Gemeente Amsterdam



Controle overbewoning in Amsterdam Zuidoost

16 oktober 2006
-
Dienst Persoonsgegevens

Maandag 9 oktober zijn door de Dienst Persoonsgegevens (DPG), in samenwerking met de Regiopolitie, 26 adressen gecontroleerd in Amsterdam Zuidoost. Op deze adressen stonden 209 personen ingeschreven. Van 95 personen (45%) bleek dat ze wel op een adres ingeschreven staan, maar daar feitelijk niet wonen. DPG zal met voorlichting en vervolgcontroles de inwoners van Amsterdam wijzen op de plicht om persoonsgegevens correct te registreren.

De achtergrond van deze en andere controles is dat DPG ervoor wil zorgen dat de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) overeenkomt met de werkelijkheid. De dienstverlening aan de burger en tevens de aanpak van misbruik van sociale voorzieningen door foutieve inschrijvingen kan daarmee worden verbeterd.

Aanleiding voor de controle in Zuidoost was een onderzoek naar inschrijvingen in relatie tot het aantal kamers van de woningen. Dit resulteerde in een overzicht van 34 woningen waarbij sprake is van overbewoning. Een extreem voorbeeld is een tweekamerwoning met 10 ingeschreven bewoners. De controleactie van gisteren diende om de achtergronden van deze overbewoning in beeld te krijgen en eventuele misstanden aan te pakken.

De resultaten

Uit de controles is gebleken dat op 21 van de 26 adressen de GBA-gegevens afweken van de feitelijk geconstateerde bewoning. Op 26 adressen stonden in totaal 209 personen ingeschreven. 95 personen bleken niet te wonen op het adres waar zij stonden ingeschreven. Vijf daarvan gebruikten het adres als postadres. Op drie leegstaande woningen stonden samen 22 mensen ingeschreven. Daarnaast zijn er 12 personen aangetroffen die wel op een adres woonden, maar daar niet stonden ingeschreven. De controle heeft ook administratieve fouten opgeleverd. Een adres dat als eenkamerwoning stond geregistreerd, bleek een riant huis te zijn. Het aantal inschrijvingen klopte daar met de werkelijkheid. In totaal wordt bij drie adressen de omschrijving van de woning aangepast.

Vervolg

Met de nieuwe informatie zal DPG nadere actie ondernemen, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de GBA. Die zal bestaan uit voorlichting aan inwoners die onvoldoende bekend zijn met de plicht om persoonsgegevens correct te registreren en met de gevolgen van een foutieve inschrijving. Verder hebben DPG en Politie afgesproken om twee keer per jaar een gezamenlijke controleactie uit te voeren. Beide, maar ook andere organisaties, ondervinden regelmatig hinder van onjuiste inschrijvingen.
DPG corrigeert de inschrijvingen op basis van de actie. Dat kan ertoe leiden dat de onjuist ingeschrevenen in de GBA worden geregistreerd als vertrokken naar `onbekend'. Het is belangrijk voor burgers om te weten dat dit gevolgen heeft voor bijvoorbeeld huurtoeslag of sociale voorzieningen. Het recht op voorzieningen en diensten van overheidsinstanties hangt namelijk samen met de inschrijving in de GBA. Elke inwoner van Nederland is daarom ook verplicht om binnen vijf dagen na wijziging van zijn adres aangifte te doen van zijn nieuwe woonadres.