Nederlandse Spoorwegen
17 oktober 2006
PricewaterhouseCoopers verruilt autokilometers voor treinkilometers
Trein als onderdeel van Corporate Social Responsibility strategie
2700 medewerkers met lease auto ontvangen NS Business Card
Vanaf vandaag kunnen alle medewerkers van PricewaterhouseCoopers (PwC) met een lease
auto zonder kosten of declaraties gebruik maken van de trein. Het bedrijf heeft alle 2700
leaseautorijders voorzien van de NS Business Card. PwC hecht veel waarde aan Corporate
Social Responsibilitey en stimuleert haar medewerkers om milieuvriendelijk te reizen,
bijvoorbeeld door met de trein naar klanten te gaan. De NS Business Card is een van de
maatregelen die het bedrijf neemt om zakelijke autokilometers te verminderen en daarmee
de CO2-uitstoot te verkleinen.
De overeenkomst van NS met PwC is voor Philippe Smit, directeur Marketing & Sales, een bevestiging
dat de trend van zakelijk reizen per trein zich voortzet. Smit: " Het aantal gebruikers van de NS
Business Card blijft in hoog tempo groeien. Voor veel bedrijven speelt maatschappelijke
verantwoordelijkheid een rol bij de keuze voor de trein. De trein is daarnaast een prima plaats om je
werk voor te bereiden of te ontspannen, maar ook het feit dat de wegen steeds voller raken heeft
invloed". Nieuwe diensten van NS zoals internet op stations en in treinen, meer treinen en nieuw
materieel dragen bij aan het succes van de Business Card.
De NS Business card past volgens Casper van Leeuwen, Hoofd Human Capital van PwC, uitstekend in
de maatregelen die PwC neemt om de CO2-uitstoot van zakelijke autokilometers verder omlaag te
brengen. Van Leeuwen: " Onze medewerkers moeten mobiel zijn om bij de klant te komen en dat
betekent dat er jaarlijkse vele zakelijke kilometers gereden moeten worden. Wij realiseren ons dat dit
een milieubelasting oplevert en daarom stimuleren wij medewerkers om die overlast zoveel mogelijk te
beperken. Zo stimuleert onze leaseregeling het gebruik van milieuvriendelijker auto's. Verder
compenseren wij de uitstoot door het aanplanten van bos. Ook bieden wij medewerkers een
vergoeding aan als zij afzien van een leaseauto. En sinds vandaag hebben wij alle leaserijders voorzien
van een Business Card. De trein is een milieuvriendelijk alternatief. Daarom willen wij onze
medewerkers door hen de Business Card aan te bieden een kritische afweging laten maken wanneer
zij de auto en wanneer zij de trein nemen. De trein is vaak een goed alternatief, dat overigens niet
meer kost dan de variabele kosten van een lease auto."
De verwachting is dat wanneer medewerkers een aantal keren met de trein hebben gereisd, zij vanzelf
de afweging zullen maken wanneer de trein en wanneer de auto de beste keuze is.
Over de NS-Business Card
Met de NS-Business Card boeken medewerkers telefonisch of via internet hun treinreis en eventuele
taxirit. Ook kunnen zij gebruikmaken van de meeste P&R parkeerplaatsen bij stations. De werkgever
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
ontvangt maandelijks een gespecificeerde factuur, waardoor administratieve rompslomp met
declaraties wordt voorkomen. In de daluren reizen Business Cardhouders met 20% korting.
Noot aan de redactie
Meer informatie:
NS Persvoorlichting: 030 235 70 70
PriceWaterhouseCoopers Persvoorlichting: Meint Waterlander 020 568 59 52
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers
veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste
reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt dagelijks het vervoer van bijna 1,1 miljoen
reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS
371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse
partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van
Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers (www.pwc.nl) verleent sectorspecifieke diensten op drie gebieden: Assurance,
Tax en Advisory. Met onze dienstverlening bouwen we aan een goede vertrouwensbasis en
waardeoptimalisatie met en voor onze klanten en hun stakeholders. Wereldwijd werken meer dan
140.000 mensen in 148 landen voor onze organisatie, op basis van ons gedachtegoed Connected
Thinking. Samen ontwikkelen wij oplossingen en concepten, vanuit een verrassend perspectief. En
natuurlijk geven wij praktisch advies. In Nederland werken bij PwC ruim 4000 mensen vanuit 20
vestigingen.
`PricewaterhouseCoopers' refereert aan het netwerk van deelnemende bedrijven van
PricewaterhouseCoopers International Limited. Ieder bedrijf is een aparte en onafhankelijke juridische
eenheid.
---- --