Controle overbewoning in Amsterdam Zuidoost
16 oktober 2006
-
Dienst Persoonsgegevens
Maandag 9 oktober zijn door de Dienst Persoonsgegevens (DPG), in
samenwerking met de Regiopolitie, 26 adressen gecontroleerd in
Amsterdam Zuidoost. Op deze adressen stonden 209 personen
ingeschreven. Van 95 personen (45%) bleek dat ze wel op een adres
ingeschreven staan, maar daar feitelijk niet wonen. DPG zal met
voorlichting en vervolgcontroles de inwoners van Amsterdam wijzen op
de plicht om persoonsgegevens correct te registreren.
De achtergrond van deze en andere controles is dat DPG ervoor wil
zorgen dat de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA)
overeenkomt met de werkelijkheid. De dienstverlening aan de burger en
tevens de aanpak van misbruik van sociale voorzieningen door foutieve
inschrijvingen kan daarmee worden verbeterd.
Aanleiding voor de controle in Zuidoost was een onderzoek naar
inschrijvingen in relatie tot het aantal kamers van de woningen. Dit
resulteerde in een overzicht van 34 woningen waarbij sprake is van
overbewoning. Een extreem voorbeeld is een tweekamerwoning met 10
ingeschreven bewoners. De controleactie van gisteren diende om de
achtergronden van deze overbewoning in beeld te krijgen en eventuele
misstanden aan te pakken.
De resultaten
Uit de controles is gebleken dat op 21 van de 26 adressen de
GBA-gegevens afweken van de feitelijk geconstateerde bewoning. Op 26
adressen stonden in totaal 209 personen ingeschreven. 95 personen
bleken niet te wonen op het adres waar zij stonden ingeschreven. Vijf
daarvan gebruikten het adres als postadres. Op drie leegstaande
woningen stonden samen 22 mensen ingeschreven. Daarnaast zijn er 12
personen aangetroffen die wel op een adres woonden, maar daar niet
stonden ingeschreven. De controle heeft ook administratieve fouten
opgeleverd. Een adres dat als eenkamerwoning stond geregistreerd,
bleek een riant huis te zijn. Het aantal inschrijvingen klopte daar
met de werkelijkheid. In totaal wordt bij drie adressen de
omschrijving van de woning aangepast.
Vervolg
Met de nieuwe informatie zal DPG nadere actie ondernemen, gericht op
het verbeteren van de kwaliteit van de GBA. Die zal bestaan uit
voorlichting aan inwoners die onvoldoende bekend zijn met de plicht om
persoonsgegevens correct te registreren en met de gevolgen van een
foutieve inschrijving. Verder hebben DPG en Politie afgesproken om
twee keer per jaar een gezamenlijke controleactie uit te voeren.
Beide, maar ook andere organisaties, ondervinden regelmatig hinder van
onjuiste inschrijvingen.
DPG corrigeert de inschrijvingen op basis van de actie. Dat kan ertoe
leiden dat de onjuist ingeschrevenen in de GBA worden geregistreerd
als vertrokken naar `onbekend'. Het is belangrijk voor burgers om te
weten dat dit gevolgen heeft voor bijvoorbeeld huurtoeslag of sociale
voorzieningen. Het recht op voorzieningen en diensten van
overheidsinstanties hangt namelijk samen met de inschrijving in de
GBA. Elke inwoner van Nederland is daarom ook verplicht om binnen vijf
dagen na wijziging van zijn adres aangifte te doen van zijn nieuwe
woonadres.
Gemeente Amsterdam