Gemeente Amstelveen

Amstelveens college positief over kabinetsbesluit traject Schiphol-Amsterdam-Almere

Het college van burgemeester en wethouders van Amstelveen vindt het positief dat het Amstelveense deel van de A9 in het kabinetsbesluit van vrijdag 13 oktober expliciet aandacht krijgt. De afgelopen maanden heeft het college, in het bijzonder de wethouders Remco Pols en Joss Tabak gelobbyd om bij de besluitvorming aandacht te krijgen voor de leefbaarheid en bereikbaarheid op dit deel van het traject.

Het gemeentebestuur van Amstelveen ziet haar inspanningen beloond, om de problematiek op het Amstelveense deel van het traject op de kaart te krijgen. Het kabinet heeft bij de besluitvorming over de planstudie Schiphol - Amsterdam - Almere afgelopen vrijdag uitdrukkelijk aangegeven in de komende drie maanden ondermeer te onderzoeken 'wat het oplossende vermogen is van de uitbreiding en inpassing van de Gaasperdammerweg en de A9 bij Amstelveen voor de verkeers- en leefbaarheidsproblemen'. Ook kijkt het kabinet hoe de financiering kan worden geregeld. Dit gebeurt in overleg met de regio.

Het gemeentebestuur constateert dat de gemeente Amsterdam teleurgesteld is omdat inpassing van de planstudie op de Gaasperdammerweg eerst nader moet worden onderzocht. Maar bij dit onderzoek wordt de inpassing van de planstudie in Amstelveen nadrukkelijk meegenomen, en dat was tot nu niet het geval. Wethouder Pols (ruimtelijke ordening): "Natuurlijk wil ook het gemeentebestuur van Amstelveen dat de mobiliteitsproblemen in de regio snel worden opgelost. Maar het onderzoek gaat maar drie maanden duren. En Amstelveen staat ineens veel beter op de kaart. Dat is pure winst."Wethouder Tabak (verkeer): "Onze inspanningen hebben effect gehad, maar we zijn er nog lang niet."

Het college van burgemeester en wethouders van Amstelveen had begin juni 2006, naar aanleiding van een beperkte Milieu Effect Rapportage (MER) van Grontmij, uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat al aangegeven dat de problemen van geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid op het Amstelveense deel van de A9 zijn groter dan in het centrale deel van het traject. Een tunnel of een verdiepte en overkapte A9 door Amstelveen acht het college bij capaciteitsvergroting van de rijksweg de enige juiste maatregel. Deze kritiekpunten heeft het college vervolgens onder de aandacht gebracht van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer.

Amstelveen, 17 oktober 2006


Noot voor de redactie,