Parlementair - Trendnota 2006: "De staat van het bestuur"
Trendnota 2006: "De staat van het bestuur".
16 oktober 2006
Deze rapportage geeft een cijfermatig overzicht van de staat van het
binnenlands bestuur. Hoewel naar het functioneren van het binnenlands
bestuur veel onderzoek wordt verricht en hierover veel wordt
gepubliceerd, blijkt dat met name op geaggregeerd niveau veel
informatie moeilijk toegankelijk is, of zelfs ontbreekt.
---
Met genoegen bied ik u hierbij de trendnota "De staat van het bestuur"
2006 aan. Deze rapportage geeft een cijfermatig overzicht van de staat
van het binnenlands bestuur. Het voornemen is om deze rapportage
tweejaarlijks uit te brengen.
Hoewel naar het functioneren van het binnenlands bestuur veel
onderzoek wordt verricht en hierover veel wordt gepubliceerd, blijkt
dat met name op geaggregeerd niveau veel informatie moeilijk
toegankelijk is, of zelfs ontbreekt.
Het doel van de trendnota "De staat van het bestuur" is tweeledig.
Enerzijds heeft de rapportage als doel informatie bij elkaar te
brengen voor professionals en bestuurders die in of rond het openbaar
bestuur werkzaam zijn. Anderzijds levert de trendnota informatie voor
de verschillende beleidsprogramma's van centrale en decentrale
overheden die als doel hebben de kwaliteit van het binnenlands bestuur
te waarborgen. Een rapport alleen is overigens niet voldoende om deze
ambitie te bewerkstelligen. De trendnota wordt daarom ondersteund met
een website (www.staatvanhetbestuur.nl). Op deze website vindt u de
rapporten, onderzoeken en andere gegevensreeksen die aan het rapport
ten grondslag liggen.
Door ontwikkelingen te volgen, gegevens te bundelen en kennisleemtes
met onderzoek te vullen, wordt de stand van zaken in kaart gebracht,
maar kunnen ook omstandigheden aan het licht komen die om aandacht
vragen. Deze eerste rapportage signaleert een aantal ontwikkelingen en
omstandigheden die om nadere aandacht vragen, zoals:
- toename bestuurlijke drukte. De bestuurlijke structuur in
ons land leidt in tal van gevallen tot bestuurlijke drukte en
veroorzaakt daarmee vertraging in de besluitvorming en vermindering
van slagvaardigheid. Uit onderzoek blijkt dat ruim 80% van de
medewerkers die in het openbaar bestuur werkzaam zijn in de praktijk
bestuurlijke drukte tegenkomen. Bestuurders ervaren bestuurlijke
drukte ook zelf als probleem. Het verminderen van bestuurlijke drukte
is om deze reden in een aantal beleidstrajecten, zoals in de discussie
over het middenbestuur, maar ook in de discussie over het
interbestuurlijk toezicht, een belangrijk uitgangspunt;
- verharding bestuurlijke cultuur. Uit onderzoek blijkt dat
ongeveer een kwart van de wethouders tussentijds aftreedt en dat het
aantal burgemeesters dat aftreedt in de afgelopen vier jaar is
toegenomen. Het is de vraag wat dit soort ontwikkelingen voor de
kwaliteit van het lokale bestuur betekent. Op dit moment loopt binnen
het ministerie van BZK een aantal trajecten dat een bijdrage moet
leveren aan het waarborgen van een continue kwaliteit van het lokaal
bestuur. Daarin zal aan dit onderwerp speciaal aandacht worden
besteed;
- moeizame rekrutering en representatie. Partijafdelingen van
landelijke partijen en lokale politieke partijen hebben door het lage
aantal actieve leden in toenemende mate moeite om geschikte kandidaten
voor een politieke functie te vinden, en diegenen die zich kandidaat
stellen, blijken door hun achtergrond en stijgende leeftijd nauwelijks
nog een afspiegeling van de Nederlandse samenleving te zijn.
Dergelijke constateringen prikkelen de gedachten over mogelijke
oplossingen, bijvoorbeeld door stemgerechtigden met primaries invloed
te geven bij lijsttrekkerverkiezingen. Ik ben daarom voornemens de
rekruteringsproblematiek en mogelijke oplossingen nader te bestuderen.
Tot slot wil ik benadrukken dat deze trendnota een eerste beeld van de
staat van het binnenlands bestuur geeft. In volgende trendnota's zal
dit eerste beeld verder worden uitgewerkt en aangevuld. Door het geven
van dit tweejaarlijks overzicht kunnen ontwikkelingen in het
binnenlands bestuur in de toekomst beter worden geduid en kunnen
trends worden gesignaleerd.
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
J.W. Remkes
Rechts in de kantlijn treft u het bijbehorende rapport in pdf-formaat
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties