en de belading van de Carens; de inwendige
weerstand van de gasgevulde dempers is door middel van een ingenieuze
constructie direct gerelateerd aan de invering van elk van de
achterwielen.
Het remsysteem gebruikt vier schijven, voor geventileerd en achter
massief, met vierkanaals ABS en EBD Electronic Brakeforce Distribution
(elektronische remdrukverdeling). De 15 (LX), 16 (EX) en 17-inch (EX
Luxe) wielen maken toepassing van de grote remschijven mogelijk,
passend bij europese snelheden en verkeersdrukte. Vanzelfsprekend is
ESP Electronic Stability Program (elektronisch stabiliteitprogramma)
beschikbaar (standaard op de EX Luxe).
Stil en comfortabel microklimaat
De isolatie van rolgeluiden, onder meer door de subframes voor en
achter bij de wielophanging, is een onderdeel van de verfijning die de
nieuwe Carens kenmerkt. De waarden voor NVH Noise Vibration &
Harshness (geluid, trillingen en hardheid) zijn competitief of beter
dan bij vergelijkbare compacte MPV's.
De Carens volgt de Kia traditie van ruimhartige uitrusting voor een
scherpe prijs. Het instrumentenpaneel is even efficiënt als
aantrekkelijk ingedeeld. Enerzijds geeft het duidelijk blijk van het
familie-georiënteerde concept van de Carens. Anderzijds ervaart de
bestuurder een eigen beslotenheid als 'gezagvoerder' van de MPV. Tot
de standaarduitvoering van elke Kia Carens horen actieve hoofdsteunen
voorin, dubbele airbags en zij-airbags voorin plus gordijnairbags tot
en met de derde zitrij. Ook heeft elke Carens projectie-koplampen en
airconditioning met interieurluchtfilter. Bij de interessante
nieuwigheden voor de Carens behoren opties zoals cruise control (op de
2.0 CRDi VGT), akoestische parkeersensoren, elektrisch inklapbare
buitenspiegels en veel meer handige functies.
(Zie voor de consumentenprijzen van de nieuwe Carens de volgende
bladzijde.)
De consumentenprijzen van nieuwe Carens:
(inclusief BTW en BPM)
5 zitplaatsen
2.0 CVVT LX ⬠22.995,-
2.0 CVVT EX ⬠25.495,-
2.0 CVVT EX Automaat1 ⬠26.995,-
2.0 CVVT EX Luxe^1 ⬠28.495,-
2.0 CVVT EX Luxe Automaat1 ⬠29.995,-
2.0 CRDi VGT LX1 ⬠27.995,-
2.0 CRDi VGT EX ⬠30.495,-
2.0 CRDi VGT EX Automaat1 ⬠31.995,-
2.0 CRDi VGT EX Luxe^1 ⬠33.495,-
2.0 CRDi VGT EX Luxe Automaat1 ⬠34.995,-
7 zitplaatsen
2.0 CVVT LX ⬠23.795,-
2.0 CVVT EX ⬠26.295,-
2.0 CVVT EX Automaat1 ⬠27.795,-
2.0 CVVT EX Luxe^1 ⬠29.295,-
2.0 CVVT EX Luxe Automaat1 ⬠30.795,-
2.0 CRDi VGT LX ⬠28.795,-
2.0 CRDi VGT EX ⬠31.295,-
2.0 CRDi VGT EX Automaat1 ⬠32.795,-
2.0 CRDi VGT EX Luxe^1 ⬠34.295,-
2.0 CRDi VGT EX Luxe Automaat1 ⬠35.795,-
De meerprijzen voor de fabrieksopties:
Mica / Metallic lak ⬠550,-
ESP (Electronic Stability Program)1 ⬠895,-
Elektrisch schuif-/kanteldak1 ⬠1.495,-
Kosten rijklaarmaken ⬠635,-
AutoRai